موزه هنرهای معاصر تهران باید متناسب با اتفاقات روز دنیا کنش‌گری داشته باشد

محمد خراسانی زاده با اشاره به کنشگری فعال در موزه هنرهای معاصر تهران گفت:برای اینکه موزه هنرهای معاصر تهران به شأن حقیقی خود برگردد و امکان جهت‌دهی برای حوزه‌های مختلف داشته باشد باید متناسب با اتفاقات روز دنیا کنش‌گری داشته باشد و برپایی نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین نمونه‌ای خوب از این کنش‌گری است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین ظهر امروز سه شنبه ۹ آبان با حضور محمد خراسانی زاده، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید امیر ناصر جاوید، قائم مقام رییس حوزه هنری در امور بین الملل و سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

 در این نشست «محمد خراسانی زاده»، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وقایع  اخیر در غزه گفت: این روزها اتفاق تاریخی در کشورهای جهان اسلام در حال شکل گیری است؛ پس از طوفان الاقصی، رژیم غاصب صهیونیستی نتوانست گوشه خشم مردم فلسطین را تاب بیاورد و نوعی از خشونت و حمله وحشیانه را علیه مردم فلسطین آغاز کرده و بیش از هشت هزار فلسطینی که قریب نیمی از آنها کودکان و نیمی بانوان هستند را به شهادت رسانده است؛ اینها گوشه ای از جنایات رژیم صهیونیستی است.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه موزه هنرهای معاصر در تهران در جهان اظهار کرد:  موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان مهمترین موزه هنری غرب آسیا و یکی از شناخته شده ترین موزه ها در حوزه هنر معاصر است که کنشگری فعال دارد؛ در راستای همین رویکرد نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» با نمایش آثار هنرمندان تراز اول دنیا در این مکان برپا می شود. ما بر این باوریم برای اینکه موزه هنرهای معاصر تهران به شأن حقیقی خود برگردد و امکان جهت‌دهی برای حوزه‌های مختلف داشته باشد حتماً باید متناسب با اتفاقات روز دنیا کنش‌گری داشته باشد و این نمایشگاه نمونه‌ای خوب از این کنش‌گری است.

محمد خراسانی زاده با اشاره به این نکته که هنر کارتون و کاریکاتور به عنوان یک هنر زنده و به روز در بطن جوامع فعال است، گفت:  این هنر ناظر به پدیده های اجتماعی است و واکنش نشان می دهد و یک بیان هنری فراملیتی دارد و برای همین است که هیچ بیگانگی زبانی در آن احساس نمی شود.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران  با اشاره به برگزاری نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در این موزه اظهار کرد: پیش از این در موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه دوسالانه‌های کارتون و کاریکاتور را داشتیم اما این نمایشگاه، نمایشگاهی کامل از چهره‌های بین‌المللی کارتون آمریکای لاتین است که روز پنجشنبه ۱۱ آبان ساعت ۱۶ در گالری‌های نه‌گانه موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

وی افزود: همزمان با برپایی نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» نشست های تخصصی با موضوع این نمایشگاه با حضور هنرمندان برگزار خواهد شد.

محمد خراسانی زاده خاطر نشان کرد: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با ارتباط وسیع آقای شجاعی طباطبایی و همراهی آقای جاوید و دوستان بخش بین‌الملل حوزه هنری شکل گرفته است که از همه  آن‌ها تشکر می‌کنم.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمایش آثار هنرمندان کارتون و کارتونیست لاتین در موزه هنرهای معاصر گفت: شان و جایگاه موزه هنرهای معاصر بسیار بالاست و اثری که به دیوار موزه می نشیند باید به لحاظ هنری یک جایگاه ویژه ای داشته باشدف بر اساس همین نوع نگاه انتخاب آثار برای نمایشگاه با دقت نظر و ریزبینی خاص انجام شده است.

وی درباره حضور آثار هنرمندان ایرانی با موضوع غزه در نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» نیز اظهار کرد: تعداد آثار هنرمندان لاتین برای این نمایشگاه بسیار زیاد بود و از قبل نیز تعیین شده بود که  که این نمایشگاه  تنها مختص هنرمندان آمریکا لاتین باشد و  این به معنای اینکه آثار هنرمندان ایرانی و سایر کشورها با موضوع مقاومت و استکبارستیزی کم است نیست.

کد خبر 1731316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha