ترویج اسلام نبوی در گرو تبیین و تبلیغ عالِمانه و فقیهانه اندیشمندان از دین است

آیت‌الله قائم‌مقامی، با اشاره به اهمیت ارایه اسلام ناب محمدی در سطح جهان و لزوم تحقق وحد همه جانبه میان مسلمین گفت: ترویج اسلام نبوی در گرو تبیین و تبلیغ عالِمانه و فقیهانه اندیشمندان امت از دین است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: بیست و هشتمین روز از ماه صفر مصادف با رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است. پیامبری که بعثت‌اش جغرافیای قدرت در جهان را تغییر داد و به سالها ظلم و ستم علیه فرودستان در جوامع مختلف خاتمه داد. پیامبر اکرم (ص) تا زمانی که در قید حیات بود وجودش مبارک اش به مثابه شمعی بود که مردم پروانه‌وار گرد وجودش می‌چرخیدند؛ اما پس از رحلت با وجود دو میراث سترگ و ارزشمند آن حضرت که همانا قرآن و عترت‌اش بودند و در جریان غدیر خم به همگان معرفی و به یادگار ماندند؛ جامعه اسلامی دچار تفرقه شد و این اختلافات از آن زمان تا به امروز در قالب‌های مختلف همچنان وجود دارد.

بر آن شدیم در سالروز رحلت ختمی مرتبت، حضرت محمد مصطفی (ص) با آیت‌الله «سید محمد قائم مقامی» گفت وگو داشته باشیم. او از خاندان مرحوم میرزا ابوالقاسم فراهانی (قائم مقام فراهانی) بوده و متولد سال 1329 هجری شمسی در شهرستان اراک است. آیت الله قائم‌مقامی در طول دوره تحصیل و طلبگی از محضر بزرگانی چون علامه طباطبایی، علامه جعفری، آیت‌الله طسوجی و حضرات آیات جبل عاملی و حسینی تهرانی و امام خمینی(ره) در حوزه‌های علمیه اصفهان و مشهد و قم و تهران کسب فیض کرده است.
در ادامه حاصل این گفت وگو را می خوانید:

آیت‌الله «سید محمد قائم‌مقامی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با تایید بر اینکه باید تأمل و بازنگری در مورد وقایع بعد از رحلت حضرت رسول(ص) داشته باشیم، افزود: این رویکرد بدان معناست که بررسی کنیم بعد از پیامبر (ص) آیا مجموع مسلمین آنگونه عمل کردند که آن حضرت انتظار داشت؟ جهان اسلام بعد از حضرت رسول به چه سمت و سویی سوق یافت؟ امروز وظیفه اندیشمندان امت اسلام اعم از شیعه و سنی آن است که مساله ای این چنین مهم را بررسی کنند تا از ورای این موشکافی به عوامل وحدت بخش دست یابند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اساسا هر گونه اختلاف فرقه‌ای غلط است؛ در زمانه و روزگار ما زیر سایه سیاست‌های درست نظام مقدس جمهوری اسلامی، همواره بر این مساله تاکید شده و موضوع وحدت مورد توجه بوده است، با این وجود همچنان مساله جای کار دارد؛ چراکه هنوز مشکلاتی وجود دارد که اگر به خوبی ریشه یابی شوند به وقایع صدر اسلام باز می گردند. باید بررسی کنیم که پیامبر (ص) در چه شرایطی رحلت فرمود؟ آیا از وضعیت جامعه رضایت داشت؟ قطعا پاسخ منفی است. 


وی تصریح کرد: باید بررسی شود که ریشه‌های سلب قدرت از مسلمانان به چه عواملی باز می گردد؟ وقتی مسلمین سرزمین‌های اسلامی را فتح کردند مردم به واسطه جاذبه ظاهری و باطنی دین مبین اسلام جذب شدند و واقعا نیمی از جهان دست مسلمین افتاد اما رفته رفته این رویه به عکس شد؛ در حقیقت ورود جریان غیر اسلامی در دل دنیای اسلام و به ویژه سه مرکز مقدس جهان اسلام یعنی مکه، مدینه و قدس شریف و البته عتبات عالیات که قلوب دنیای اسلام هستند منجر به این شد که استکبار جهانی، اسلام متفاوتی را از آنچه که پیامبر اکرم (ص) عرضه کرد را در سطح جهان تبلیغ کند.


آیت الله قائم مقامی افزود: امروز ما از علمای جهان اسلام دعوت می کنیم تا با رویکردی علمی این مسایل را بررسی کنند. منبع قدرت جهان اسلام قرآن و عترت بود و هست؛ اما بعد از پیامبر اکرم (ص) این رویه تا حدودی تغییر کرد. هر کسی که به قدرت رسید قرائت خود را از دین ارایه کرد و ریشه اختلاف از همین جا شکل گرفت. بررسی این جریان ها از یک سو بازگشت به میراث حضرت رسول (ص) مهمترین گامی است که امت اسلام می‌توانند در راستای تحقق وحدت بردارند.

وی با بیان اینکه وظیفه امروز اندیشمندان جهان اسلام تبیین فقیهانه و عالمانه دین است، گفت: این رویکرد در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران محقق شد، اکنون اما با وجود همه تنوع فرهنگی که در جوامع اسلامی وجود دارد باید ظل قرآن و عترت، وحدت همه جانبه ای ایجاد شود که این مهم در گرو آن است که مشکلات ریشه یابی تاریخی شده و مبتنی بر میراث پیامبر اکرم (ص) برای جوامع اسلامی تصمیم گرفته شود.

کد خبر 1723731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha