آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند نیازمند توجه مسئولان

آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند یکی از مهم ترین بقاع متبرکه خراسان جنوبی است که میزبان عاشقان اهل بیت علیهم السلام است و برنامه های فرهنگی بسیاری در این مکان مقدس با اعتبارات بسیار کم اجرا می شود. این آستان مقدس جهت توسعه و بازسازی و اجرای برنامه های فرهنگی بیشتر نیازمند توجه مسئولان استان خراسان جنوبی است تا بتواند به یک قطب فرهنگی و گردشگری تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛زینب روحانی مقدم-یکی از اماکن مهمی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، بقاع متبرکه است که برکات بسیاری را برای ملت ایران به همراه داشته اند، امکانی که منبع آرامش و امید و زندگی در این سرزمین هستند.

حضور امامزادگان و بقاع متبرکه در ایران سبب ترویج قرآن و عترت و اسلام شده است و مردم مومن توجه ویژه ای به امام زادگان در طول تاریخ داشته اند و امروز امام زادگان مرکز مقابله با جنگ نرم دشمن هستند. 

حضور مردم در برنامه های دینی و فرهنگی نشان می دهد که می توانیم از طریق امامزادگان فعالیت های فرهنگی عظیم و ارزشمندی داشته باشیم که تجلیل از این بزرگوران امری لازم است.

آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند نیازمند توجه مسئولان

*امامزادگان باقریه؛ملجأ و پناهگاه مردم بیرجند

در خراسان جنوبی ۹۶ بقعه متبرکه وجود دارد و از وجود بابرکت امامزادگان بهره مند می شود و یکی از مهمترین بقاع متبرکه این استان می توان به آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند اشاره کرد.

مردمان شهر کاج های بلند، علاقه و اعتقاد خاصی به این آستان مقدس دارند و روزهای چهارشنبه از هر نقطه ای با دلی پر از امید به سوی این آستان مقدس حرکت می کنند تا با شفاعت این بزرگواران گره از مشکلات آنان باز شود.

امامزادگان باقریه(ع) بیرجند که معروف به مزار دره شیخان در بین مردمان شهر بیرجند است، مدفن ۷۲ امام زاده است و این آستان مقدس در ورودی شهر بیرجند و نزدیک پایانه مسافربری قرار دارد.

دره‌شیخان برگرفته از دو کلمه، دره و شیخان است و دره فرو رفتگی میانه دو دامنه کوه است که در آن آبراهه یا رودی جریان دارد و شیخ به معنی مرد بزرگ و دانشمند و مرشد و احتمالاً شیخان جمع شیخ و جمعی از بزرگان است.

احتمالی دیگر که گفته می‌شود به این دلیل است که در این دره به گروهی شبیخوان زده شده به دره شبیخوان معروف شده که بعداً به دره شیخان استعمال شده است.

دره شیخان مزار غریبی است که تاریخی بلند و داستانی غم انگیز را در دل خود جای داده است، آن طور که آیتی در تشریح واقعه دره شیخان به نقل از تاریخ حسامی نقل کرده است: سید حامدالله علوی بزرگ زاده‌ای از نوادگان امام محمد باقر(ع) با گروهی از افراد خاندان خود از مدینه به ری و از آن جا به خراسان می‌آیند.

این خاندان در قیامی خونین علیه خلیفه جبار عباسی به این سرزمین می‌رسند و با اهل و عیال در کوه‌ها و بیابان‌های منطقه پراکنده می‌شوند.

در این نبرد سید حامد علوی در اطراف روستای چنشت شهرستان سربیشه به شهادت رسیده که امروز نیز مزار شریف این امامزاده مأمنی برای عاشقان و دلدادگان اهل بیت (ع) است.

بعد از وی سید محمد نقیب رهبری گروه را برعهده گرفته و همراه با باقی مانده سپاه راهی کوه‌های باقران می‌شوند و در نهایت نیز حدود ۷۰ نفر از این افراد در ورودی شهر بیرجند که اکنون به دره شیخان معروف است غافلگیر شده و قتل عام می‌شوند.

بعد از این واقعه مردم بیرجند به واسطه عشق خود به خاندان عصمت و طهارت بقعه‌ای در محل دفن این امامزادگان ایجاد کرده و هنوز هم که هنوز است این مکان را مأمنی برای دردهای خود قرار داده‌اند.

شواهد تاریخی قدمت بنای این بقعه را به اواسط دوره صفویه نسبت می‌دهند که تعمیراتی در دوره‌های بعدی در آن صورت گرفته است.

بقعه اصلی مزار از داخل شش ضلعی به طول شش متر است و طاقی گنبدی و کاهگلی و یک ایوان کوچک دارد. ورودی بنا با کاشی تزیین شده است و در شش گوشه درونی بقعه، زاویه‌های کوچکی تعبیه شده و مردم در آن‌ها به نماز و دعا می‌پردازند.

آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند نیازمند توجه مسئولان

*عدم توجه نهادهای فرهنگی به امامزادگان باقریه(ع)

حجت الاسلام محمدرضا توکلی راد -مسئول هیئت امناء امامزادگان باقریه بیرجند- در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: آستان مقدس امامزادگان باقریه، محل فیوضات و برکات است و به امامزادگان سریع الاجابه معروف هستند.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی این آستان مقدس گفت: اعتبارات فرهنگی این آستان مقدس از کمک های مردمی و اجرای نیات موقوفات مرتبط تامین می شود و متاسفانه تاکنون نهادهای فرهنگی کمکی نداشته اند.

حجت الاسلام توکلی راد در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون برنامه های فرهنگی بسیاری در این آستان مقدس اجرا شده است که می توان به برنامه های معرفتی، 30 محفل قرآنی، مراسمات ملی و مذهبی، بصیرت عاشورایی و روز زیارتی این آستان مقدس اشاره کرد.

مسئول هیئت امنا امامزادگان باقریه بیرجند ادامه داد: با توجه به حجم برنامه های قرآنی و فرهنگی و اجتماعی انجام شده در این آستان مقدس متاسفانه اعتبارات این امامزادگان بسیار کم است و نیاز به توجه دارد.

وی در خصوص اعتبارات عمرانی این آستان مقدس عنوان داشت: اعتبارات عمرانی امامزادگان باقریه از طریق کمک های مردمی تامین می شود و تنها در راستای سفر اخیر رئیس جمهور به بیرجند بالغ بر یک میلیارد تومان به این آستان مقدس کمک شد.

آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند نیازمند توجه مسئولان

*توسعه و بازسازی امامزادگان باقریه بیرجند نیازمند 55 میلیارد تومان اعتبار

حجت الاسلام توکلی راد با اشاره به اینکه 2 پروژه عمرانی در این آستان مقدس در دستور کار است، افزود: یک پروژه مربوط به گلدسته های این آستان مقدس است که به اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان جهت تکمیل شدن و بهره برداری نیاز دارد.

مسئول هیئت امنا امامزادگان باقریه بیرجند در ادامه گفت: دومین پروژه مربوط به احداث شبستان اصلی است و کار کارشناسی آن انجام شده است و دستورات و موافقت های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این خصوص اخذ شده است.

وی ادامه داد: این شبستان به متراژ 4هزار متر با نمای معماری اسلامی طراحی شده است که به اعتباری بالغ بر 45 میلیارد تومان نیاز دارد و امیدواریم مسئولان استان توجه بیشتری به این آستان مقدس داشته باشند تا این بقعه متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شود.

*امامزادگان باقریه(ع) چشم انتظار قول 10 میلیارد ریالی استاندار

حجت الاسلام دادخدا خدایی-رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند-نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: از محل اعتبارات تملک استانی کمک به بقاع متبرکه جهت انجام برنامه های فرهنگی و عمرانی یک میلیارد ریال به این آستان مقدس پرداخت شده است.

وی ادامه داد: استاندار خراسان جنوبی قول مساعد دادند که 10 میلیارد ریال اعتبار جهت کمک به آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند ابلاغ شود که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

کد خبر 1726972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha