حمایت از تولید آثار سینمای کودک و نوجوان

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان با بیان اینکه تعداد فیلم های ساخته شده برای جشنواره کودک و نوجوان در نقطه آرمانی نیست، گفت: ما در 2 حوزه اکران و تولید ماموریت پیدا کردیم از سینمای کودک و نوجوان حمایت کنیم.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری شبستان، نشست سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان صبح امروز سه شنبه چهارم مهر  با حضور مجید  زین العابدین دبیر این رویداد در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد .

حمایت از تولید آثار سینمای کودک و نوجوان

در این نشست   «مجید  زین العابدین»، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر  سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان  با ارایه توضیحاتی درباره این جشنواره گفت: ستاد سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان از ابتدای مرداد ماه امسال آغاز بکار کرد؛ تلاش کردیم ستاد جشنواره را در این دوره چابکتر از گذشته داشته باشیم؛ در واقع چابکسازی نفرات یکی از ضرورت های سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان بود و در همین راستا میخواستیم از ظرفیت های بومی استان اصفهان استفاده کنیم  و این تدبیری بود که در راستای ارتقای شان جشنواره اندیشیده شد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان  با اشاره به برگزاری همزمان دو بخش ملی و بین الملل به صورت همزمان اما مجزا اظهار کرد:  این دو بخش منوط به استقبال سینماگران بود که چه تعداد اثر به جشنواره می رسد و استقبال بسیار خوبی شد و حتی نیاز به تمدید ارسال اثار به دبیرخانه جشنواره نبود .

وی از برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان در روزهای ۱۵ تا ۱۹ مهرماه  در اصفهان خبر داد و گفت:  مراسم افتتاح این رویداد ۱۴ مهر و مراسم اختتامیه ۲۰ مهر در اصفهان برگزار می شود.

«مجید زین العابدین» عنوان کرد: شعار جشنواره امسال «بچه‌ها به سمت قله» است که خودباوری و میل به پیشرفت و انگیزه را در کودکان تقویت کنیم تا به سمت تعالی و رشد آن‌ها را ترغیب کنیم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان  با اشاره به آمار آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت:  ۵۵۹اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه رسیده است که در این میان ۲۰۰اثر از چهل کشور وجود دارد. ۵۹ اثر بلند و ۱۱۸ پویا نمایی ، ۱۸۹فیلم‌ کوتاه داستانی و کوتاه و پویا نمایی است.

وی با اشاره به برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان  در شهر اصفهان اظهار کرد: خانه جشنواره سی و پنجم، پردیس سینمایی چهارباغ و ساحل است که کودکان و خانواده‌ها و داوران در این دو پردیس سینمایی به تماشای فیلم‌ها خواهند نشست همچنین سالن حوزه هنری هم میزبان هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه است. در کنار این ها  ۸۳۵ داور کودک و نوجوان از اصفهان در این دوره از جشنواره شرکت دارند.۳۷۷ خبرنگار کودک نوجوان اصفهانی هم در این جشنواره حضور دارند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی  از برگزاری هفتمین المپیاد فیلمسازی کودک و نوجوان  همزمان با سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان  خبر داد و گفت: برنامه این بود که المپیاد را شکل موثرتری ببخشیم تا ثمره آن در سال‌های آینده در سینمای ایران دیده شود. المپیاد هفتم همزمان با جشنواره آغاز خواهد شد، اما برخلاف سال‌های قبل، با جشنواره تمام نمی‌شود و احتمالا دو یا سه ماه طول می‌کشد؛ در این دوره حضور شرکت کنندگان پر رنگ تر از قبل خواهد بود و می خواهیم از ظرفیت المپیاد در جشنواره های آینده استفاده کنیم و ثمره المپیاد فیلم سازانی برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان در آینده شود.

«مجید زین العابدین» با اشاره به محورهای سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان  اظهار کرد: من و خانواده عزیزم، من و شهر زندگی ام، خدایی که من را دوست دارد از جمله  محورهایی است که کودکان می توانند ایده بدهند و یا فیلم کوتاه بسازند.

وی افزود: همزمان با برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان   کارگاه های آموزشی با حضور  هنرمندان داخلی و خارجی برگزار می شود .

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به پیگیری اجرای طرح زنگ سینما در مدارس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شورای عالی سینما  هفته گذشته جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش با موضوع زنگ سینما در مدارس برگزار کرد، همانطور که می دانید زنگ سینما در مدارس از دغدغه های وزارت ارشاد و معاونت سینمایی است، این شورا مصوب کرد زنگ سینما برای مدارس از امسال راه اندازی شود منتهی دوستان در آموزش و پرورش ملاحظاتی داشتند که قرار شد در شورای عالی آموزش و پرورش  ساز و کارهای آن بررسی شود، وزیر ارشاد پیگیر بودند که به دوستان در آموزش و پرورش کمک کنند که سریع تر سازوکارها در آموزش و پرورش مدون شود و فیلم های ایرانی و خارجی برای دانش آموزان نمایش داده شود.

«مجید زین العابدین» اظهار کرد: در بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان 13 فیلم بلند داستانی از کشورهای اندونزی، امارات، بلژیک، پرو، کانادا، چین، ترکیه، روسیه، کره جنوبی، لهستان و هلند به طور مستقل به نمایش در می آید.  همچنین در بخش فیلم کوتاه و داستانی 12 فیلم از کشورهای آرژانتین، عراق، آلمان، آمریکا، ارمنستان، ایران، چین، فرانسه و کانادا به نمایش در خواهد آمد. همچنین در بخش بلند داستانی ملی فیلم های متنوع بومی از فیلم سازان کشور داریم در این بخش 14 اثر از استان های آذربایجان شرقی، البرز، گیلان، اصفهان، تهران و... به بخش بلند رقابتی راه پیدا کردند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان  با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بخش خصوصی در تولید آثار نقش تعیین کننده داشتند، گفت:  73 درصد آثار در این جشنواره تولید بخش خصوصی هستند، 28 درصد فیلم ها هم از حمایت نهادهای مختلف بهره بردند. در بخش پویانمایی نیز به دلیل ملاحظاتی که این بخش دارد  64 درصد آثار مورد حمایت نهادهای دولتی است و 26 درصد آثار را نیز  فیلم سازان خصوصی تولید کرده اند.

وی  افزود: در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از بین ۵۱ فیلم متقاضی شرکت در این بخش، ۱۴ اثر انتخاب شدند که عبارتند از:۱- «استعداد من» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید عبداللهی نجف‌آبادی، ۲- «ایلیا، جستجوی قهرمان» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، ۳- «آلفا و ربات نابودگر» به‌تهیه‌کنندگی بهروز نشان و کارگردانی شهرام قدیری، ۴-«خیابان ملک» به‌تهیه‌کنندگی احسان سلطانیان، مهران هادی و کارگردانی احسان سلطانیان، ۵- «درآغوش درخت» به‌تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی نسب و کارگردانی بابک خواجه پاشا، ۶- «سفر به تاریکی» به‌تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد و کارگردانی علی بصیری‌نیک، ۷- «سیارک» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی حسینی‌وند، ۸- «سینگو» به‌تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی علیرضا محمدی روزبهانی، ۹- «قهرمان من» به‌تهیه‌کنندگی مرتضی آتش زمزم و محسن آتش زمزم و کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم، ۱۰- «کاپیتان» به‌تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی و کارگردانی محمد حمزه‌ای، ۱۱- «مسافری از گانورا» به‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار، ۱۲- «ملکه آلیشون» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابراهیم نورآورمحمد، ۱۳- «هوک» به‌تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و کارگردانی حسین ریگی و ۱۴- «یک تکه ابر» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی قوی‌تن.

«مجید زین العابدین»  با اشاره به آثار بخش پویا نمایی جشنواره گفت:  در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از بین ۱۱۸ فیلم پویانمایی کوتاه متقاضی شرکت در این بخش ۱۲ فیلم «بال پروانه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی زیبا معروفی، «بزرگترین ماجرای گلی» به‌تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و الیکا مهران‌پور و کارگردانی الیکا مهران‌پور،  «بلوک» به‌تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و کارگردانی حمیده تیموری،«بالاتر از نور» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سمیه نیلی،  «جایگزین» به‌تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردانی عبدالله علیمراد،  «دستگاه کپی‌ساز» به‌تهیه‌کنندگی مهدی خرمیان، مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی مهدی خرمیان،«دوستی» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی هانی گودرزی،  «ده سالگی» به‌تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردانی فاطمه جعفری،  «کاسه برنجی» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین حبیبی‌اصل،  «گنجینه ارجان» به‌تهیه‌کنندگی نادر یغمائیان، شرکت دنیای کودکانه آریان، محصول مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی بهروز یغمائیان و آبتین یغمائیان،  «گیل‌گَمِش» به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به کارگردانی حسین مرادی‌زاده، «موچه ۱» به تهیه کنندگی شفیقه نیک‌جهان و کارگردانی مهیار توکلی به نمایش در می آید.

وی خاطر نشان کرد:  در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از بین ۱۸۹ فیلم داستانی کوتاه متقاضی شرکت در این بخش، ۱۲ فیلم  «اَیار» به تهیه‌کنندگی سعید نجاتی و سیدحمیدرضا منتظری و کارگردانی مهدی امینی،  «پارادوپینگ» به‌تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و کارگردانی محمدرضا حسنی‌رنجبر، «خونه ما هم دزد اومده» به‌تهیه‌کنندگی گروه هنری کات و کارگردانی محمدنبی‌ طالبی، «سوپ خروس» به‌تهیه‌کنندگی هادی کیانی‌فلاورجانی و زهره قاسمی و کارگردانی هادی کیانی‌فلاورجانی، -«شماره ۷» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا دوستی، «عروسک ماهرخ» به تهیه‌کنندگی مجتبی زارع مهرجردی- مریم جواهری و کارگردانی مجتبی زارع مهرجردی،«کاغذِ روی شیشه» به‌تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد و کارگردانی حسین فریدون‌جاه، ۸-«لئو» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدمعین روح الامینی، ۹- «من، آقبانو و لیست آرزوها» به‌تهیه‌کنندگی امیر پوروزیری و کارگردانی محمدحسین امانی همدانی،  «نَجان» به‌تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و کارگردانی محمدمهدی باقری،  «نفس‌های تو» به‌تهیه‌کنندگی مهاجر توحیدپرست و کارگردانی عباس عمرانی‌بیدی،  «هشتر خان» به‌تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر اردبیل و عباس جاهد و کارگردانی مشترک میلاد سرابی، صادق محمودزاده، بابک جباری، امیرحسین عباسی، سجاد شیدایی انتخاب و به نمایش در می آید.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان با بیان اینکه تعداد فیلم های ساخته شده برای جشنواره کودک و نوجوان در نقطه آرمانی ما نیست، گفت: ما در 2 حوزه اکران و تولید ماموریت پیدا کردیم از سینمای کودک و نوجوان حمایت کنیم، باید تسهیلاتی را در حوزه  اکران در اختیار سینماگران قرار دهیم همچنین در تولید آثار سینمای کودک و نوجوان مشارکت کنیم. امیدواریم بتوانیم سازوکارهای این موضوع را پس از جشنواره تدوین کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: ما در بنیاد از اقدام هیجانی در حمایت از تولید پرهیز می کنیم، جشنواره محل تجلی گری سینماگران است. در واقع ما جشنواره برگزار می کنیم تا برازندگی تولید  سینمای کودک  و نوجوان را به نمایش بگذاریم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان  درباره برگزاری این رویداد در اصفهان گفت: برگزاری جشنواره در اصفهان درخواست مسئولان در اصفهان بوده است، جشنواره 22 دوره در اصفهان برگزار شده است و بحث بوده که جشنواره در شهر دیگری باشد اما حمایتها پیگیری  مسئولان در  اصفهان  باعث شد این رویداد در این شهر برگزار شود .

مجید زین الدین اظهار کرد: واقعیت این است که سینمای کودک ما آسیب دیده است و ما باید از آن حمایت کنیم. علاوه بر حمایت در تولید الان به حمایت اکران می اندیشیم و این به معنای این است که سینمای کودک و نوجوان داشته باشیم، آموزنده باشد و فروش هم داشته باشد باید حمایت کرد تا سینمای کودک پا بگیرد و به موقعیت های درخشان خود برسد.

کد خبر 1725738

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha