دغدغه‌هایی که شنیده شد/ زبان رسانه‌ای ما ضعیف است

در آستانه روز دانشجو دیدار صمیمانه دانشجویان دانشگاه صدا و سیما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، در آستانه یکی از روزهای تاریخی کشورم پای در یکی از مهم ترین مراکز علمی، فرهنگی و هنری می گذارم؛ پاییز برگ ریزان را می توان لابلای شاخه های زرد و نارنجی محوطه دانشگاه دید و گل های سرخ و سفیدی که هنوز خزان از دیار آنها گذر نکرده و چونان شادابند که گویی آغاز بهار است. از حیاط دلنشین دانشگاه عبور می کنم و به راهروی دانشکده فنی صدا و سیما می رسم. از میان کلاس های درس عبور می کنم و به انبوه دانشجویانی که از این دانشکده و دانشگاه فارغ التحصیل شده اند تا در تعالی فرهنگ، هنر و اندیشه کشور سهمی داشته باشند و در میان هستند دانشجویانی که فارغ التحصیل دانشگاه ایثار و شهادت بوده اند. ناخودآگاه عبارتی از شهید آوینی در قاب ذهنم می نشیند که می گفت:« شهادت پایان نیست، آغاز است». آری حقیقت را می گفت، شهادت پایان نیست، آغاز است، آغازی که شهیدان بزرگ نیا، قندچی و شریعت رضوی در ۱۶ آذر ماه ۱۳۳۲ آغاز کردند و این راه تا امروز و همیشه تاریخ ادامه دارد.

غرق در اندیشه شهدا، خود را پای پله های مارپیچ منتهی به محل برگزاری نشست می یابم. به رسانه ها اعلام شده که در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است دیداری با دانشجویان دانشگاه صدا و سیما داشته باشد. سالن آمفی تئاتر دانشگاه مملو از جمعیت است، جوانانی دغدغه مند که آمده اند تا مطالبات خود را مطرح کنند تا سهمی اثرگذار در اعتلای فرهنگ و هنر کشورشان داشته باشند.

حسن خاکساری قاری جوان که از دانشجویان همان دانشگاه است پشت تریبون می رود و آیاتی از کلام الله مجید را قرائت می کند و در ادامه دانشجویان حاضر در سالن، تمام قد می ایستند و با اقتدار سرود ملی را می خوانند.

از آنجا که حمایت از مظلوم در دین و قاموس ماست و در قانون اساسی کشورمان به آن تاکید شده و این روزها شاهد جنایات رژیم غاصب اسرائیل در غزه هستیم، کلیپی از غزه برای حاضران به زبان‌های فرانسوی، عربی، فارسی، ترکی استانبولی، انگلیسی، پخش می شود. در این کلیپ به حوادث غزه و بخشی از آنچه در رسانه‌ها از فجایع غزه منتشر شده است، اشاره می‌شود.

مجری برنامه که یکی از دانشجویان دانشگاه صدا و سیما است، پس از پخش کلیپ گفت: نمی‌دانم از دست ما چه برمی‌آید؟ البته که فضا این گونه نمی‌ماند. امیدواریم در آینده حال همه بچه‌های فلسطین خوب شود. وی به بیاناتی از رهبری اشاره کرد و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، فلسطین باید دغدغه همه ما باشد.

جنبش دانشجویی ایران؛ پویا و ثابت قدم

شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما ساعت ۱۴ و در میان تشویق دانشجویان پشت تریبون قرار گرفت و با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو و تمام شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خطاب به دانشجویان گفت: امیدواریم شما راه شهدای دفاع مقدس، امنیت و مدافع حرم را ادامه دهید.

رئیس دانشگاه صدا و سیما خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی ایران بر خلاف تصور بدخواهان همچنان پویا و ثابت‌قدم است.

اسفندیاری بر برقراری رابطه برادری و دوستی میان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و گفت: «در ۲۰ سال اخیر و در دولت اصلاحات، رابطه صدا و سیما و وزارت ارشاد شکرآب بود و تنش های زیادی وجود داشت، عمده درگیری ها، ماهیت سیاسی داشت و یک مشکل و نگرانی جدی این بود که در دعواهای سیاسی، فرهنگ و هنر فراموش شود. فضای خوبی نبود. این دو دستگاه دشمن هم نیستند و قرار است هر دو بخشی از نظام حکمرانی کشور باشند و هر دو مقوم و حمایت کننده از یکدیگر باشند برای پیشرفت و رشد و اعتلای فرهنگ این کشور.»

وی با اشاره به نگاه غرض‌ورزی برخی برای ایجاد اختلاف میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «این نگرانی به وجود می‌آید که برخی به دنبال ایجاد اختلاف میان وزارت فرهنگ و صدا و سیما باشند که با درایت مسئولان هر دو نهاد، مدیریت خواهد شد چراکه مسائل و مشکلاتی که در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه داریم، آنقدر زیاد است که نمی‌ارزد که این مسائل مهم به واسطه مباحث کوچک فراموش شود.»

دغدغه‌هایی که شنیده شد/ زبان رسانه‌ای ما ضعیف است

کسی هست دستمان را بگیرد؟

در ادامه یکی از دانشجویان دانشگاه صدا و سیما خاطره هایی از شهادت دانشجویان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در قالب تئاتر اجرا کرد؛ تئاتر اول شهادت دو دانشجو در هنگام توزیع اعلامیه حضرت امام خمینی (ره) را به تصویر می کشد و دیگری دانشجوی شهیدی است که از یکی از مناطق روستایی کرمانشاه در دانشگاه تهران پذیرفته می شود اما در مسیر عزیمت به تهران برای تحصیل، با اتوبوس رزمندگان عازم به جبهه مواجه می شود و سنگر شهادت را انتخاب کرده و در عملیات کربلای ۴ آسمانی می شود.

در ادامه این دانشجو گفت: «اجازه می خواهم که حرف بزنم، همه پرِ حرفیم. مسیر از همان روز اول، درست بوده و ما همه می خواهیم در آن مسیر باشیم و حرفمان را بزنیم. دل مان می خواهد در همان مسیر انتقاد کنیم و حرف بزنیم. هزار دلیل برای ماندن و جنگیدن و ساختن اما یک دلیل داریم برای رفتن! وقتی اطرافمان را می بینیم که هیچی سرجایش نیست، هیچ کس سرجایش نیست، آن یک درصدی که برویم و شانه خالی کنیم، قوت می گیرد اما تصور کنید وقتی ببینیم همه براساس استعداد و توانایی هایشان به خواسته هایشان رسیده اند و کسی مسیر و عرصه را برایشان تنگ نکرده است و دست شان را گرفته اند، قطعا ۹۹ درصدی که بمانیم و بجنگیم و بسازیم، احتمالش بیشتر است.

من دانشجو هستم و آمده ام بگویم، ما همه آمده ایم که بجنگیم، بسازیم و بمانیم، ما همه منتظر هستیم تا دستی بیاید و دست ما را بگیرد. کسی هست دستمان را بگیرد؟» و دستش را به سوی حضار دراز کرد که دانشجویان با تشویق حرف های وی را تایید کردند.

تالار شهید سلیمانی مملو از جمعیت بود و در طی مراسم نیز بر جمعیت دانشجویان افزوده می شد به طوریکه جایی برای نشستن نبود و تعدادی بر روی سکوهای کنار صندلی ها نشسته بودند.

طرح دغدغه ها و مطالبات فرهنگی بسیج دانشجویی و جامعه رسانه اسلامی

در ادامه مراسم، نمایندگان بسیج دانشجویی و جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صدا و سیما بیانیه هایی را به مناسبت روز دانشجو قرائت کردند و ضمن بیان مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ، مطالبات خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند.

پس از قرائت بیانیه، جمعی از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان دانشکده صدا و سیما به طرح سوالات و دغدغه های شان در حوزه فرهنگ پرداختند.

پس از طرح سوالات از سوی دانشجویان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میان تشویق دانشجویان در پشت میزی که برای نشستن وی آماده شده بود، قرار گرفت.

دغدغه‌هایی که شنیده شد/ زبان رسانه‌ای ما ضعیف است

مردم فلسطین پیروز جنگ غزه هستند

محمد مهدی اسماعیلی، یاد و خاطره شهدای غزه را که در این ایام مظلومانه به شهادت رسیدند، گرامی داشت و گفت: مردم فلسطین در هفت اکتبر همینه رژیم صهیونیستی را نابود کردند و این رژیم منحوس شکست بزرگی را از مردم فلسطین خورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت هفتادومین سالروز جنبش دانشجویی ایران، افزود: در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ اتفاق مهمی در کشور رخ داد و در خفقانی که بعد از کودتای ۲۸ مرداد در کشور داشت آغاز می شد، سه دانشجوی انقلابی در دانشکده فنی دانشگاه تهران شهید شدند. یاد همه شهدای دانشگاه و دانشجو گرامی می داریم.

وی با اشاره به سبقه حضور در دانشگاه، گریزی هم زد به دوران فعالیتش در صدا و سیما و خاطرنشان کرد: به رغم دغدغه ها و مسئولیت هایی که دارم با فضای دانشگاهی و دانشجویی بیگانه نیستم و یک روز در هفته در دانشگاه تهران و برای دانشجویان مقطع کارشناسی تدریس می کنم. امروز دانشجویان انقلابی و دغدغه مند، نقدهای خود را بر زبان جاری کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز از برنامه ها صحبت نمی کنم بلکه از کارنامه صحبت خواهم کرد، گفت:  یک نگاه، نگاهی است که دولت باید متصدی تمام کنش‌ها باشد. دولت باید در حوزه فرهنگ همه کاره باشد و مردم در این نگاه بیشتر استفاده کنندگان، تماشاچیان یا نهایتاً یک تعامل اندکی داشته باشند. یک نگاه حاکم این است که معتقد است در حوزه فرهنگ، دولت مسئولیتی ندارد. دولت حداقلی با یک قرائت لیبرالیستی ـ حوزۀ امنیت و سیاست و تأمین معیشت را بر عهده دارد. با یک مثال می گویم: سال ۸۴ وزیر وقت زمانی که وزارت را بر عهده گرفت، اقتصاد کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود. وزارت فرهنگ ۸۰ میلیارد بودجه اش برای مدیریت کتاب بود. در سال ۱۴۰۰ که بنده وزارتخانه را تحویل گرفتم، اقتصاد کتاب، هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد بود و وزارت فرهنگ ۳۰ میلیارد برای مدیریت کتاب در اختیار داشت؛ این یعنی زوال حکمرانی فرهنگی، یعنی جامعه را به سمتی هدایت کنی که حاکمیت اساساً کاری به حوزه فرهنگ کاری نداشته باشد.

نظارت، هدایت و تسهیل گری حاکمیت و نقش آفرینی گروه های مردمی در حوزه فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چندین میلیارد هزینه کردند تا مرجعیت رسانه ای از دستگاه تبلیغاتی نظام دور شود، خاطرنشان کرد: ما در وزارت فرهنگ و در دولت مردمی، قائل به راه حل سوم هستیم. نه تصدی گری دولتی و نه رهاشدگی لیبرالیستی. ما معتقد به نظارت، هدایت و تسهیل گری حاکمیت و نقش آفرینی گروه های مردمی، جبهه فرهنگی و جریان عمومی مردمی هستیم، به همین دلیل نام دولت مردمی را برای خودمان انتخاب کردیم. این یک شعار نیست بلکه یک برنامه است.

وی افزود: حوزه فرهنگ باید تقویت شود. بازگشت به مرجعیت را شعار خود قرار داده ام. حوزه فرهنگ در حاکمیت نباید در سایه اقتصاد و سیاست قرار گیرد. حوزه فرهنگ، حوزه ضعیفی است. سالی که وزارتخانه را تحویل گرفتیم، بودجه ما یک هزار و دویست میلیارد بود. ما بایستی اقتضائات اقتصاد فرهنگ و مدیریت فرهنگی را فراهم می کردیم. در این دو سال اتفاقات مهمی افتاده است. سهم فرهنگ از یک و دو دهم به دو نه دهم در بودجه عمومی رشد کرده و از دیگر سو در برنامۀ هفتم پنج ساله این عدد به ۶ و یک دهم می رسد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تولید ۲۵ فیلم در جشنواره ۱۴۰۲ از مجموعه های فرهنگی و انقلابی، گفت: فیلم فارابی امسال ۱۷ فیلم تولید کرده است.

وی درخصوص مدیران انقلابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز تمام مدیران من در وزارت ارشاد متولدین دهه ۶۰ هستند که سابقه کاری آنها حضور در جبهه های فرهنگی و مردمی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زبان رسانه ای ما ضعیف است و رهبر معظم انقلاب به درستی ما را به لحاظ رسانه ای الکن نامیدند، این مشکل کلی ما در نظام است. رهبری در دیدار با قوه قضائیه نیز همین تاکید را داشتند. امروز ما به رسانه نیاز داریم چراکه امروز در جنگ ترکیبی هستیم اما این به معنای نادیده گرفتن زحمات و خدمات خبرنگاران و رسانه ها نیست.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز در سینما برخی از فیلم ها چندین میلیارد فروش داشته است، گفت: در حوزه کتاب نیز جوان ترین مدیر را قرار داده ایم درحالیکه امروز  ۲۵۵ هزار مجوز برای چاپ کتاب اعطا شده است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب نیز امسال هفت میلیون نفر بازدید داشته است، ادامه داد: امسال ۱۰۶ فیلم در حوزه فیلم فجر ثبت شده است درحالیکه بالاترین عدد آن ۸۰ فیلم بود.

اسماعیلی افزود: باید جریان فرهنگ و هنر بدرخشد و امروز تعداد خبرنگاران عضو صندوق هنرمندان از چهار هزار نفر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ خبرنگار رسیده است و ۱۲ هزار فعال قرآنی به عضویت صندوق هنرمندان در آمده اند.

نقش تاثیرگذار کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش تاثیرگذار کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی، گفت: هفته آینده یک هزار نفر از خواهران مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد با سطح تحصیلات عالیه در تهران گردهم می آیند که با دستاوردهایشان آشنا خواهید شد.

اسماعیلی با اشاره به ایجاد ۴هزار گروه سرود در مساجد، گفت: امسال جشنواره فجر سرود برگزار خواهد شد و در تئاتر نیز اقداماتی انجام شده است.

وی ادامه داد: راه اندازی شورای هنر پس از ۱۳ سال، تصویب سند موسیقی پس از ۴۵ سال، راه اندازی بنیاد پویانمایی در حوزه کودک و نوجوان از دیگر اقداماتی است که در حوزه فرهنگ و هنر در حال انجام است. امروز ما راه بسیار ارزشمندی را در حوزه فرهنگ طی کرده ایم و در وضعیت خوبی قرار داریم و این راه را تا رسیدن به نتایج مطلوب ادامه خواهیم داد.

دغدغه‌هایی که شنیده شد/ زبان رسانه‌ای ما ضعیف است

بهبود وضعیت توزیع پوشاک عفیفانه به زودی

اسماعیلی پس از پایان نشست و در حاشیه برنامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان گفت: وضعیت توزیع پوشاک عفیفانه در سطح تهران تا ۶ ماه آینده بهبود قابل توجهی خواهد داشت و دسترسی هموطنان به این نوع پوشاک تسهیل خواهد شد. بطور کلی ما در وزارت ارشاد به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که دسترسی هموطنان به پوشاک عفیفانه تسهیل شود و به همین منظور بنده و آقای عباس علی‌آبادی، وزیر صمت نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته‌ایم تا براساس برنامه‌ریزی‌هایی که شده با تامین شرایط این روند اجرایی شود.

وزیر ارشاد درباره تولید و قیمت چادر مشکی در کشور گفت: بنده از مجموعه بنیاد مستضعفان تشکر می‌کنم مجموعه‌ای که در شهرکرد چادر مشکی تولید می‌کند امروز با استفاده از یارانه‌های فرهنگی که در این زمینه تامین شده قیمت هر قواره چادر مشکی را برای بانوان کشور به زیر ۵۰۰ هزار تومان رسانده است.

دغدغه‌هایی که شنیده شد/ زبان رسانه‌ای ما ضعیف است

شهادت پایان نیست، آغاز است

دیدار صمیمانه دانشجویان دانشگاه صدا و سیما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه روز دانشجو در قاب عکسی به یادگار ماند تا ثبت در تاریخ شود. دانشجویان در پایان مراسم با گل و شیرینی بدرقه می شوند تا راه همسنگران شهیدشان را ادامه دهند. راهی که با شهادت ۳ دانشجوی شهید در سال ۱۳۳۲ آغاز شد و تا همیشه تاریخ ادامه دارد چراکه «شهادت پایان نیست، آغاز است؛ تولدی دیگر است در جهانی فراتر از آنکه عقل زمینی به ساحت قدس آن راه یابد، تولد ستاره ای است که پرتو نورش عرصه زمان را در می نوردد و زمین را به نور رب الارباب اشراق می بخشد» .

کد خبر 1737175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha