معرفی روستاهای برگزیده نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

اسماعیل جانعلی پور گفت: ۱۴ روستا و یک جامعه عشایری به عنوان برگزیدگان نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شدند.

یه گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری اعلام روستاهای برگزیده نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ظهر امروز یکشنبه ۷ آبان با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی پور، مدیر کل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی و  نمایندگان چهار نهاد  همکار در این رویداد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست «اسماعیل جانعلی پور»، مدیر کل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی دبیر نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت:  نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کار خود پایان داد و برگزیدگان خود را امروز معرفی می کند.

دبیر نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب  افزود: در کشور حدود ۶۰ هزار پارچه روستا و آبادی داریم  که در ۳۷ هزار تا از این روستاها دهیاری داریم که متولی زیرساخت های فرهنگی هم هستند. سهم اعتبارات ریالی روستاها در قیاس با جامعه شهری سهم اندکی است، از طرفی همین مبلغی که در حوزه زیرساخت ها هزینه می شود جزو اقدامات خودجوش در روستاها برای میانگین نمره فعالیت های فرهنگی چشمگیر است؛ بنابراین سهم روستاها و حرکت های مردمی در حوزه فرهنگ را نباید نادیده بگیریم، این جشنواره و جشنواره های دیگر این موضوع را ثابت می کند.

مدیر کل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی با اشاره به سهم دستگاه های مختلف در برنامه های فرهنگی در روستاها اظهار کرد:  همه دستگاه ها در حوزه فعالیت های فرهنگی در روستاها تکالیفی دارند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور فرهنگی و حوزه کتاب  شناخته می شود؛ اما  اقدامات فرهنگی مردمی در دولت سیزدهم و دولت مردمی کاملا  شکل محسوسی به خود گرفته است.

اسماعیل جانعلی پور با اشاره به نهادهای همکار در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب  گفت: در این دوره از جشنواره سازمان شهرداری و دهیاری های کشور، سازمان امور عشایری، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن حمایت از این رویداد این رویداد را داوری کردند.

دبیر نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اشاره به نحوه انتخاب روستای دوست دار کتاب در ادوار گذشته این رویداد اظهار کرد: در سال گذشته و ادوار پیشین این رویداد تعداد روستاهای دوست دار کتاب بیشتر از این عددی بود که امروز معرفی می کنیم، علت این امر این بود که وقتی فراخوان رویداد برای روستا  اعلام می کردیم  هر فعال فرهنگی در روستا خود را به عنوان یک رویداد معرفی می کرد؛ کار آن فرد در روستا ارزشمند است اما شاید این فرد نتواند نماینده یک جامعه روستایی دوستدار کتاب باشد .

اسماعیل جانعلی پور افزود:  راه اندازی این سامانه با چند شاخصه ای که برای آن تعریف کردیم توانست به فرایند داوطلب شدن  روستاها برای روستای دوست دار کتاب پاسخ بدهد، بر اساس همین فرایندطبعا روستاهایی که همه مردم و ارکان روستا درگیر کتاب هستند، می توانند نماینده باشند و فرایند داوری نیز در سامانه برای داوران امکانپذیر بود و آنها کلیه مستندات را در سامانه می دیدند و میانگین نمرات چند داور به عنوان یک نمره واحد در پایان جلسات دیده می شد.

دبیر نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اشاره به انتخاب ۱۴ روستا و یک جامعه عشایری به عنوان منتخبان نهمین جشنواره گفت: در جلسه نهایی دواری نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از ۲۷۱ روستای شرکت کننده ۴۰ روستا به مرحله نهایی رسید  و در نهایت  ۱۳ روستا برگزیده  شد و یک روستا از دوره هشتم به عنوان روستای استمرار انتخاب شد،  همچنین در این دوره آبادی عشایری به عنوان آبادی شایسته تقدیر انتخاب شد.

وی اظهار کرد : در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مهمترین ویژگی های برنامه ای و طرح های ارایه شده در روستاها را در سه حوزه کارنامه، برنامه و ظرفیت روستاها ارزیابی شد.

اسامی ۱۵ منتخب روستا و عشایر دوستدار کتاب به شرح زیر است:

منتخب جامعه عشایری

استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر، روستا چشمه لنگان

منتخب روستاهای استمرار

استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان، روستا ناچیت

روستاهای برگزیده نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب:

استان قزوین، شهرستان قزوین، روستای کلج

استان زنجان، شهرستان ابهر، روستای درسجین

استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر، روستای پریخان

استان فارس، شهرستان ارسنجان، روستای کتک

استان یزد، شهرستان اشکذر، روستای عزآباد

استان کرمان شمالی، شهرستان سیرجان، روستای نصرت آباد

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زابل، روستای زاله‌ای

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان نیک شهر، روستای اورنگ

استان خوزستان، شهرستان دشت‌آزادگان، روستای ساریه

استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای اسفندیار

استان خراسان جنوبی، شهرستان درمیان، روستای درمیان

استان اردبیل، شهرستان کوثر، روستای زرج‌آباد

استان ایلام، شهرستان آبدانان، روستای پشت قلعه

کد خبر 1730969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha