زبان مشترک با جوانان/ حضور پررنگ کابینه دولت سیزدهم در دانشگاه ها

دولت سیزدهم در عمل و نه صرفا در شعار نشان داده که برای مردم جایگاه ویژه‌ای قائل بوده و آن‌ها را صاحبان حقیقی کشور می‌داند، لذا خود را از ابتدا موظف به پاسخگویی و ارائه گزارش به مردم دانسته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دولت سیزدهم نشان داده که بجای فرار از پاسخگویی به دنبال گفتگوی موثر با جوانان و دانشجویان است.  در این راستا فرارسیدن هفته بسیج و در پیش بودن روز دانشجو، این فرصت مغتنم را در اختیار مدیران دولتی قرار داد تا با حضور در جمع‌های دانشجویی، به تشریح عملکرد خود بپردازند و با آسیب‌شناسی شرایط کشور، فرصت‌های پیش‌رو را تبیین کنند.

دولت سیزدهم در عمل و نه صرفا در شعار نشان داده که برای مردم جایگاه ویژه‌ای قائل بوده و آن‌ها را صاحبان حقیقی کشور می‌داند، لذا خود را از ابتدا موظف به پاسخگویی و ارائه گزارش به مردم دانسته است. دولتمردان به کرات در جمع اقشار مختلف مردم، به‌ویژه فرهیختگان و دانشجویان حاضر شده‌اند و پاسخگوی سوالات و ابهامات آن‌ها بوده‌اند؛ حضور وزرا در جمع‌های دانشجویی، خصوصا حضور مستمر و مکرر سخنگوی دولت در دانشگاه‌های مختلف طی دو سال و نیم گذشته و نیز حضور شخص رئیس جمهور در مناسبت‌های خاص در دانشگاه‌های کشور و گفت‌وگوی صمیمانه و بی‌واسطه با دانشجویان، در راستای همین رویکرد دولت مردمی بوده است. بر این اساس دولت سیزدهم توانسته است گفت‌وگوی خوبی با نسل جوان داشته باشد تا زبان مشترک بین آنها با دولت شکل بگیرد؛ زبان مشترکی که میتواند کلید حل بسیاری از مسائل و دغدغه‌ها باشد.

قرابت دولت با دانشجویان نسبت به دیگر دولت‌ها فوق‌العاده زیاد است

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به مدت سه ساعت در جمع مسئولان بسیج دانشجویی سراسر کشور در محل لانه جاسوسی حاضر شد و به تشریح اقدامات دولت در دو سال گذشته و تبیین ظرفیت‌های اساسی اقتصادی کشور برای رشد و پیشرفت پرداخت و گفت: قرابت دولت با دانشجویان نسبت به دیگر دولت‌ها فوق‌العاده زیاد است.

وی با اشاره به برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دولت برای مهار تورم و رشد تولید و تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه های اقتصادی گفت: کاهش تورم ماهانه ۳/۷ درصدی در فروردین به ۲/۳ درصد در آبان ماه، کاهش تورم نقطه به نقطه از ۵۵/۵ درصد به ۳۹/۵ درصد، کاهش تورم سالانه به نرخ ۴۴ درصد، میانگین رشد تولید ۷ درصدی در ۶ ماه اول سال جاری و افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت را از جمله اقدامات دولت سیزدهم برشمرد.

مخبر افزود: با همکاری برخی کشورها، مراحل تکمیل کریدور شمال-جنوب با سرمایه‌گذاری ۳/۲میلیارد دلاری طراحی شده است و به زودی، ساخت خط ریلی رشت-آستارا در مسیر شمال- جنوب آغاز می‌شود که می تواند ظرفیت باری کشور را سالانه به ۲۰ میلیون تن برساند.

معاون اول رئیس‌جمهور در تبیین اقدامات دولت در زمینه مسکن و تحقق شعار ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم افزود: اعطای زمین در هزار شهر، اتمام ۲۴۰ هزار واحد مسکن ناتمام و ثبت نام یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در طرح ملی مسکن تاکنون در این زمینه انجام شده است.

مخبر یادآور شد: افزایش ظرفیت ۷ هزار مگاواتی برق کشور، شروع عملیات ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید، طراحی ۲۷ شهر ساحلی، ساخت ۵ شهر مولد کشاورزی، احداث ۱۳ پارک پتروشیمیایی و طراحی بزرگ‌ترین شهر تولیدی و مسکونی در مکران از دیگر برنامه‌های دولت مردمی است.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: با وجود مسائل و مشکلات در کشور اما ظرفیت‌ها، موفقیت‌ها و قدرت حل مسأله در کشور، فوق‌العاده زیاد است؛ در این زمینه باید همانند دیگر صحنه‌های انقلاب اسلامی، مردم را به عرصه اقتصاد نیز وارد کرد که این مهم و سازماندهی مردم در بخش اقتصادی با کمک بسیج امکان‌پذیر است.

برنامه وزارت علوم برای نمایه ۵۰۰ مجله علمی تا پایان دولت سیزدهم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در جمع دانشجویان گفت: تعداد دانشمندان یک درصد بین‌اللملی که در سال ۲۰۰۴ داشتیم چهار دانشمند بود که این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ۸۴۱ و در سال ۲۰۲۳ به حدود ۹۴۰ نفر افزایش یافت. این مرجعیت علمی باعث افتخار جمهوری اسلامی است.

وی افزود: دانشمندان ۲ درصد ما ۲۱۴۱ نفر هستند؛ این یعنی مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده است. در دیپلماسی علمی ۳۵ درصد تولیدات علمی ایران با مشارکت بین المللی است.

وزیر علوم از برنامه‌های این وزارت برای شتاب گرفتن رشد علمی خبر داد و گفت: در نظام سنجش و انگیزش اعضای هیئت علمی اتفاقات ویژه ای افتاده است، کارانه تعریف کردیم که به افرادی تعلق می‌گیرد امتیازات آنها از میانگین گروه خود بالاتر باشد. همچنین پایه‌های تشویقی را از هفت پایه به شصت پایه افزایش دادیم که کسب این پایه‌ها سخت خواهد بود اما عضو هیئت علمی همیشه انگیزه تلاش داشته باشد.

وی گفت: در ۲ سال گذشته ۵۰ مجله جدید تحت نمایه بین‌المللی در آمد که ۲۳ مورد آن فارسی است. هم‌اکنون ۳۶۴ مجله تحت نمایه بین‌المللی داریم یعنی زمین بازی ایجاد کردیم تا دیگران بیایند و در زمین ما بازی کنند.

وزیر علوم گفت: نمایه بین‌المللی مجلات باعث می‌شود مقالات دانشمندان بین المللی در مجلات ما منتشر شود و بروندادهای علمی کشور افزایش پیدا کند.

وی با اعلام اینکه قبلا به طور میانگین سالی دو مجله نمایه بین‌المللی می‌شد و الان هر ماه دو مجله نمایه می شود گفت: برای نمایه کردن مجلات کارگاه آموزشی برگزار کردیم و کتاب راهنمای این فرآیند هم چاپ شد.

زلفی گل ابراز امیداوری کرد تا پایان دولت سیزدهم تعداد مجلات بین المللی به ۵۰۰ مجله افزایش پیدا کند.

وزیر علوم با بیان اینکه هم اکنون در وزارت علوم و وزارت بهداشت ۷۵ رشته مشترک داریم و بودجه بیت‌المال هرز می‌رود گفت: ما باید این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: بحث نظارت و بازنگری در اساسنامه دانشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی را نیز باید در وزارت علوم مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: در حوزه دانشجویی هم آیین نامه دانشجویان سرآمد را ابلاغ کردیم که از سال بعد اجرایی می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ابتکار جدید بسیج دانشجویی برای دیدار دانشجویان با وزرا و مسئولان بسیار عالی بود که باید از رئیس بسیج دانشجویی کشور و تیم برگزار کننده تشکر کنیم.

محمدعلی زلفی‌گل در حاشیه همایش «پیشگامان رهایی» گفت: مراسم بسیار عالی بود. ما سعی می‌کنیم در فرصت‌هایی که مقدور است حضور داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مزایای دیدار دانشجویان با مسئولان اجرایی گفت: این ابتکار بسیار جالب بود که هرکدام از دانشجویان بر اساس رشته تخصصی خود با وزیر مرتبط جلسه داشته باشند و نقطه نظرات وزیر را بشوند و همچنین مشکلات کلان ر از زبان وزیر بشوند.

وی افزود: واقعیتی وجود دارد این است دانشجویان فکر می کنند مسئولان دولتی اصلا اشراف به مسائل و مشکلات جامعه ندارند؛ شک نکنید اشراف دارند. حال سوال مطرح است چرا مسائل به این راحتی حل نمی شود؟ برخی مسائل و مشکلات بسیار پیچیده هستند. دانشجویان در دیدار با مسئولان دولتی در جریان مسائل قرار گرفته و فکر آنها باز می شود؛ حتی می‌توانند راهکار ارائه بدهند.

زلفی‌گل با تاکید بر گفتگو و تعامل گفت: با حضور و گفتگوی مسئولان دولتی با دانشجویان، آنها متوجه می شوند با چه مشکلاتی روبرو هستیم و در بطن قضیه قرار می‌گیرند و ما نیز متوجه می شویم جامعه از مسئولان چه می خواهد. هر چقدر گفتگو و تعامل بیشتر باشد به نفع جامعه و نظام است.

 پیام‌رسان‌های داخلی نماد امید و توانمندی جوانان ایرانی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دیدار با بسیج دانشجویی به مناسبت هفته بسیج، با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، گفت: توسعه پیام‌رسان‌های بومی امروز به حدی رسیده که هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران از آنها استفاده می‌کنند.

زارع‌پور با بیان اینکه زمانی قابل تصور نبود که ما بتوانیم سکوهایی داشته باشیم که قابلیت میزبانی از ده‌ها میلیون کاربر را داشته باشند، افزود: این پیشرفت‌ها نشان‌دهنده امید و توانمندی جوانان ایرانی است.

وزیر ارتباطات در ادامه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات پیشرفت ۶۴ درصدی داشته است و برنامه داریم تا پایان سال ۱۴۰۴ تمام شهرهای کشور را تحت پوشش این شبکه قرار دهیم.

وی همچنین از توسعه ارتباطات روستایی در ۵۵۰۰ روستا در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برای ارائه سرویس‌های مختلف بر اساس فناوری اطلاعات به تمام مردم کشور به این ارتباطات نیاز داریم.

زارع‌پور افزایش دو تا سه برابری ترافیک تولید داخل کشور را نیز یکی دیگر از دستاوردهای این دوره عنوان کرد و افزود: در این دولت با تبادل ترافیک داخلی ۶.۵ ترابیت برثانیه رکورد تولید ترافیک داخل شکسته شد.

وزیر ارتباطات با تشریح مدل‌های مختلف مدیریت فضای مجازی در کشورهای دیگر، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم که مستعمره دیجیتال کشورهای دیگر نباشیم باید سکوهای خود را داشته باشیم.

زارع‌پور در گزارشی نیز از آخرین وضعیت تحقق دولت هوشمند را تشریح کرد و گفت: هدف ما این است که مردم از طریق یک آیکون در گوشی‌های خود به صورت شبانه‌روزی و بدون ارائه هیچ مدرکی بتوانند از خدمات دولتی استفاده کنند.

در پایان وزیر ارتباطات به سوالات و موضوعات مطرح شده از سوی دانشجویان حاضر پاسخ داد.

 رشد ۲۴ درصدی‌آموزش‌های مهارتی

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در یکی از جلسات که تحت عنوان «پیشگامان رهایی» در مجموعه وزارت کار تشکیل شد به شرح اقدامات وزارت تعاون پرداخت و گفت: به روایت آمار، دهه ۹۰ دهه رکود در کشور بوده است. معدل رشد اقتصادی نیز منفی و در برخی سنوات تا نیم درصد بوده است. نرخ بیکاری افزایش نامتناسب داشته، ضریب جینی و فاصله طبقاتی تناسب نداشته و بدهی‌ها نیز افزایشی بوده است.

وی درخصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور گفت: تا سال ۱۴۰۰ صندوق‌های بازنشستگی کشوری ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع داشتند و ارز ترجیحی که برای کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده‌ بودند در پنج ماه نخست سال تمام شده بود. دولت لایحه‌ای را با قید فوریت به مجلس تقدیم کرد، مجلس فوریت را نپذیرفت و دولت با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی سال را با لایحه قبلی ادامه داد.

وزیر تعاون تاکید کرد: در حالی که دولت قبل اصل و فرع اوراق خزانه را بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تا سررسید ۱۴۰۴ منتشر کرد،‌ توانستیم امروز به رشد اقتصادی برسیم و نرخ بیکاری در اغلب زمینه‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فرآیند اشتغال خرد و خانگی افزایش پیدا کرده و معدل این است که بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده است. آموزش‌های مهارتی در حوزه وزارت کار و رفاه اجتماعی ۲۴ درصد رشد داشته است.

مرتضوی، افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ التحصیلان، استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار با راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل و رصد اشتغال کشور، حفظ و صیانت از نیروی کار، افزایش بهداشت کار، ایجاد ۸۴۲ خانه بهداشت کارگری، افزایش ۳.۵ درصد شاغلان بخش تعاون، رشد ۱۰ درصدی تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان، کاهش مدت زمان ثبت و تشکیل تعاونی‌ها، رشد ۹۴ درصدی اعطای تسهیلات به فعالان بخش تعاون را از دیگر اقدامات بخش تعاون دانست و افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شد تا با حذف ارز ترجیحی سامانه کالابرگ را راه‌اندازی کند. این سامانه در برنامه قرار نگرفته بود، وزارت تعاون به این موضوع ورود کرد و این سامانه اکنون در همه نقا‍‍ط کشور راه‌اندازی شده و مجموعا ۲۰۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده‌اند.

وی متناسب‌سازی یارانه با دهک‌بندی را از دیگر اقدامات وزارت تعاون دانست و افزود: اکنون سه دهک اول تا سوم جامعه یارانه ۴۰۰ تومانی و دهک‌های بعدی یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. در قدم بعدی برای تشویق آحاد مختلف مردم از یارانه، دولت یک یارانه مضاعف در نظر گرفت تا آن دسته از افرادی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کنند، در صورت خرید معادل ۵۰ درصد یارانه‌شان، تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف دریافت کنند.

وزیر تعاون به پرداخت یارانه به کودکان زیر ۶ سال دهک ۱ تا ۷ جامعه که نمودار رشد آن‌ها دارای اختلال است، اشاره کرد و گفت: ماهانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان یارانه پرداخت می‌شود.

تبیین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در نشست مسئولان بسیج دانشجویی

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهادکشاورزی نیز با ابراز خشنودی از حضور دانشجویان و عزم آنها در بررسی مسایل کشاورزی برای گره‌گشایی از برخی مشکلات موجود، گفت: وزارت جهادکشاورزی آماده دریافت طرح‌های نوآورانه و فناورانه برای عبور از موانع موجود بر سر راه توسعه کشاورزی است.

وی در تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: سیاست اصلی ما حمایت از تولید داخل برای تأمین ارزاق مردم است، از این رو استقلال غذایی در گرو حمایت از تولید کننده داخلی در تامین بازار محصولات کشاورزی است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به محدودیت منابع پایه آب و خاک گفت: باید از منابع به نحو احسن استفاده کرد، از این رو توسعه فیزیکی و گسترش در واحد سطح به جز در موارد؛ استفاده از آب‌های غیرمتعارف، آب‌های مرزی و پایاب سدها، مد نظر قرار ندارد.

نیکبخت بهره‌وری را نیاز مبرم کشاورزی برای بهره گرفتن از منابع پایه موجود در جهت تولید غذای کشور دانست و گفت: می‌توان با افزایش بهره‌وری و کشاورزی دانش‌بنیان و بکارگیری علوم و فنون روز، عملکرد را در واحد سطح افزایش داد؛ به طور مثال افزایش ۲ میلیون تن در هکتار با احتساب ۲ میلیون هکتار کشت آبی گندم، خودکفایی پایدار در تولید این محصول را به همراه خواهد داشت.

وی در همین حال افزود: در محصولات باغی هم وضع به همین منوال است، اکثر باغات کشور درجه ۲ و ۳ است که در مقایسه با نوع درجه یک، ضمن استفاده بیشتر از منابع پایه، محصول به مراتب کمتری را تولید می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که منابع پایه محدود است و برای تولید بیشتر ناگزیر از ورود فناوری و دانش‌بنیان کردن کشاورزی هستیم، عموم دانشجویان بسیجی را به ارایه راه‌حل فناورانه برای دستیابی به تولید بیشتر با توجه به شرایط موجود دعوت کرد.

نیکبخت آبخیزداری و آبخوان‌داری را دیگر اولویت وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و افزود: با نگاه زیربنایی به آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های کوچک تامین آب، اعتبار این طرح‌ها را در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۳ پیگیری خواهیم کرد.

 رعایت استانداردهای ایمنی را به خودروسازان تکلیف کرده‌ایم

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه دیگری از مجموعه نشست‌های مسوولان بسیج دانشجویی پیرامون مسائل اساسی کشور حاضر شد و در پاسخ به سوال دانشجویان در خصوص وضعیت کیفیت خودروها اظهار داشت: الگوی استانداردهای هشتاد و پنجگانه خودروها را تکلیف کرده‌ایم که برخی از این استانداردها در کشورمان کارایی ندارد و به عنوان آپشن است ولی استانداردهای ایمنی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مهم تر است و به خودروسازان تکلیف کرده ایم که استانداردهای ایمنی را رعایت کنند.

وزیر صمت در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، تفکیک وزارت صمت، واردات خودروی کارکرده گفت: تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در مرحله بررسی قوه قضاییه است و موضوع می‌بایست از مبادی مربوط به قوه قضاییه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مخالف تفکیک در وزارت صمت است و در جلسات و مکاتبات رسمی این موضوع را عنوان کرده دباره ردات خودروهای کارکرده گفت: روزی که وارد وزارتخانه شدیم بلافاصله پس از ابلاغ قانون نسبت به تهیه آیین نامه اقدام کرده و تمامی تلاش خود را به کار بستیم تا اساسا موضوع خودرو از حوزه دغدغه‌های فردی و اجتماعی مردم خارج شود. با حرکت به سمت ایجاد تراز و تعادل عرضه و تقاضا، همچون چند ماه گذشته شاهد کاهش التهابات و تلاطم‌های این حوزه باشیم.

علی آبادی نکته مهم در واردات خودروی کارکرده را نگرانی‌ها در خصوص امکان ایجاد اثرات منفی ارزی عنوان کرد و افزود: با اتخاذ تدابیر مناسب در تلاش برای رفع موانع و تسریع در واردات همزمان با تقویت تولید داخلی و حرکت به سمت برقی سازی ناوگان هستیم.

وزیر صمت در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص حادثه انفجار معدن رزم‌جاه طزره عنوان کرد: این معدن زیر نظر شرکت ذوب آهن اصفهان و از زیر مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. همان موقع که حادثه اتفاق افتاد بلافاصله به معدن طرزه رفتم که پیش از بنده نیز وزیر کار و وزیر کشور حضور داشتند بر این اساس کارگروه و کمیته‌ای برای بررسی تشکیل شد.

علی آبادی ادامه داد: در معدن ذغال‌سنگ از این جنس حوادث در جهان اتفاق می‌افتد که اینها قابل توجیه نیست. با این اوصاف اکنون حادثه این معدن در دستگاه قضا در حال پیگیری است و وزارت صمت هم این موضوع را پیگیری می‌کند.

 هزینه در حوزه برنامه‌های فرهنگی، سرمایه‌گذاری برای آینده است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت چهره دیگری بود که در دیدار با دانشجویان مطالبه‌گر که جمعی از مدیران و معاونان وزارت بهداشت نیز حضور داشتند، نکاتی را ذیل عملکرد وزارتخانه بهداشت و شرایط کشور مطرح کرد.

 وی با اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای ارتقای امکانات فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: اردوهای فرهنگی خوبی برای دانشجویان در دولت سیزدهم برگزار شده است، به دنبال تقویت برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها هستیم چراکه اعتقاد داریم، هزینه در این حوزه، سرمایه گذاری برای آینده است.

عین‌اللهی که چهارشنبه هفته گذشته نیز پذیرای جمعی از نمایندگان تشکل های دانشجویی بود، افزود: وظیفه داریم نسبت به تقویت برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها اقدام کنیم. همچنین تعمیق روحیه مذهبی و استفاده از ظرفیت مناسبت ها و مراسم مختلف در دانشگاه ها باید جدی گرفته شود و روسای دانشگاه ها نیز موظف به فراهم آوردن امکانات و همکاری در این زمینه هستند.

 پرونده ۳۲ میلیارد دلاری کرسنت با اقدام حقوقی دولت سیزدهم فروپاشید

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در نشست دیگری از سلسله نشست‌های فوق که در محل دانشگاه امیرکبیر به دعوت از بسیج دانشجویی برگزار شد، دوران دانشجویی را، دوران کسب علم و مطالبه‌گری برای فهم مسائل کشور دانست و اظهار داشت: حضرت امام(ره) در پیام تشکیل بسیج، بر تشکیل بسیج جهان اسلام تاکید فرمودند. این کلام امام(ره) را شهید سلیمانی محقق کردند و جبهه مقاومت، همان بسیج جهان اسلام است تا افرادی از خودگذشته و اهل درد این بسیج را شکل دهند.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) به این موضوع تاکید داشتند که بسیج جهان اسلام، فقط مختص به شیعه نیست بلکه همه مسلمانان را در بر می‌گیرد؛ این بسیج سبب ذلت رژیم صهیونیستی شد و این بسیج، قدرت خود را در عراق و سوریه نشان داد که به رغم اینکه همه کشورهای غربی به دنبال‌گرفتن این سرزمین‌ها بودند، اما در نهایت شکست خوردند.

دهقان با اشاره به حوادث اخیر غزه گفت: کشورهای دیگر نسبت به رژیم صهیونیستی، همیشه موضع آرامی در پی گرفتند و بیشتر مدارا کردند اما جمهوری اسلامی ایران و امامین انقلاب، از همان ابتدا رژیم صهیونیستی را رژیمی جنایتکار و کودک‌کش عنوان کردند که با اشغالگری، سرزمین فلسطینیان را تصاحب کرده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به قراداد کرسنت که در دولت هشتم به امضاء رسید و دولت نهم و دهم به دلیل فسادآمیز بودن آن را اجرا نکرد، یادآور شد: شرکت کرسنت از جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم اجرای آن، خسارت عدم النفع را مطالبه کرد و در سال ۹۳ شرکت نفت درباره مسئولیت در این قرارداد محکوم شد.

وی اظهار داشت: برای این موضوع، دو هیات داوری تشکیل شد که یکی برای خسارت ناشی ازسال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ و دومی نیز هیات داوری برای خسارت از ۲۰۱۴ تا ۲۰۳۰ بود؛ چراکه طبق این قرارداد باید تا ۲۰۳۰ از گاز استخراجی ایران استفاده می‌کردند؛ بر همین اساس دولت قبلی از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ این موضوع را مدیریت کرد، اما در اواخر دولت آقای روحانی، حکم محکومیت صادر شد که طبق آن، ۲ میلیارد و ۴۲۹ میلیون دلار خسارت برای این ۹ سال علیه شرکت نفت ایران صادر شد.

دهقان در ادامه به کرسنت ۲ پرداخت و گفت: در این بخش، طرف مقابل تقاضا کرده بود که ۳۲ میلیارد دلار خسارت علیه شرکت نفت ایران مصوب شود که پیگیری حقوقی آن به دولت سیزدهم رسید؛ بر همین اساس در ۲ سال گذشته و با کار سنگین حقوقی و غیرحقوقی انجام شده، رقم پرونده را به صفر رساندیم و فعلا کل پرونده فروپاشیده است.

 به دنبال گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر هستیم

سید محمد هاشمی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سازمان سینمایی میزبان جمع دیگری از مسئولان بسیج دانشجویی در سلسله نشست‌های «پیشگامان رهایی» بود.

وی در ابتدا به تشریح اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم پرداخت و اظهار داشت: ما به دنبال ایجاد، تقویت و گسترش گفتمان محتوایی و گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه هستیم.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در راستای حکمرانی فرهنگی به نفع حکمرانی کشور و قرار گرفتن مدیریت عرصه فرهنگی در جهت منافع مردم، نخستین اقدامی که انجام شد، این بود که بیش از ۶۰ عنوان آیین‌نامه، بخشنامه یا قانون اصلاح یا در مسیر اصلاح قرار گرفتند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست با بیان اینکه دارایی هسته اصلی کشور و نیز در حوزه فرهنگی، سرمایه انسانی است، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم گفتمان اصیل ایرانی اسلامی و انقلاب اسلامی را پیش ببریم باید به سراغ سرمایه انسانی مناسب این کار برویم.

هاشمی به آموزش هزار نفر در مناطق محروم کشور در قالب طرح «آموزش هنر برای همه» اشاره کرد و اظهار داشت امیدواریم به دنبال ارتقای آموزشی در این حوزه به سمت گفتمان انقلاب اسلامی و ایرانی اسلامی پیش برویم.

 طرح توانمندی مشاغل معلمی بازنگری می‌شود

همچنین صادق ستاری فرد، معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز در نشستی با مسئولان بسیج دانشجویی در دانشگاه کاربردی هنر حاضر شد و اظهار داشت: بزرگ‌ترین انحراف در جذب معلم در سال ۱۳۷۹ اتفاق افتاد و امکان جذب نیروی حق التدریس آزاد و دانش‌سرای تربیت معلم تعطیل شد که این روند تا سال ۱۴۰۱ ادامه داشت.

ستاری فرد افزود: در نیروی انسانی، تولید محتوا، فضا و تجهیزات و فضای اداری وزارت آموزش و پرورش باید تحول انجام شود. کلید تحول در آموزش و پرورش نیز معلم است و امروز اگر ما جایی دچار آسیب هستیم به دلیل جذب‌های ناکارآمد دیروز هستیم.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم مفتخر است که در لایحه برنامه هفتم توسعه، جذب معلم حق‌التدریسی را ممنوع کرد و معلم فقط از طریق دانشگاه تربیت معلم فرهنگیان و شهید رجایی جذب می‌شود.

ستاری فرد ادامه داد: فضای مجازی مهار نشده، مهم‌ترین اتفاق در دهه اخیر است که نظام تربیتی را دچار بحران کرد، از یک ممنوعیت دانش آموزان به عرصه مجازی به آموزش اجباری در فضای مجازی در صورتی رسیدیم که در کشور حتی یک خط سند درباره صیانت کودکان در فضای مجازی نداریم.

به گفته وی در حوزه ساماندهی نیروی انسانی در حوزه نقل و انتقالات، بازنشستگی، جذب و ثبت‌نام دانش‌آموزان و کلاس بندی و صدور کد واحدهای آموزشی اتفاقات خوبی افتاده است، سال آینده سند جامع نیروی انسانی پرداخته می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ادامه تحصیل نومعلمان هم گفت: آنچه که در طرح توانمندی مشاغل معلمی آمده است که باید در رشته‌های مرتبط این تحصیل ادامه پیدا کند بنابراین آنچه که اتفاق می‌افتد، طرح توانمندی مشاغل معلمی درحال بازنگری است.

 تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در چشم‌انداز ۲۰ ساله

همچنین به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج و سالروز تاسیس بسیج دانشجویی به فرمان امام خمینی (ره) جمعی از مسئولان بسیج دانشجویی و دانشجویان با «محمد قنادی» معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی کشورمان در خانه دانشجو دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار مسایل اساسی کشور، دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در دولت سیزدهم، تولید ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای در چشم‌انداز ۲۰ ساله، تولید رادیوداروهای تشخیصی، تسکینی و درمانی، چگونگی فعالیت‌های این سازمان و مباحث علمی مورد بررسی قرار گرفت.

آمادگی وزارت نیرو برای برگزاری نشست‌های تخصصی با دانشجویان

سید مجید میری، معاون برنامه ریزی وزیر نیرو  نیز از آمادگی این وزارتخانه برای برگزاری نشست‌های تخصصی با دانشجویان خبر داد و گفت: من از دانشجویان بسیجی درخواست می‌کنم فرصتی را در برنامه‌های خود برای حضور در نشست‌های هفتگی یا ماهیانه با وزارت نیرو بگنجانند.

وی بر اهمیت فرهنگ سازی الگوی مصرف در کشور تاکید کرد و گفت: نقش نهادهای مردمی نظیر بسیج دانشجویی در فرهنگ سازی الگوی مصرف به خصوص در حوزه های انرژی ( آب، برق، گاز) مردم بسیار با اهمیت است. به این جهت انتظار داریم دانشجویان بسیجی در این عرصه ورود کرده تا الگوی مصرف جامعه اصلاح شود.

وی در ادامه به پاداش صرفه جویی که از سوی وزارت نیرو برای مردم در نظر گرفته شده بود، اشاره و تصریح کرد: با در نظر گرفتن این پاداش خوشبختانه با وجود اینکه امسال گرمای هوا در مقایسه با سال گذشته دو و نیم درجه بیشتر شد،‌ اما میزان مصرف برق خانگی در مقایسه با سال گذشته به طور بی سابقه ای کاهش یافت.

معاون برنامه ریزی وزارت نیرو یادآور شد: ما در تابستان سال گذشته عدد بی سابقه‌ای در زمینه تقاضای مصرف برق به میزان ۷۳ هزار مگابایت داشتیم که امسال این میزان به صورت قابل توجهی کاهش یافت.

میری خاطر نشان کرد: دانشجویان بسیجی دغدغه مندان پیشرفت کشور هستند که در این نشست توانستیم با دیدگاه های آنها آشنا شویم و از این دیدگاه ها لذت بردم. احساس می کنم این دانشجویان به اندازه مدیران با تجربه صنعت آب و برق حرف برای گفتن دارند.

معاون برنامه ریزی وزارت نیرو تاکید کرد: امیدوارم جلسه امروز ما با دانشجویان بسیجی باب گفت وگوی ما را با این دانشجویان ارتقا بدهد و بتوانیم در نشست های بعدی به صورت تخصصی تر با دانشجویان بسیجی داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی وزارت نیرو در پایان اظهار کرد: این وزارتخانه در مواردی از مشکلات و نیازهای خود به دانشگاه‌ها مراجعه کرد و خوشبختانه توانست از دانشجویان و اساتید دغدغه‌مند این مراکز نیز پاسخ خوبی دریافت کند. به این جهت در ادامه نیز خودمان را از نعمت استفاده از فعالیت های تحقیقاتی دانشجویان بی نصیب نخواهیم گذاشت و همکاری های خود را به حداکثر شکل ممکن خواهیم رساند.

کد خبر 1735704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha