انسان به میزان عزم بر علیه هوا و هوس خود انسانیت دارد

آیت الله جاودان گفت: انسان به میزان عزمی که بر علیه هوا و هوس خود اقدام می کند انسانیت دارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت الله جاودان استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق که در مسجد امام خمینی بازار برگزار شد، گفت:‌ منزل  دیگری که پس از توکل برای انسان مجاهد پیش می آید منزل عزم است.

وی افزود: عزم غیر از اراده است. بوعلی سینا در اشارات آن را کمترین درجات عالمان دانسته است. آنچه سبب امتیاز انسان با حیوانات است توان غلبه او بر نفس است. انسان دارای عزم است.

آیت الله جاودان با بیان اینکه حیوانات اراده دارند برای خوردن خوابیدن اما عزم ندارند. عنوان کرد: انسان هم اراده دارد اما وقتی این اراده برای مبارزه با نفس است عزم محصوب می شود. انسان به میزان عزمی که بر علیه هوا و هوس خود اقدام می کند انسانیت دارد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه اصل و جوهره انسان بر میزان عزم او است. اظهار کرد: روز قیامت عزمی که از انسان درخواست می کنند ایستادگی در مقابله با گناه است. یکی از گناهان نگاه به نامحرم است.

وی با بیان اینکه اولین تصمیم و عزم ما بر ترک گناه و معاصی و انجام واجبات باشد. ابراز کرد: اگر چنین کنیم نماز برای ما شیرین می شود. تلاش کنید نماز خود را اول وقت بخوانید هرچه نماز خود را بهتر به جا بیاورید در آخرت درجات بهتری از بهشت را کسب خواهید کرد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه عمل به واجبات و ترک محرمات شما را از سخت ترین گردنه های قیامت نجات می دهند. گفت: صراط به باریکی یک مو است. برخی به سختی رد می شوند اما برخی از آن به سرعت برق از صراط عبور می کنند. برخی چنان طمع دارند که با اینکه نیازهای مادی آن تامین است باز هم بیشتر می خواهند و حاضر نیستند خمس بدهند چراکه پول را دوست دارند چنین افرادی مراقب باشند که خداوند نسبت به آن گذشت ندارد.

آیت الله جاودان با بیان اینکه برای ترک گناه و انجام واجبات از خداوند یاری بطلبید. عنوان کرد: هوای و هوس و شیاطین همواره در مسیر انسان قرار دارند. در کنار انجام واجبات خود را مقید کنید که نسبت به والدین و استاد خود احترام و مهربانی داشته باشید. مراقب باشید نسبت به کسی بدهکار نمانید. نمازهای خود را بررسی کنید اگر قضا رفته اداء کنید. اگر کسی را آزار دادید طلب حلالیت کنید.

وی بیان کرد:‌ زندگی کردن برای کسی مفید نیست مگر اینکه گناهان خود را جبران کرده یا برای آخرت خود کار کند. انسان سالم داد نمی زند فحش نمی دهد و به مردم ظلم نمی کند. یکی از خاخام های بزرگ یهودی گفته بود که اسرائیل باقی نمی ماند چراکه ظلم کرده است. انسان درست کسی است که طبق دستورات الهی رفتار می کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نماز لذت بخش ترین اعمال است. خاطرنشان کرد: در صورتی که قلب خود را از گناه پاک و سالم کرده باشید از نماز خود لذت خواهید برد. تا دیر نشده خود را از گناهان پاک کنیم.

کد خبر 1736499

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha