ملزومات پژوهش در هنرهای اسلامی

دکتر حجت امانی، هنرمند نقاش با بیان اینکه در حوزه پژوهش هنرهای اسلام تفاوت های بومی از سوی پژوهشگران نباید نادیده گرفته شود، گفت: پیوند میان تاریخ تصویری و زمینه های اجتماعی و سیاسی در پرتو اسلام از ملزومات پژوهشی در حوزه هنرهای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، پژوهش در حوزه هنرهای اسلامی  بویژه هنرهای مثل خوشنویسی، نقاشی و نگارگری مستلزم شناخت دقیق پژوهشگران از فرهنگ ایرانی اسلامی است،اگر پژوهشگران ریشه های تاریخی و فرهنگی این هنرها را نشناسند قطعا نمی توانند به نتایج درستی برسند؛  شکوه هنرهای ایرانی اسلامی را می توان در مساجد، ابنیه های تاریخی و مدارس علوم دینی در دوره های مختلف دید و پرداختن به  تزئینات بکار رفته در مساجد و بناهای تاریخی که نمود عینی هنرهای مثل خشنویسی و نقاشی و نگارگری از سوی  هنرمندان هر عصری است پژوهشی جامع می طلبد که باید با در نظر گرفتن خاستگاه بومی مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر «حجت امانی»، هنرمند نقاش، پژوهشگر هنر اسلامی و احیاگر خط تعلیق درباره  موانع و مشکلاتی که پژوهشگران  هنرهای اسلامی با آن مواجه هستند؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: مهم‌ترین مشکل پژوهش در حوزه هنر های اسلامی نادیده گرفتن  تفاوت های بومی توسط پژوهشگران غربی است ؛ پیوند میان تاریخ تصویری و زمینه های اجتماعی و سیاسی  در پرتو اسلام از ملزومات پژوهشی در حوزه  هنر اسلامی است.

این پژوهشگر هنر اسلامی اظهار کرد: نظریه های غربی که درباب هنر اسلامی نگاشته شده اند عمدتا از طریق قیاس با معیارهای هنر غرب  و احیانا بر مبنای فرهنگ تصوری خودشان صورت گرفته است  از این رو  شناخت مولفه های تصویری و تدوین آن که کار آسانی نیست توسط هنرپژوهان بومی از ضروریات هنر اسلامی در هر منطقه است.

دکتر «حجت امانی» با اشاره به نتایج برخی پژوهش ها در حوزه نگارگری و نقاشی بیان کرد: پژوهش در حوزه نگارگری و نقاشی ایرانی بواسطه جنبه تصویری بودن مورد توجه پژوهشگران مختلفی قرار گرفته است و از زوایای گوناگونی بدان پرداخته اند که گاه نتایج متناقض پدید آمده است.

احیاگر خط تعلیق  با اشاره به اینکه پژوهش در حوزه خوشنویسی بواسطه وجه کلامی آن  نیازمند دانستن زبان و تاریخ تطور و تحول  آن است،گفت:  عمده پژوهش ها ی غربی را به سمت تاریخ پژوهی در این زمینه سوق داده است و کمتر بر جنبه های زیباشناسانه آن   تاکید شده است. وجود رسایل  مکتوم  در زمینه خوشنویسی و کتمان برخی از ظرایف توسط صاحبان فنون راه را برای خیال پردازی و فرضیه سازی پژوهشگران در این حوزه فراهم ساخته است، اگر چه برخی از خوشنویسان تمایلی به ابراز فنون و  ظرافت های صناعت خود را ندارند همان طور که ابن بواب در باب چگونگی قط زدن قلم خود صراحتا بیان کرده است «از من مخواه که آن را بر تو فاش سازم و این سری است که برای خود نگاه خواهم داشت»؛اما برخی دیگر  اسرار و ظرافت های حرفه را به شاگردان خود که اهلیت آن را داشتند می آموختند .

وی  یادآور شد: امرو تدوین آموزه ها و تجربیات صاحبان فن از طریق پژوهشگران می تواند برخی از خلا های پژوهشی در این زمینه را پر کند.

کد خبر 1738688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha