مهاجرت معکوس ثمره تبدیل روستاها به کانون تولید است

مخبر با بیان اینکه تبدیل روستاها به کانون تولید، زمینه ساز مهاجرت معکوس از شهرها به مناطق روستایی خواهد شد، تصریح کرد: در روستاها همه اعضای خانواده در کار و تولید نقش دارند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «محمد مخبر» در آیین افتتاحیه بزرگترین رویداد نمایشگاهی عرضه محصولات روستایی و عشایری که بعدازظهر ۱۲ مهر در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت، گفت: فلسفه خلقت وجود مبارک پیامبر است و حیات بشریت مدیون پیامبر است؛ پیامبر نمونه اخلاق، عدالت، مجاهدت است. اگر امروز نامی از سایر ادیان است مرهون مجاهدت های پیامبر گرامی اسلام (ص) است، بزرگترین فرصت، افتخار و امیدمان این است که از منش و اخلاق و زندگی پیامبر (ص) پیروی می کنیم و تضمین موفقیت ما در  تبعیت از سیره نبی اکرم (ص) است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به جایگاه روستاها در تولید، گفت: بزرگترین اشتباه این است که به روستاها به عنوان مناطق محروم که نیازمند کمک و دستگیری هستند می پردازیم، درحالیکه روستاها کانون تولید هستند و در حقیقت آنها باید از سایر مناطق دستگیری کنند.


مخبر خاطرنشان کرد: انحلال جهادسازندگی آسیب های جبران ناپذیری زده است چراکه جهادسازندگی توانست تحولات زیادی در مناطق روستایی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه امنیت امروز در بخش غذا مرهون روستاها است، گفت: در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از محصولات غذایی نیازمند واردات بودیم اما با اقدامات و کارهای بزرگی که در راستای تولید و خودکفایی در کشور انجام شد، امروز در بسیاری از محصولات دارای امنیت غذایی هستیم.

مخبر با بیان اینکه برای امنیت غذایی به تلاش جهادگونه روستاییان و عشایر نیاز داریم، تصریح کرد: امروز، اشتغال، تولید، رشد اقتصادی و مهار تورم از مهم‌ترین مسائل کشور محسوب می شود و ارزان‌ترین، سریع‌ترین و موثرترین راه برای حل این مسائل، توجه به روستاها و عشایر است.


معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر بتوانیم بستر فعالیت برای روستاها و عشایر را فراهم کنیم و روستاها به کانون تولید تبدیل شوند، به جای واردات محصولات غذایی به صادرکننده این محصولات تبدیل خواهیم شد و بخش زیادی از مشکلات در حوزه تورم کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه باید از فرصت ۱۵ کشور همسایه برای صادرات مواد غذایی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: ایران ظرفیت آن را دارد که محصولات و مواد غذایی مورد نیاز بخش زیادی از کشورهای همسایه را تأمین کند، اما متأسفانه انگیزه و بستر لازم برای افزایش تولید در روستاها به اندازه کافی فراهم نشده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت در حوزه‌های مختلف گفت: برای ایجاد اشتغال در بخش‌های صنعتی برای هر نفر باید حداقل ۵ تا ۷ سال زمان گذاشته و چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود و این در حالی است که هزینه ایجاد شغل در روستاها بسیار پایین‌تر و سریع است.

مخبر از کشاورزان به ویژه گندم کاران کشور بابت افزایش تولید گندم قدردانی کرد و افزود: سال گذشته دولت، قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد و این امر سبب شد تا گندم‌کاران امسال بیش از ۱۰ میلیون تن گندم تولید کنند و این اقدام آن‌ها به معنای غیرت و بصیرت است.

وی با بیان اینکه تبدیل روستاها به کانون تولید، زمینه ساز مهاجرت معکوس از شهرها به مناطق روستایی خواهد شد، تصریح کرد: در روستاها همه اعضای خانواده در کار و تولید نقش دارند و همه اعضای خانواده به عوامل کار تبدیل می شوند درحالیکه در مناطق شهری چنین زمینه ای وجود ندارد.

مخبر بر لزوم توسعه علوم دانش‌بنیان در تولیدات روستایی تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور باید برای دانش‌بنیان کردن تولیدات روستایی تلاش کنند تا شاهد بازده چندبرابری تولید در محصولات کشاورزی باشیم.


گفتنی است، معاون اول رئیس جمهوری در آستانه روز ملی روستا و عشایر با حضور در مصلی امام خمینی (ره) تهران، ضمن بازدید از غرفه‌های محصولات روستایی و عشایری استان‌های مختلف، در جریان مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و فعالان حوزه روستایی قرار گرفت.

کد خبر 1727113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha