گناه لباس ذلت بر تن انسان می کند

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: گناهان به انسان لباس خواری می پوشاند، او را نسبت به عبادت، کار خیر و ‌حل مشکل دیگران بی حال می کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد طالقانی تهران طی سخنانی، گفت: در دعای مفصلی حضرت فاطمه زهرا(س) مسائل مهمی درباره اخلاق، انسانیت و عمل را مطرح فرمودند که درس فکری، تربیتی، اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی برای همه بشریت است. حضرت زهرا(س) همچون سایر پیامبران و اولیاء الهی به اقیانوس بی کران علم الهی وصل بودند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند متعال علومی نزد خود دارد که بروز نداده و آشکار نکرده است. عنوان کرد: خداوند هزار اسم خود را در دعای جوشن کبیر به عموم مردم و هزار اسم را فقط  به انبیا و اولیا واگذار کرده و هزار اسم را نزد خود در غیب و پنهان نگه داشته است.

وی در خصوص  ارزش و اهمیت دعا، اظهار کرد: دعا نزد خداود بسیار اهمیت و ارزش دارد، دعا گدایی تهی دست از قوی به ذات است که خزانه غیب و عالم نزد او است، اگر دعا و گدایی ما درست باشد خداوند عالم اجابت و قبول می‌کند. خداوند شیطان رجم و رانده شده را رد نکرد و درخواست او را بابت مهلت تا قیامت مستجاب کرد مگر می‌شود درخواست بندگان مومن خود را رد کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به آیه‌ 74 سوره فرقان؛ ابراز کرد: دعای «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَٰجِنَا وَذُرِّیَّٰتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍۢ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» از اولیا الهی است که خداوند آن را در قرآن وارد کرده است؛ این دعا بدان معنا است که خدایا همسر و نسلی را که می‌خواهی به ما بدهی در دنیا و آخرت سبب دلخوشی و روشنی چشم ما باشند و ما را رهبران بندگان با تقوا، پاک و فراری از گناه قرار بده.

این استاد حوزه علمیه درباره اهمیت مومن نزد خداوند، گفت: امیر مومنان امام علی(ع) خطاب به مردم مدینه می فرمایند خداوند به خاطر سلمان، مقداد و ابوذر و چهار نفر دیگر به شما ملت روزی می‌دهد و بر شما باران می‌ فرستند در مقابل دشمنان شما را یاری می دهد.

وی در ادامه درباره یکی از علما داستانی را نقل کرده و گفت: ۵۰ سال پیش در شهری مرا به منبر دعوت کردند که داخل حیاط برگزار می شد پیرمردهای بسیار مسن در آن جلسه شرکت می‌کردند یکی از آنها به من گفت واعظی را بعد از ظهری برای منبر دعوت کرده بودیم بسیار صاحب نفس، پاک و با تقوا بود و منبر اثرگذاری داشت. روزی در آخرهای فصل بهار وقتی منبر را می خواند به شدت هوا منقلب شد و باران نم نم شروع به باریدن کرد، این عالم سر خود را بالا کرد و گفت ای ابر مگر نمی‌بینی مجلس اباعبدالله(ع) برقرار است و من در ابتدای منبر قرار دارم باران را نگه دار که مردم استفاده کنند وقتی من آمدم پایین باران را آزاد کن، ابر باران خود را نگه داشت وقتی منبر تمام شد باران به شدت شروع به باریدن کرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به دعایی از حضرت صدیقه فاطمه(س) با این مضمون که خدایا اعتقاد تائبان و عمل آنها را نصیب من کن، عنوان کرد: حضرت دارای مقام عصمت و پاک از گناه بودند، منظور ایشان توبه از گناه نیست بلکه حضرت تقاضا می‌کنند که از دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها به سوی او  برگردند و  غیر از خدا چیزی در زندگی او نماند. خانواده که شعاع نور الهی هستند بماند اما  از همه به سوی خدا برگردند. این توبه روحی، عرفانی، الهی، عرشی و ملکوتی است که یک ذره گناه در آن دخالت ندارد چرا که برای این گونه تائبان گناهی وجود ندارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حر یکی از بهترین قهرمانان تاریخ است که کربلا به همه چیز پشت کرد و با همه وجود به خدا رجوع کرد و برگشت؛ اظهار کرد: این بازگشت بسیار برای او گران تمام شد، چرا که برای بازگشت باید از زن، بچه، خانه، حقوق سنگین بنی امیه، مقام و صندلی سپهسالاری و از همه چیز به سوی خدا باز می‌گشت،  او بازگشت و توبه به این گرانی را پذیرفت و قبول کرد و در همان میدان با شجاعت از آنچه که برای او بود دست برداشت. وقتی انسان به معشوق ازل و ابد روی کند دیگر جایی برای دلبستگی های دنیوی باقی نمی ماند. حر در آخرین مرتبه جهنم بود، اما با توبه در عالی‌ترین درجه بهشت قرار گرفت، توبه حقیقی با این سرعت می تواند در روح انسان تغییر ایجاد کند.

وی با بیان اینکه خداوند می‌فرماید انسان راز من است و من هم راز او هستم، تصریح کرد: خداوند در وجود انسان رمزی گذاشته است که فرشتگان هم رمز وجود او را نمی‌دانند، خداوند وقتی درباره انسان با ملائکه حرف زد و گفت درباره علمی که نزد انسان است به من خبر بدهید همه گفتند ما وجود او را درک نمی‌کنیم؛ بنابراین احترام مومن از کعبه بالاتر است، خداوند در قرآن می‌فرماید که اهل تقوا و اخلاق به طور قطع بهشتی هستند. نه تنها آنها را به بهشت می‌برد بلکه زنان، پدران و نسل آنها را که همچون خود صالح هستند کنار او به بهشت می برد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان با بیان اینکه نوعی از توبه به سوی خدا رفتن و نوع دیگر آن توبه از گناه است. خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) درباره  عوارض بسیار بد گناه می فرمایند گناهان به انسان لباس خواری می پوشاند، او را نسبت به عبادت، کار خیر و ‌حل مشکل دیگران بی حال می کند. گناه قلب را تاریک می کند تا جایی که دیگر خدا در آن جا نمی‌گیرد. یکی از گناهان نارضایتی ایجاد کردن در قلب پدر و مادر است، مراقب باشیم طوری رفتار نکنیم که والدین از ما دلیگر شده و احساس حقارت کنند.

کد خبر 1735997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha