لزوم چاره‌اندیشی برای مشکلات مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب‌شرق در شورای راهبردی استان کرمان

امام جمعه کرمان با اشاره به وضعیت نامطلوب نگهداری اسناد ملی؛ تاکید کرد: برای اسناد استان باید هزینه کرد و همه دلسوزان جمع شوند و کاری بکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، شنبه(۲۷ آبان) در دیدار مدیر و کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی به وی؛ با تاکید بر اینکه اهمیت اسناد ملی بر کسی پوشیده نیست و قابل قیمت گذاری هم نیستند؛ این اهمیت را به لحاظ تحلیل تاریخی؛ توجه به روحیه و رویه مردم، مراودات فرهنگی اقتصادی سیاسی که مدتها حاکم بوده و... دانست.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان افزود: به هر یک از این جنبه‌ها که بنگریم سند قابل قیمت گذاری نیست زیرا هر سند سابقه‌ای ممتد و طولانی به تصویر می کشد؛ گفت: کشور ما دارای قدمت تاریخی و جزو ۱۰ کشوری است که بنا به اسناد گیتی‌شناسی، از ابتدا مستقل بوده و استقلال خود را از جایی نگرفته است.

وی ادامه داد: در این میان برخی شهرها و مناطق همزاد تاریخ است از جمله کرمان که زیرمجموعه جایی نبوده و حتی پول رایج داشته و سکه می زده و بخش قابل توجهی از اطراف و اکناف بوده اما امروز کوچک شده است.

امام جمعه کرمان با اشاره به وضعیت نامطلوب نگهداری اسناد ملی؛ تاکید کرد: برای اسناد استان باید هزینه کرد و همه دلسوزان جمع شوند و کاری بکنند.

وی خواستار دسته‌بندی زمانی و موضوعی اسناد شد و ادامه داد: دسترسی به اسناد برای طبقات مختلف باید راحت باشد که این خود بودجه و امکانات می خواهد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: نسخه‌ای از اسناد مربوط به استان کرمان که در جاهای دیگر نگهداری می‌شود؛ حتماً باید به استان منتقل شود.

وی در خصوص درخواست سرپرست سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی مبنی بر اختصاص مکانی موقت برای نگهداری اسناد که در ساختمان قدیمی کنونی در معرض نابودی قرار دارند؛ گفت: این درخواست چنانچه در شورای راهبردی استان مطرح شود بهتر قابل پیگیری است زیرا اهمیت آن کمتر از مسائلی نیست که شورا آنها را بررسی می‌کند.

کد خبر 1734116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha