سومین همایش بین‌المللی مطالعات منطقه سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود

چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مطالعات منطقه سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران ۲۸ و ۲۹ آذر ماه با حضور ۲۰ تن از اندیشمندان سفرای کشورهای خارجی در دانشگاه تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان محمدرضا مجیدی، دبیر چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مطالعات منطقه سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: جمهوری اسلامی به عنوان نظامی بر پایه الگوی نوین مردم سالاری دینی تبلور یافت که اساسنامه آن در قانون جمهوری اسلامی ایران از آغازین تا به امروز نقش بسته است. انقلاب اسلامی همواره با شعار نه شرقی نه غربی بر پایه استقلال ملی کشور بوده است و بر همین اساس با چالش های فراوانی روبرو شده اما سیاست خارجی منظمی را سرلوحه روابط بین المللی قرار داده است و بر همین اساس در حوزه های مختلف منطقه ای و جهانی در تمام دولت ها سیاست خارجی همواره مورد توجه بوده است اما برخی از ابعاد این حوزه مورد کم توجهی قرار گرفته است و به نوعی سیاست همسایگی و آسیایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مطالعات منطقه ای سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران توسط گروه مطالعات منطقه ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکده مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اندیشکده دیپلماسی آسیایی و سایر مراکز علمی و پژوهشی آذر ماه سال جاری در دانشگاه تهران برگزار می شود. این همایش ۲۸ و ۲۹ آذر ماه با حضور ۲۰ تن از اندیشمندان سفرای کشورهای خارجی در دانشگاه تهران برگزار می شود.

وی ادامه داد: این همایش با هدف تبیین ابعاد گوناگون سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران و رویکردهای متناقض و متعدد در این زمینه و نقش این سیاست در توازن بخشی به روابط بین الملل کشورمان با حضور اندیشمندان و دانش پژوهان و پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار می شود.

مجیدی در مورد محورهای این همایش اظهار کرد: مبانی نظری و مفهومی و بایسته های سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، سیاست آسیایی جمهوری اسلامی ایران، قدرت های بزرگ و همسایه های جمهوری اسلامی ایران، نگاه ایرانی به تحولات منطقه ای و بین المللی در راستای سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، روابط جمهوری اسلامی ایران با جهان اسلام، دو جانبه گرایی و چند جانبه گرایی در سیاست همسایگی و آسیایی جمهوری اسلامی ایران، ائتلاف سازی ها و پیمان سازی ها در سیاست همسایگی و آسیایی جمهوری اسلامی ایران، بینا منطقه گرایی در سیاست همسایگی و آسیایی جمهوری اسلامی ایران و محیط راهبردی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران از محورهای اصلی این همایش است.

وی گفت: علاقه مندان برای شرکت در این همایش می توانند چکیده مقالات خود را تا سی ام مهر ماه و اصل مقالات را تا سی ام آبان ماه به دبیرخانه این همایش به آدرس الکترونیکی Icis.conf@ut.ac.ir ارسال کنند.

وی اظهار داشت: مقالات پذیرفته شده در این همایش در پایگاه اسناد علمی جهان اسلام (Isc) نمایه می شود. علاقه مندان برای دریافت آگاهی بیشتر می توانند به وب سایت همایش به نشانی https://icrs.ut.ac.ir مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: نتیجه این همایش به حوزه های مختلف تصمیم سازی و تولید سیاست و حوزه های برنامه ریزی دیپلماتیک و روابط بین الملل عرضه می شود و تلاش شده از اندیشمندان در حوزه های مختلف آسیای مرکزی، اوراسیا در این همایش دعوت شود.

وی در مورد حضور مقامات لشکری و کشوری در این همایش گفت: مقامات مختلف لشکری و کشوری در این همایش دعوت شدند اما هنوز حضور مقام مشخصی به طور شاخص در این همایش معلوم نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 1727751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha