تازه ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه نشر

نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پنج عنوان از تازه ترین آثار خود را روانه باز نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پنج عنوان از تازه ترین آثار خود را روانه باز نشر کرد. که عناوین آنها شامل درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن؛ فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان؛ هویت شیعه و نظام بین‌الملل؛ درآمدی بر مطالعات معنویات در علوم انسانی؛ بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی می باشد.

کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» اثر محمدجواد رودگر 

کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» اثر محمد جواد رودگر است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید. 

انسان در زیست و رشد معنوی از طَبایع و مزاج‌های خَلقی، خُلقی و روحانی، اختلافِ استعدادهای وجودی و تفاوت در استحقاق‌های اکتسابی فراوانی برخوردار است؛ بنابراین لازم است بر مبنای انسان شناسی واقع گرایانه، مدل‌های رشد معنوی معطوف به ساختار و بافتار وجودی برگرفته از منابع وحیانی ارائه شود.

اثر حاضر درآمدی قرآنی در بحث کثرت گرایی بینشی، گرایشی و کنشی در حوزه‌های روشی، مراحل و حالات و آن گاه راهبردهای صراط سلوک و رشد معنوی بر مبنای فرمول «وحدت صِراط و کثرت سُبلِ سلوکی» است تا مدل‌های ثابت و متغیر سلوکی ناظر به کثرت گرایی طولی - عرضی در درون فرمول یاد شده ارائه شود.

تازه ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه نشر

ساختار اثر

بخش اول با عنوان «مفهوم شناسی و ویژگی‌های تحقیق» مشتمل بر دو فصل است. فصل اول با عنوان مفهوم شناسی معنویت، رشد معنوی و مدل رشد معنوی را بررسی کرده و فصل دوم با عنوان ویژگی‌های تحقیق  به موضوع، پرسش‌های اصلی و فرعی، روش و چارچوب و ساختار علمی اختصاص دارد.

بخش دوم با عنوان «مبانی، مؤلفه‌ها و ارزش‌های انسان شناختی رشد معنوی در قرآن» شامل پنج فصل است که عناوین آنها عبارتند از: هویت انسان، مؤلفه‌های وجودی انسان، منزلت وجودی انسان، ارزش‌های وجودی انسان و درجه‌پذیری سلوک قرآنی.

نویسنده در سومین بخش از کتاب حاضر با عنوان «مراحل و مراتب سلوک» طی دو فصل به تبیین مراحل عبودی سلوک (ولایت انسان بر خویشتن، ولایت بر نیروهای متخیله، بی‌نیازی روح از بدن، رابطه تسخیری روح بر بدن و ولایت انسان بر بیرون) و مراتب صنفی سلوک و راه دستیابی به آن (اصناف انسان‌ها، مراتب وجودی ابرار و مقربان و راه‌های وصول به مقام ابرار و مقربین) می‌پردازد.

بخش چهارم با عنوان «وحدت و کثرت سلوک در رشد معنوی» مشتمل بر دو فصل است. در فصل اول با عنوان «کثرت گرایی سلوکی» معنا و مصداق کثرت گرایی سلوکی در رشد معنوی و صراط و سبل مورد تأکید قرار گرفته و در فصل دوم با عنوان «ویژگی‌های صراط سلوک» جوهری - اشتدادی، تدریجی - تشکیکی و غایت مندی بررسی شده و مربی محوری و وحدت صراط و کثرت سبل به رشته تحریر درآمده است.

«مدل‌های رشد معنوی» عنوان پنجمین و آخرین بخش از کتاب مذکور است که مشتمل بر دو فصل است؛ در فصل اول با عنوان «مدل‌های رشد معنوی در قرآن» مدل مبتنی بر نظام سلوک ایمانی و نمونه مدل‌های رشد معنوی تبیین شده و در فصل دوم با عنوان «مدل‌های رشد معنوی پیشنهادی عالمان ربانی» مدل خواجه طوسی و مدل ملکی تبریزی تشریح شده است.

کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» به کوشش اسماعیل آقا بابایی بنی 


کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» به کوشش اسماعیل آقا بابایی بنی است که در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۵۵ صفحه به چاپ رسید. 

هنر یعنی تبدیل امر ذهنی به عینی و خلق آثار هنری از دیرباز فقه را در موضوعات مختلف هنر به پاسخگویی طلبیده و گاه به پویایی فقه دامن زده است.

نوشته حاضر حاصل چهار نشست علمی است: «اسم گرایی، کارکردگرایی و هویت گرایی در فقه و هنر»، «نقش انگیزه و محتوا در حلیت و حرمت هنر»، «آزادی بیان با تأکید بر آفرینش‌های هنری» و «بازی‌های رایانه‌ای، چیستی، ضرورت‌ها و چالش‌های فقهی». در این نشست‌ها، صاحب نظران در دو مرحله موضوع شناسی و حکم شناسی، علاوه بر پاسخگویی به برخی مسائل، چالش‌هایی را برای بررسی بیشتر و برداشتن گام‌های بعدی مطرح کرده‌اند.

تازه ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه نشر

ساختار اثر

این کتاب در چهار نشست تألیف شده است؛ نشست اول با عنوان «اسم گرایی، کارکرد گرایی و هویت گرایی در فقه و هنر» به بررسی دوگانگی عناوین در فقه و شریعت و عملکرد فقها پرداخته و مدیریت صحنه و مصداق شناسی را تبیین کرده است.

در نشست دوم با عنوان «نقش انگیزه و محتوا در حلیت و حرمت هنر» طرح نظریه و بیان مصادیق و نقد اول و دوم بر نظریه به نگارش درآمده است.

«آزادی بیان با تأکید بر آفرینش‌های هنری» عنوان سومین نشست از کتاب حاضر است که در آن ضوابط و معیارهای مصلحت در صدور احکام حکومتی، جایگاه آزادی بیان در ادبیات حقوقی و تلازم بین حسن و قبح اخلاقی و مجازات پذیری حقوقی مورد تأکید قرار گرفته و نقش مصلحت در حوزه آزادی بیان، نظرات و دیدگاه‌ها در خصوص ماهیت بیان و اقسام هنر در حقوق مالکیت معنوی به رشته تحریر درآمده است.

نشست چهارم با عنوان «بازی‌های رایانه‌ای، چیستی، ضرورت‌ها و چالش‌های فقهی» ضمن بررسی اهمیت بازی‌های رایانه‌ای، کاربران بازی‌های رایانه‌ای و درآمد بازی‌های رایانه‌ای، ظرفیت‌های مثبت بازی‌های رایانه‌ای، وضعیت پژوهش در بازی‌های رایانه‌ای در ایران و نگرش‌های متضاد به بازی را تبیین کرده، ضرورت مفهوم شناسی بازی‌های رایانه‌ای، اهداف بازی‌ها و تفاوت بازی‌های رایانه‌ای با رسانه‌های دیگر را شرح داده و علت نگاه منفی به بازی، تفاوت‌های لهو و لغو و لعب و ضوابط موضوع شناسی بازی‌های رایانه‌ای را مورد تأکید قرار داده است.

برشی از اثر

* تفاوت‌های لهو و لغو و لعب

در ترجمه لفظ بازی و لفظ لغو، لهو و لعب مغالطه ای صورت گرفته است. «لغو» یعنی سخنی غیر مفید، «لهو» یعنی چیزی که انسان را از مقصد باز می‌دارد و «لعب» یعنی کاری که هدف عقلایی ندارد. اما آیا بازی این گونه است؟ بازی برخی قواعد و هدف دارد. به یک معنا همه دنیا لهو و لعب است؛ اما آیا این بار معنایی منفی - چه در عربی و فارسی - حرمت بازی را در بر می‌گیرد؟

چه بسا بتوان گفت بازی رایانه‌ای همانند بازی‌های فیزیکی، نشاط می‌آفریند و انسان زمانی که نخواهد کار دیگری بکند و بازی کند، از بازی نشاط می‌گیرد و این غیر از چیزهایی است که سبب حرمت شود.

کتاب «هویت شیعه و نظام بین‌الملل» اثر سید علیرضا عالمی 

کتاب «هویت شیعه و نظام بین‌الملل» اثر سید علیرضا عالمی است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۷۷ صفحه به چاپ رسید.   

«هویت شیعه» در دوران معاصر به طرز بی‌سابقه‌ای دچار تحول در صورت بندی هویتی به ویژه در عرصه‌های تمدنی شده که فهمِ چگونگی، چرایی و پیامدهای آن با تحولات و رخدادهای عصر حاضر در «نظام بین‌الملل» مرتبط است. بر پایه بررسی‌های گفتمانی، همان گونه که تطورات هویتی شیعه به صورت تاریخی با لحاظ تغییرات در عرصه نظام بین‌الملل روی داده، در آینده نیز جایگاه، نقش آفرینی، عملکرد و حفظ هویت تمدنی شیعه به نحوه تعامل و غیرت سازی هویت شیعه با ابعاد گوناگون ساختار نظام بین‌الملل بستگی خواهد داشت.

تازه ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه نشر

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «تحلیل گفتمانی مفاهیم» به بررسی گفتمان، تحلیل روش گفتمانی و هویت شیعه پرداخته و ساختار نظام بین‌الملل و تحلیل گفتمانی ساختار نظام بین‌الملل را شرح داده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «تأثیرات گفتمانی ساختار نظام بین‌الملل بر هویت شیعه» به بیان این تأثیرات در عرصه نشانه مرکزی (شکل‌گیری گفتمان ولایت فقیه، توسعه گفتمان ولایت فقیه و گفتمان ولایت مستقل فقیه) و در عرصه نشانه‌های پیرامونی (انتظار، عدالت خواهی، اقلیت بودن و تقیه) می پردازد.

«پیامدهای ساختار نظام بین‌الملل بر هویت شیعه» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن آسیب‌های ساختار نظام برای هویت شیعه (آسیب‌های درون هویتی و آسیب‌های عرصه بیرونی هویت شیعه) و فرصت‌های ساختار نظام برای هویت شیعه (فرصت‌های درون هویتی و فرصت‌های عرصه بیرونی هویت شیعه) به رشته تحریر درآمده است.

کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویات در علوم انسانی» اثر وحید سهرابی‌فر و جمعی از نویسندگان 

کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویات در علوم انسانی» اثر وحید سهرابی‌فر و جمعی از نویسندگان است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۳۸۱ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید. 

اثر حاضر متشکل از مقالاتی در معرفی نسبت معنویت با شاخه‌های مختلف علوم انسانی است. مقالات درصددند تا راهنمای دانشجویان و دانش پژوهان علاقه‌مند به مطالعات معنویت باشند. بر این اساس در هر مقاله تلاش شده، با کمک متخصصان، توصیف جامعی از حیطه مورد بحث ارائه شود و مخاطب با مطالعه آن، شاهد تصویری کلی از حیطه مورد نظر باشد.
 

ساختار اثر

این کتاب در شش مقاله تألیف شده است؛ مقاله اول با عنوان «مطالعات معنویت: معنویت به مثابه رشته دانشگاهی» به تبیین گونه شناسی معنویت پژوهی(زمینه علوم اجتماعی، مطالعات دینی و الهیاتی) و رشته مطالعات معنویت پرداخته است.

مقاله دوم با عنوان «جامعه شناسی و معنویت» رابطه دین، معنویت گرایی و علوم اجتماعی و جامعه شناسی جنبش نوپدید دینی را بررسی کرده و تحلیل بر مبنای توسعه و تکنولوژی و تحلیل بر مبنای سنخ شناسی دیدگاه‌ها و اهداف را تشریح کرده و تحلیل بر مبنای مفهوم طریقت باطنی و گام‌های عملیاتی برای جامعه شناسی معنویت‌گرایی را مورد تاکید قرار داده است.

تازه ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه نشر

در مقاله سوم با عنوان «روانشناسی و معنویت» واژگان اساسی تحقیق (روانشناسی، دین، معنویت) و روش‌های تحقیق در روانشناسی دین و معنویت بیان شده و سنجه‌ها و مقیاس‌های روانشناسی دین و معنویت و حوزه‌های مطالعات معنویت در روانشناسی(نظریه پردازی‌های خرد و کلان، معنویت و سلامت و مرض جسمانی و معنویت و خشونت) به رشته تحریر درآمد است.

«معنویت و تعلیم و تربیت» عنوان چهارمین مقاله از این کتاب است که در آن ضمن مرور تاریخی روابط معنویت و تربیت، تحلیل معانی تربیت معنوی و ابعاد تربیت معنوی شرح داده شده و رویکردهای تربیت معنوی، تربیت معنوی کودکان و معنویات در آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.

نویسنده در پنجمین مقاله با عنوان «مدیریت و معنویت» مفهوم شناسی و پیشینه پژوهی معنویت و عناصر مؤثر در معنویت(فرایند ارتباط انسان و امر قدسی، تدریجی بودن و دگرگونی و انقلاب) را بررسی کرده و معنویت و مدیریت(رابطه دین با معنویت، معنویت و سازمان و مدیریت و مدل‌های فرا انگیزشی) را شرح داده است.

ششمین و آخرین مقاله از کتاب مذکور با عنوان «معنویت در رشته‌های دیگر و افق‌های پیش رو» به تبیین معنویت و اقتصاد، معنویت و ارتباطات و رسانه و معنویت پژوهی و علوم اسلامی اختصاص دارد.

کتاب «بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی(اصول، روش‌ها و رویکردها)» اثر سید تقی واردی 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی(اصول، روش‌ها و رویکردها)» اثر سید تقی واردی است که در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۵۱ صفحه به چاپ رسید. 

علوم اسلامی همانند دیگر علوم بشری، از جهت تولید، باز تولید، ذخیره سازی و نشر (اعم از مکتوب و الکترونیکی)، با فزونی هر روزینه محتوا و انباشتگی متن روبرو است. اما این انباشتگی بدون مدیریت، آن چنان که باید، اثربخش و مطلوب نیست.

مدیریت اطلاعات فرایندی است که نمایه‌سازی نقش محوری در آن دارد. این فرایند با آنکه در دیگر علوم بشری دیده می‌شود و برای آن سازوکارهایی تعریف گردیده، در علوم اسلامی توجه چندانی بدان نشده است.

پژوهش پیش رو "بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی: اصول، روش‌ها و رویکردها" تلاش دارد نمایه‌سازی علوم اسلامی را از جنبه‌های گوناگون نقد و بررسی نماید و به عنوان یک سند پژوهشی و آموزشی در اختیار دانش پژوهان و نمای سازان قرار دهد.

تازه ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه نشر

ساختار اثر

این کتاب در هشت بخش تالیف شده است

بخش اول با عنوان مفاهیم و کلیات طی دو فصل به بیان مفاهیم(علم اطلاعات، بازنمایی اطلاعات و مدیریت اطلاعات) و کلیات(اهمیت نمایه سازی، فواید نمایه سازی و استانداردهای نمایه سازی) می‌پردازد.

بخش دوم با عنوان گونه‌های نمایه سازی مشتمل بر پنج فصل است. فصل اول با عنوان "به لحاظ نوع اطلاعات" نمایه توصیفی و تحلیلی و فصل دوم با عنوان "به لحاظ نوع سند" نمایه کتاب، نمایه تصاویر و نمایه بانک‌های اطلاعاتی را بررسی کرده است. فصل سوم با عنوان "به لحاظ عمل آوری" نمایه‌سازی دستی، ماشینی و تلفیقی، فصل چهارم با عنوان "به لحاظ شیوه نمایش" نمایه‌سازی ساده و نمایه سازی موضوعی ترکیبی و فصل پنجم با عنوان "به لحاظ تعدد اسناد" نمایه تک سندی و مجموعه‌ای را مورد تاکید قرار داده است.

نویسنده در بخش سوم با عنوان رویکردهای نمایسازی که شامل دو فصل است در فصل اول به لحاظ گرایش نمایه‌سازی رویکرد مدرک مدار، کاربر مدار و حوزه مدار را شرح داده و در فصل دوم به لحاظ محتوای نمایسازی رویکرد واژگانی، موضوعی و استنادی را مورد بررسی قرار داده است.

فرایند نمایسازی عنوان چهارمین بخش از کتاب حاضر است که طی دو فصل به تبیین تحلیل و ترجمه و سایر مراحل نمایه سازی می‌پردازد.

بخش پنجم با عنوان اصول و قواعد نمایه‌سازی مشتمل بر چهار فصل است. فصل اول قواعد نمایه سازی و فصل دوم زبان نمایه سازی را بیان می‌کند. فصل سوم به گونه شناسی واژگان نمایه ای و فصل چهارم به سیستم‌های نمایه‌سازی اختصاص دارد.

ششمین بخش از این کتاب با عنوان ترتیب و چینش نمایه‌ها در سه فصل به بررسی نمایه آیات، روایات و اشعار، نمایه‌سازی موضوعات و نمایه کتاب، مقاله و پایان‌نامه پرداخته است.

در بخش هفتم با عنوان "ارزیابی نمایه‌سازی" کلیات ارزیابی و شاخص‌های ارزیابی در دو فصل مورد تاکید قرار گرفته است.

نویسنده در هشتمین و آخرین بخش از کتاب مذکور با عنوان بازیابی اطلاعات که مشتمل بر چهار فصل است در فصل اول تنوع نیاز استفاده کنندگان و در فصل دوم روش‌های بازیابی اطلاعات را تشریح کرده و در فصل سوم روش‌های نمایش و در فصل چهارم نمونه‌ای از بازیابی اطلاعات را به رشته تحریر درآورده است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir مراجعه کنند.

کد خبر 1731464

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha