وحدت و ولایت پذیری سفارش شهیده ناز قلیچی

شهیده ناز قلیچی یکی از زنان شهیده ایران اسلامی است که می توان به عنوان الگوی اثرگذار در تمدن نوین اسلامی از وی یاد کرد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: « عند ربهم یرزوقون» وعده ای که خدا به شهیدان در راه حق داده، شهدایی که نامشان در تمام تاریخ می درخشد؛ شهدایی که با خدا عهد بسته اند و در راه رضایش از بزرگترین سرمایه وجودیشان می گذرند و جانشان را می دهند تا راه حق و حقیقت تداوم یابد.

در طول تاریخ بارها نام و یاد شهدا گرامی داشته شده اما شاید کمتر از زنان شهیده یاد شده است. زنانی که به فرموده امام راحل (ره)، مردان از دامنشان به معراج می روند. گاه زنان در سنگر خانواده به تربیت یک نسل مبارز و نسطوه می پردازند، گاه زنان در سنگر بهداشت و درمان و سنگرهای سازندگی و آبادانی کشور، فداکاری را معنا می کنند، گاه زنان، مدیرانی اثرگذار می شوند و به تاسی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پا در میدان تکلیف می گذارند، گاه زنان پرورش یافته در مکتب عاشورا میراث ولایت پذیری را از حضرت فاطمه (س) به ارث برده و مشی زندگی شان قرار می دهند و می شوند شهیده «مرجانه نازقلیچی».

شهیده «مرجانه نازقلیچی» فرماندار بندرترکمن که در حج ابراهیمی، به نیابت از رهبر انقلاب و تاسی از مکتب فاطمه (س) مناسک حج را به جای می آورد و در میدان تکلیف، لحظه ای از پای ننشست. تعهد، تخصص، مسئولیت پذیری، ولایتمداری و امانتداری را سرلوحه کارهایش قرار داده بود. خستگی ناپذیر بود و هیچ مانعی، وی را از خدمت بازنمی داشت.

شهیده «مرجانه نازقلیچی» دستگیری از نیازمندان را از مکتب ولایت آموخت و به خوبی در این عرصه یاری گر مستضعفان بود و سرانجام در حج ابراهیمی و در حادثه منا شهید شیرین شهادت نوشید و به معشوق پیوست.

شهیده «مرجانه نازقلیچی» از شهدای شاخص اهل سنت که در میان اقوام مختلف ترکمن، مشهور به پاکدستی و خدمت صادقانه به مردم است. فرماندار بندرترکمن و سومین فرماندار زن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۳ چشم به جهان گشود. دانش آموخته رشته‌های علوم تربیتی و حقوق قضایی بود. ویژگی های اخلاقی و مدیریتی شهیده نازقلیچی را می توان شاخصی از الگوهای اثرگذار در شکل گیری تمدن نوین اسلامی برشمرد.

تاکنون اجلاسیه و یادبودی برای معرفی شهدای زن بسیار انگشت شمار برگزار شده تا جایی که مقام معظم رهبری نیز بارها درباره معرفی اسطوره های زن شهیده در قالب آثاری نظیر کتاب و فیلم تاکید داشتند تا این شخصیت ها به درستی به جامعه معرفی شوند.

اولین اجلاسیه ۹۲۰ شهیده زن اهل تسنن، خبرگزاری شبستان را بر آن داشت تا برای معرفی بیشتر این اسطوره ایثار و شهادت، گفتگویی با ملیحه نازقلیچی خواهر شهیده نازقلیچی به شرح ذیل انجام داده است:

خواهرم بسیار منضبط و مقرراتی بود و فرماندار بندر ترکمن در سال ۹۳ بودند که در سال ۹۴ در مهر ماه به شهادت رسیدند و ۱۷ ماه دوره فرمانداری را گذرانده بودند. خواهرم معینه بعثه رهبری بودند و بار سوم بود که به سفر خانه خدا مشرف شده بودند. بار اول در سال ۹۰، بار دوم در سال ۹۲ و سال ۹۴ در فاجعه منا جان خود را از دست دادند.

خواهرم از زنان پر تلاش و فعال شهرستان بودند و به عنوان مسئول امور بانوان فرمانداری فعالیت می کردند و به فعالیت و رشد زنان اهمیت می دادند و راه را برای آنها باز می کردند و هر زنی که در شهرستانی مشکلی داشت به خواهر من رجوع می کرد. خواهرم خستگی ناپذیر، پر تلاش و فعال بود و به جز شغل فرمانداری، شورای حل اختلاف، معینه بعثه رهبری فعالیت می کردند و در عرصه های مختلف خوش درخشیدند. وی موسس کانون بانوان ساعی بود، حامی زنان بدسرپرست و بی سرپرست در استان بود و برای زندگی خودش وقت کم می گذاشت و تنها برای استراحت به خانه مراجعه می کرد و کمتر به مسافرت می رفت زیرا فرصت آن را نداشت و تنها سفری را که می رفت، زیارتی بود.

پیامی برای جامعه زنان به خصوص زنان ترکمن بفرمایید؟

پیام من این است که زنان متحد باشند و ناامید نباشند و همیشه مشکلات برای بانوان و زنان در همه جا بوده و هست و ناامید نباشند و از جایی که زمین خوردند، دوباره برخیزند و راه خود را ادامه دهند تا به هدف اصلی خود برسند. اتحاد و یکپارچگی تاکید ویژه خواهرم بود و گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشند و اگر بخواهند ایرانی آباد و آزاد داشته باشند، این مولفه ها را حفظ کنند.

گفتنی است، اولین اجلاسیه ۹۲۰ شهیده زن اهل تسنن با حضور ۱۷۰۰ نفر از مهمانان ، مسئولان و سران قبایل اهل سنت با هدف معرفی اسطوره های زن شهیده و وحدت میان شیعه و سنی به همت بسیج زنان و بسیج مستضعفین استان گلستان در مجتمع امام رضا ع بندر ترکمن  برگزار شد.

کد خبر 1736935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha