لزوم اتحاد مسلمانان و پیروی از رسول اکرم(ص) برای تقویت کالبد اسلام

کارشناس دینی گفت: اتحاد بین مسلمین با پیروی از رسول گرامی اسلام حضرت محمد صل الله علیه و آله وسلم می تواند کالبد اسلام را با روح وحدت و یکپارچگی منسجم کرده و از هر گونه آسیب و انحرافی که منجر به اختلاف و افتراق می شود جلوگیری کند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم-ایام ولادت خاتم المرسلین حضرت محمدمصطفی(ص) به نام هفته وحدت نام گذاری شده و فرصت مغتنمی است تا مسلمانان اتحاد خود را به رخ جهانیان بکشانند و نشان دهند که در اسلام رنگ، قومیت و نژاد و غیره جایگاهی ندارد.

طی فتنه ها و اغتشاشات اخیری که دشمن نقشه کشیده بود مشخص شد که دشمن وحدت و اتحاد بین شیعه و سُنی را نشانه گرفته است و می خواهد بین آنان تفرقه ایجاد کند اما مردم ایران آگاه تر از آن هستند که اجازه دهند دشمن به اهداف شوم خود دست یابد.

وحدت یکی از مهم ترین عوامل برای ایستادگی در برابر دشمنان اسلام است و اگر در این زمینه کوتاهی شویم سبب دورشدن از اهداف و آرمان های اسلام خواهد شد و چه خوب است که بدانیم در پرتو کلمه وحدت است که می توانیم اقتدار و عزت را به نمایش بگذاریم.

از ابتدای انقلاب اسلامی مردم ایران با هر قوم و مذهب و نژادی در کنار یکدیگر با وحدتی که داشتند و هنوز هم دارند اتفاقات خوبی را رقم زدند و سبب پیروزی در جنگ تحمیلی شدند و فتنه های بسیاری را شکست دادند.

لزوم اتحاد مسلمانان و پیروی از رسول اکرم(ص) برای تقویت کالبد اسلام

*پیامبر(ص): مرکز و محور عواطف و عقاید همه مسلمانان

هفته وحدت به خاطر انسجام و اتحاد بیشتر امت مسلمان نام گذاری شده تا به همدلی و وحدت بیشتر بی انجامد؛ هفته وحدت، هفته خرّم گل های زیبای بهاری است و ایام شادی بخشِ مسلمان و عید فرخنده احمد و پیشوای بزرگ جهان تشیّع، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام است.

خط انبیا الهی در طول تاریخ، خط وحدت بوده و این که اختلاف ناشی از دشمنی و کینه بوده است و آن چه را رسول اکرم صلی الله علیه و آله خواسته همانا زندگی امت واحده است که با همکاری و تعاون و تضامن در راه کسب رضای خداوند حرکت کند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در راه ایجاد وحدت چنان کوشیده است که جای هیچ شکی نیست.

وجود نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، بزرگ ترین مایه وحدت در همه ادوار اسلامی بوده است، چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدس بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است؛ پیامبر عظیم الشان، مرکز و محور عواطف و عقاید همه مسلمانان است و همین محوریت، یکی از موجبات انس دل های مسلمین و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر به حساب می آید.

بزرگان و امامان معصوم علیهم السلام هموراه تاکید و دعوت به وحدت بین امت و اجتماع مسلمانان نموده اند و رمز موفقیت و سعادت جامعه اسلامی را همان وحدت و دوری از تفرقه و اختلاف می دانند.

به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت به سراغ یکی از کارشناسان حوزه دین رفتیم و گفتگوی خبرنگار شبستان با حجت الاسلام حسن صباغیان- امام جمعه زیرکوه- را به شرح زیر می خوانید؛

۱-وحدت اسلامی چیست و چگونه می توانیم به مبانی معرفت شناختی وحدت دست یابیم؟ وحدت اسلامی شاه کلید ایجاد تمدن اسلامی و از اصول مسلم انقلاب اسلامی و اندیشه قلبی امامین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

اتحاد بین مسلمین با پیروی از رسول گرامی اسلام حضرت محمد صل الله علیه و آله وسلم می تواند کالبد اسلام را با روح وحدت و یکپارچگی منسجم کرده و از هر گونه آسیب و انحرافی که منجر به اختلاف و افتراق می شود جلوگیری کند.

اما اینکه چگونه می‌توانیم به مبانی معرفتی وحدت دست یابیم باید عرض کنم مهمترین راهکار، اهتمام به محوریت مشترکات بین فرق اسلامی که مهمترین آنها توحید و نبوت نبی مکرم اسلام و قرآن است.

۲-مهم ترین پیام وحدت اسلامی به جهانیان چه می تواند باشد؟ مهمترین پیام وحدت مودت، رحمت، مهرورزی و اعتصام به یک ریسمان یعنی حبل الله است.

خداوند در قرآن می‌فرماید که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَکُنتُم عَلیٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَکُم مِنها ۗ کَذٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُم آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَهتَدونَ؛ و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل های شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما فرستاد شاید هدایت شوید.»

پیام وحدت به همه بشریت پیام دوستی و محبت و عشق است و اگر این اتحاد و همدلی بین همه مردم اتفاق بیفتد اقلیتی که دشمن بشریت هستند و خوی استکباری و شیطانی دارند مانند رژیم جعلی که یک عنصر سرطانی است و میل به افتراق و اختلاف دارد در مقابل یدواحده توده مردم به ویژه مسلمانان کاری را از پیش نخواهد برد و به نیستی و هلاکت خواهد رسید.

۳-چرا باید وحدت بین مسلمانان تقویت شود و تفرقه چه آثاری می تواند برای جهان اسلام به دنبال داشته باشد؟ وحدت رمز پیروزی کامیابی و قدرت وقوت جهان اسلام در مقابل جهان کفر و شرک است.

وحدت مولّد الفت و مهربانی است و به برکت وحدت و الفت پراکندگی و افتراق از بین می رود و زمانی که این وحدت و یگانگی اتفاق بیفتد نجات و هدایت را در پی خواهد داشت.

قطعاً خداوند هم که قادر مطلق و لایزال عالم هستی است همانطور که وعده داده است وقتی مسلمانان اتحاد و یکپارچگی و وحدت داشته باشند آن‌ها را هدایت کرده و با یاری خودش از دسیسه های دشمنان و استکبار صفتان جهانی نجات می‌دهد.

۴-در مورد ضرورت انسجام و وحدت میان مسلمانان از دیدگاه قرآن کریم توضیح بفرمایید؟ در مورد ضرورت وحدت از دیدگاه قرآن اینکه خداوند تمام امّت اسلامی از هر ملیّت و قومی که هستند را به اتحاد و یگانگی به جهت دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان دعوت کرده است.

در برخی از آیات به آن اشاره می کنیم؛ «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنا رَبُّکُمْ فاعْبُدُونِ»(این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امّت واحدی بودند (و پیرو یک هدف)؛ و من پروردگار شما هستم؛ مرا پرستش کنید!»

قرآن درصدد گسترش روحیه برادری در بین عموم مردم خصوصاً مسلمانان است و در آیه دیگر به همین جهت قرآن کریم تمام مؤمنان را برادر یکدیگر خطاب کرده و می فرماید: «إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛مؤمنان برادر یکدیگرند» و در جهت حفظ منافع مشترک، مسلمانان همچون اعضای یک خانواده هستند.

در آیه دیگر خداوند متعال می فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوَی؛(و همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم همکاری کنید). از این آیه استفاده می شود که بهترین همکاری و همیاری در سایه اتحاد و وحدت شکل خواهد گرفت» و همینطور آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» که در مطالب بالا تر اشاره کردم.

۵-برای تقویت و تحکیم وحدت مسلمانان چه راهبردهایی پیشنهاد می کنید؟ خداوند در قرآن می‌فرماید؛ «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یَرجُو اللَّهَ وَالیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثیرًا، مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.»

اسوه و الگوی کامل برای همه بشریت و خصوصاً جهان اسلام، پیامبر رحمت و وحدت آفرین حضرت محمد صل الله علیه و آله وسلم هستند، باید بیشتر برای ایجاد وحدت موضوع پیامبر شناسی و عمل به سیره مبارک آن حضرت را تبیین کنیم.

۶-چه عواملی سبب ضربه زدن به وحدت مسلمانان می شود که باید از آن دوری کنند و مراقب باشند؟مهمترین عاملی که باعث ضربه زدن به وحدت اسلامی می شود را رهبر حکیم انقلاب شیطنت های قدرت های شیطانی و استکباری بیان می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب میفرمایند که تاریخ اسلام را ملاحظه کنید، خواهید دید که از اختلافات اولیه - یعنی مسأله‌ی خلق قرآن و امثال آن - تا بقیه‌ی اختلاف هایی که در طول زمان، بین فِرَق اسلامی - مخصوصاً در زمان های بیشتری بین شیعه و سنی - اتفاق افتاده است، تقریباً سر نخ این اختلافات در تمام بلاد اسلامی، دست قدرتهاست.

یعنی باید مسلمانان مراقب باشند که قدرت‌های شیطانی با اختلاف و تفرقه افکنی میان مسلمانان را به هم نزنند و ویژگی مهمی که در این گونه شرایط می‌تواند به مسلمانان کمک کند بصیرت است، بصیرت قوه ممیزه حق از باطل و مهمتر اینکه بصیرت قدرت تشخیص حق نماها از حق است.

عامل مهم دیگر در جلوگیری از ضربه زدن به وحدت این است که گوش به فرمان ولی فقیه باشیم، ولی فقیه فقط خیرخواه شیعیان و یا مسلمانان جهان نیست بلکه خیرخواه همه مظلومان عالم است.

اگر همه مسلمانان حول محور یک رهبر دلسوز و راهبر دینی جمع شده و منویات ایشان را جامه عمل بپوشانند نه تنها وحدت تقویت خواهد شد بلکه در همه حوزه‌ها و ساحت های مختلف و با کمک خدوند البته مبتنی بر ایجاد قسط و عدل ان شاءالله به قله های رفیع عزت و اقتدار خواهیم رسید.

کد خبر 1726848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha