حضور فیلمسازان زن در عرصه سینما باعث تحول در حوزه فیلم سازی شده است

زهره صباغیان که با فیلم «اذان صبح به وقت یزد» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد درباره حضور زنان در عرصه فیلم سازی گفت: خانم‌های فیلمساز از لحاظ توانایی در تولید فیلم و کارگردانی هیچ دست کمی از آقایون ندارند و این دوره از جشنواره اتفاقاً شاهد فیلم‌های خوبی از سوی بانوان هستیم و حضور فیلمسازان زن در عرصه سینما باعث شده که به موضوعات زنانه با ظرافت بیشتر و دقیق‌تری پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر ماه  تا ۲ آبان ماه  در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است، «زهره صباغیان»، یکی از بانوان کارگردانی است که فیلم «اذان صبح به وقت یزد» در این رویداد هنری حضور دارد. «زهره صباغیان»، کارگردان درباره قصه فیلم «اذان صبح به وقت یزد» به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان توضیح داد: فیلم داستانی کوتاه با تایم ۱۴ دقیقه است که قصه پیرمرد تنهایی را روایت می‌کند که با همسرش قهر است و راضی نمی‌شود که اشتی کند و از طرفی به تنهایی نمی‌تواند ماه رمضان برای سحری بیدارشود  و از این موضوع دچار عذاب وجدان هست تا اینکه... .

زهره صباغیان درپاسخ به این سئوال که آیا موضوع فیلم «اذان صبح به وقت یزد» دینی و اخلاقی  است؟ اظهار کرد:  موضوع فیلم بیشتر درباره سبک زندگی و اخلاق است و اگه بخواهم چند تا هشتگ یا کلید واژه برایش تعریف کنم ،  طبیعت زندگی، جبر، تنهایی، پذیرش و این‌ها  را در بر می گیرد اما  قصه در  ظاهر روایت  پیرمردی است که قهر کرده و از طرفی نمی‌تواند برای سحری و نماز صبح بیدار باشد.

کارگردان فیلم «اذان صبح به وقت یزد» درباره حضور زنان در عرصه فیلم سازی گفت: ما در جشنواره فیلم کوتاه تهران شاهد تعداد زیادی از خانم‌های فیلمساز هستیم که اتفاقاً در جلسات نقد هم به این موضوع پرداخته شد که خانم‌های فیلمساز از لحاظ توانایی در تولید فیلم و کارگردانی هیچ دست کمی از آقایون ندارند و این دوره از جشنواره اتفاقاً شاهد فیلم‌های خوبی از سوی بانوان هستیم  و حضور فیلمسازان زن در عرصه سینما باعث شده که به موضوعات زنانه با ظرافت بیشتر و دقیق‌تری پرداخته شود.

زهره صباغیان  در پاسخ به این سئوال که حضور در جشنواره فیلم تهران چقدر می تواند به فیلم سازان جوان در تولید آثار سینمایی فاخر کمک کند ؟ توضیح داد: فکر نمی کنم  جشنواره فیلم کوتاه تهران به طور مستقیم برای تولید آثار سینمایی تاثیر چندانی داشته باشد ، چراکه فیلم سازی به خصوص در سطح سینمایی کار بسیار سخت تری است و لازمه اش کسب تجربه بسیار بیشتر، ولی اصولاً جشنواره باعث میشود فیلم سازها آثار یکدیگر را ببینند و به نکات مثبت و منفی بیشتری در آثار پی ببرند، از طرفی شاید حضور در کارگاه‌ها بتواند دانش فیلمسازهای جوان را در این عرصه بیشتر کند و همچنین شاید معاشرت با پیشکسوتان سینمایی که برای دیدن آثار به جشنواره می‌آیند بتواند در کسب تجربه بیشتر به آنها برای تولید آثار پخته‌تر و بهتر در آینده کمک کند.

کارگردان فیلم «اذان صبح به وقت یزد» در پاسخ به این سئوال که ارزیابی تان از  برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران چیست؟ گفت: آنچه که من تا الان در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم در بخش استعداد نو شاهد فیلمسازان خوبی بودیم و در این بخش آثار بهتری دیدیم ،  حضور در این جشنواره‌ها، دیده شدن آثار توسط مخاطبین و گرفتن بازخوردها به فیلمساز برای فهم نکات مثبت و منفی کارش کمک می‌کند و باعث میشود سلیقه مخاطبین را بهتر بشناسد؛ از طرفی اگر جشنواره با نگاه کاربردی و کمک به فیلمساز برای تولید آثار طراحی شده باشد، به فیلم سازی که فیلم قابل توجهی دارد یا به عنوان یک استعداد کشف می شود کمک بشود که بتواند تهیه کننده کار بعدی اش رو پیدا کند.

زهره صباغیان  درباره عوامل فیلم «اذان صبح به وقت یزد»  اظهار کرد:  محمدرضا اسکندری فر ، بازیگر ، محمدرضا حاجی غلامی ، مشاور کارگردان، مرتضی ایمانی راد، مدیر تولید ، رامین راستجو ، مدیر فیلم برداری، علیرضا ناظمیان ، اتالوناژ ، سلمان، صدابردار و صداگذار، ساقی شاهمرادی، گریم: ، فاطمه السادات متولی،  دستیار کارگردان و منشی صحنه، شادی شفیعی، مهشید یوسفی و مژده خبازیان ، دستیاران صحنه ، مهدی دشتی و ابوالفضل رکوعی ، دستیاران تصویر، محمدحسین زارع ، دستیار صدا و وحید ابویی، تدارکات را تشکیل می دهند .

انتهای پیام/

کد خبر 1729718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha