کتاب‌های مرجع نوحه خوانی از «تیشه های اشک» تا «روضه های فاطمیه»

کتاب های بسیاری برای نوحه خوانی مداحان جوان در ایام فاطمیه (س) در بازار کتاب وجود دارد اما برخی از این کتاب ها از جمله کتاب «روضه های فاطمیه: برگرفته از کرامات، اشعار، روضه ها و نوحه های مراجع، علما و شعرا» می تواند به عنوان مرجع مورد وثوق روضه خوانان و مداحان قرار گیرد .

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مطالعه برخی کتاب های روضه و نوحه خالی از لطف نیست، روضه خوانی و نوحه خوانی در فرهنگ ایرانی به صورت مکتوب تاریخی بس طولانی دارد و سابقه آن به دوران  صفوی و کتاب «روضه الشهدا» نوشته «ملاحسین کاشفی» برمی گردد؛ در این نوشتار بنا داریم  بخشی از کتاب های مداحی و نوحه ایام فاطمیه (س) را به مخاطبان ادبیات آئینی معرفی کنیم اغلب این آثار  شامل مجموعه ای از اشعار متنوع در سبکهای مختلف مرثیه و روضه برای مداحی در ایام فاطمیه مناسب است.

کتاب‌های مرجع نوحه خوانی از «تیشه های اشک» تا «روضه های فاطمیه»

کتاب«تیشه های اشک» گردآوری شده  غلامرضا گرمابدری شامل مجموعه اشعار آئینی و مداحی ویژه ایام فاطمیه علیها السلام است که از سوی  نشر پایگاه تخصصی اشعار آئینی و مداحی منتشر شده است. کتاب «تیشه های اشک » در برگیرنده مباحثی چون  مدح، طلیعه فاطمیه، ماجرای در و دیوار و آتش زدن در خانه، بستر پر درد، زیارت قبور شهدای احد، ماجرای کوچه، اذان بلال، وداع جانسوز، شام غریبان، بعد از شهادت و بقیع است.

کتاب‌های مرجع نوحه خوانی از «تیشه های اشک» تا «روضه های فاطمیه»

کتاب دیگری که در این ایام برای  نوحه خوانان و نوحه سرایان خواندن آن ضروری است، کتاب«انسیّه الحوراء ۱ - سبکهای مداحی فاطمیه ۹۹»  نوشته «جواد راستگوی» است، این کتاب  مشتمل بر بیش از ۴۰ سبک جدید و مجزای مداحی  برای مداحان در هرشب از دهه فاطمیه کاربردی است.

کتاب‌های مرجع نوحه خوانی از «تیشه های اشک» تا «روضه های فاطمیه»

کتاب دیگر نوحه ای که برای نوحه خوانان و مداحان در ایام فاطمیه خواندش خالی از معنا نیست کتاب« روضه های فاطمیه برگرفته از: اشعار، روضه ها و نوحه های مراجع، علماء و شعرا» نوشته «سیدعلی‌اکبر حسینی‌نیشابوری» که از سوی نشر دارالمبلغین منتشر شده است.

جت الاسلام سید علی اکبر حسینی نیشابوری مولف کتاب «روضه های فاطمیه: برگرفته از کرامات، اشعار، روضه ها و نوحه های مراجع، علما و شعرا» توضیح داد: این کتاب مجموعه ای سه جلدی است که در حال حاضر جلد اول آن به چاپ رسیده است. موضوع این اثر چنان که از نامش برمی آید، دربردارنده کرامات، اشعار، روضه ها و نوحه هایی است که توسط مراجع و علما درباره حضرت فاطمه زهرا (س) بیان شده است؛ در این کتاب ابتدا کرامات را ذکر کرده ام، سپس اشعار مربوط به حضرت زهرا (س) و بعد از آن روضه هایی مستند را آورده ام که از منابع اصیل و دست اول هستند. در بخش روضه ها کتاب های زیادی را مورد استفاده قرار داده ام که از آن جمله می توان به «اصول کافی»، «بحارالانوار»، «مستدرک الوسائل»، «تهذیب الاحکام»، «عوالم العلوم و المعارف»، «هدایة الکبری» و ... اشاره کرد.

کتاب «روضه های فاطمیه: برگرفته از کرامات، اشعار، روضه ها و نوحه های مراجع، علما و شعرا» در واقع کتابی جامع  و مرجعی برای نوحه خوانان و روضه خوانان است.  

کتاب‌های مرجع نوحه خوانی از «تیشه های اشک» تا «روضه های فاطمیه»

در رثای حضرت فاطمه(س) اشعار بلند و سوزناکی از سوی شاعران آئینی سروده شده که می تواند منبع و مرجعی برای  روضه خوانان و نوحه خوانان در ایام فاطمیه کاربردی باشد از جمله این کتاب ها می توان به کتاب های «مادر حسین: نوحه های ایام فاطمیه» نوشته روح‌الله عیوضی که از سوی انتشارات آرام دل  و «نغمه های فاطمیه» نوشته رضا مجیدی  که توسط نشر علم منتشر شده اشاره کرد.  در واقع  این دو کتاب مجموعه ای از اشعاری در رثای حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است که مناسب  مداحی و نوحه خوانی از سوی نوحه خوانان  است.

کتاب‌های مرجع نوحه خوانی از «تیشه های اشک» تا «روضه های فاطمیه»

آخرین کتابی که می تواند به عنوان مرجع و منبعی برای نوحه خوانی مورد استفاده  مد احان قرار گیرد کتاب«شور عاشقی» است این کتاب شامل مجموعه‌ ای شعر، نوحه، شور ویژه‌ سوگواری ایام فاطمیه (ع) است که از سوی انتشارات کتاب جاوید منتشر شده است.

کد خبر 1736882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha