امر به معروف، تمدن ساز و فرهنگ ساز است

حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مصلحت عامه است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک حرکت تمدن ساز، جامعه ساز و فرهنگ ساز است.

به گزارش خبرنگار دین اندیشه خبرگزاری شبستان، آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی معروف با شعار حکمرانی عادلانه و چشم‌انداز افق بین‌الملل امروز، ۱۴ آذر ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی معروف در محل ستاد امر به معروف برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در نشست خبری نخستین جشنواره ملی معروف که با حضور اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره برگزار شد، گفت: مردم از حضرت فاطمه به عنوان یک  الگو ، پرچمدار و فرمانده جبهه جنگ نرم و بعنوان یک آموزگار علمی که توانست صدای مظلومیت امیر المومنین(ع) را در اعصار و قرون به عالم برساند یاد می کنند.
رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور حضرت فاطمه (س) را بلندگوی دین و اوای عدالت عنوان کرد و گفت: هنرمندان حقیقت هنر را باید در رفتار و گفتار حضرت فاطمه (س) جستجو و کشف کنند و در تحکیم خانواده ، تحکیم حکومت پاکان و نیکان تحت عنوان حکومت ولایی در اذهان و قلوب تثبیت کنند.
وی تصریح کرد: حضرت فاطمه (س) پرچمدار توحید، اخلاق ، نظام خانواده تربیت و مبارزه و جهاد در غالب هنر و رسانه است، اوایی به بلندای حضرت زهرا(س) در رساندن پیام عدالت و دفاع از ولایت سراغ نداریم.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به محتوای خطبه فدکیه گفت: زیبایی علمی خطبه فدکیه برای اندیشمندان و عالمان جالب توجه است چراکه هم جنبه های عرفانی در اوج خود است و هم فلسفه احکام را بیان کرده اند.
وی افزود: حضرت فاطمه (س) در بخشی از خطبه فدکیه به فلسفه احکام دین پرداختند و عالم را متوجه  عقلانیت دین کرده اند، بخشی از حطبه حضرت روانشناسی سیاسی و اجتماعی است ایشان در این خطبه به این می پردازند که چرا یک جامعه ای در دوره ای اوج دارد و از ان اوج سقوط کرده و درحضیض ذلت قرار می گیرد بخشی از این خطبه نمایش برجستگی های حضرت علی (ع) در تاریخ است .حضرت فاطمه (س) نقش حضرت علی (ع) را به زیباترین شکل ترسیم می کند و حضرت علی (ع) را به عنوان یک جهت برای عدالت ، سیاست ، اخلاق، معنویت و مبارزه و جهاد معرفی می کند.

وحدت تضمین کننده مصالح عمومی

آیت الله صدیقی خطاب به هنرمندان توصیه کرد: در تولید محتوا برای فیلم و سایر اثار فرهنگی و هنری از خطبه فدکیه بهره بگیرند و تولیدات خود را در راستای بیانیه گام دوم انقلاب ارائه کنند.
رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد : حضرت فاطمه (س) برای هرکی از احکام شریعت فلسفه ای بیان کردند و در خصوص امر به معروف و نهی از منکر فرمودند: «فَرَضَ اللّه ُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ» بنابراین امر به معروف و نهی از منکر مصلحت عامه است یک حرکت فردی نیست بلکه تمدن ساز ، جامعه ساز و فرهنگ ساز است.
رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطرنشان کرد: مصالح عامه مردم بدون ایجاد جریانی که احاد مردم را مسئولیت پذیر کند بطوری که هر فرد در ایفای مسئولیتش خود را عضوی از جامعه بداند مصالح عمومی را به مصالح فردی ترجیح دهد که این امر از یک بینش دقیق حکایت دارد.
وی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که همه مردم در سعادت یکدیگر سهیم باشند تصریح کرد: امر به معروف در موقعیت زمانی محدود نبود بلکه فریاد فطرت، دیانت و خواست های عمیق انسانی است چراکه انسان موجودی اجتماعی است و مبنای اجتماع ایجاد وحدت و جامعه به هم پیوسته از شبکه انسانی است.
ایت الله صدیقی گفت: امامت بدون امت نقش نمی گیرد ، پیام امت این است که باهم و همراه باشید، تامین کننده منافع یکدیگر باشدی و این امر محق نمی شود مگر با وجود امام. وحدت اقتدارافرین و تضمین کننده مصالح عمومی است در حالی که تفرقه باعث ضعف، ناتوانی و زمین گیری جامعه است .
وی با بیان اینکه هنرمندان در برجسته سازی نقش امر به معروف و نهی از منکر باید جریان ساز باشند اظهار داشت: در غلب فرهنگ و هنر باید فضایی بوجود اید که آحاد جامعه خود را در مجموعه ببینند نه جدا و جزیره ای و این فرهنگ وتمدن در غالب هنر می تواند نقش خود را ایفا کنند.
ایت الله صدیقی امر به معروف و نهی از منکر را موضوعی فراجناحی، فرازمان و فراصنفی عنوان کرد و گفت: مصلحت عمومی در ان است که همه به پا خیزند دلسوز باشند و ایثارگری کنند و همه دنبال عزت عمومی باشند. امر به معروف به معنی خشونت و یقه گرفتن و مچ گیری نیست بلکه ایجاد انرژی عمومی و پیوند دلها و فراخوان جمعی برای حفظ عزت و قدرت جمعی است .

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: امر به معروف و نهی از منکر بعنوان یک اهرم و قوه عاقله و فلش و راهنما و راهبر مردم و حکومت توحیدی و یک ارمغان ارائه کرده است که اگر امر به معروف تنظیم شود مصالح عمومی تنظیم می شود اگر بی تفاوت باشیم گرفتار تفرقه می شویم که در آن صورت عزت و اقتدار و نشاط جوانان از بین می رود.
وی در ادامه به اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره ملی معروف  گفت: مسائل را اولویت بندی نموده و با هنر برجسته سازند ، استقامت در کارهای فرهنگی و هنری و پایه ریزی برای حرکت مستمر داشتن نقشه راه ، بهره گیری از بهترین محتواها، بررسی کیفی آثار تولید با رویکرد جریان سازی و جذب مردم از مولفه هایی است که شورای سیاستگذاری باید به ان توجه داشته باشد.
رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشورتاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک اهرم برای ایجاد خانواده توحید است.

سینما باید در کنار مسجد باشد

در ادامه نشست حجت‌الاسلام طاهری آکردی نیز گفت: امر به معروف و نهی از منکر مفهومی است انسانی و تمام بایدها و نبایدهای اخلاقی در این حیطه است. مسائل اخلاقی همه فهم است و وحی برای اکمال مسائل عقلانی آمده است؛ لذا هر چه باید انجام شود، معروف و هرچه نباید انجام شود، منکر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: نظام اسلامی از ۱۴۰۰ سال قبل امر به معروف و نهی از منکر را جزو سبک زندگی بشر قرار داده است. خداوند در قرآن کریم در بسیاری از آیات به این واجب الهی تأکید کرده است. امروز اصلی‌ترین ابزار رسانه است. در نظام جمهوری اسلامی معتقدیم که سینما باید در کنار مسجد باشد و پیامی که از مسجد خارج می‌شود در سینماها نمایش داده شود.

وی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها منبرهای عصر جدید هستند و ما مسلمانان برای دفاع از اعتقادات خود از این ابزارها استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های دوره جدید ستاد امر به معروف برگزاری جشنواره‌های مختلف است تا آنچه را که می‌خواهد بگوید در قالب هنر باشد.

حجت الاسلام طاهری آکردی با بیان اینکه ابلاغ پیام دین شراکت با اولیا و انبیاست، اظهارداشت: اگر بتوانیم معروف و حرف حق را در جامعه پویا کنیم، در رسالت انبیا شریک خواهیم شد.

وی از تمامی هنرمندان برای تأثیرگذاری در این جشنواره دعوت کرد و گفت: ما در این‌ جشنواره قصد داریم خوبی‌ها را در قالب هنر نشر دهیم. امروز باید مبلغ خوبی‌ها، نظم و قانون‌گرایی باشیم. البته باید شعارهای انقلاب و فرهنگ شهادت، عفاف و حجاب و خانواده را زنده نگاه داشته و پیگیری کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور یادآور شد: امسال جشنواره ملی معروف در هشت بخش برگزار می‌شود و در سال آتی بنا داریم بخش‌های مختلف جشنواره را در قالب جشنواره‌های مختلف برگزار کرده و آن را بین‌المللی کنیم.

آغاز به کار نخستین جشنواره ملی معروف

مهرداد توکلی نیز در این نشیست گفت: سال گذشته جریانی در کشور ایجاد شد که رسانه‌های معاند بخشی از اتفاقات را به ستاد امر به معروف ربط دادند. جریانی که طی این سال‌ها برای ستاد تبیین شده بود نیاز داشت خلأ‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری از زبان هنر و رسانه برای مردم ارائه شود.

دبیر نخستین جشنواره ملی معروف افزود: خلأ جشنواره‌ای برای مباحث مربوط به ستاد امر به معروف کاملاً احساس می‌شد. ستاد جور نهادهای مختلفی را می‌کشد که باید در حوزه فرهنگ ورود کرده و نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند.

وی با اشاره به بخش های مختلف جشنواره ملی معروف گفت: جشنواره ملی معروف در هشت بخش فیلم، عکس، انیمیشن، رسانه و فضای مجازی، هنرهای تجسمی، ادبیات و پژوهش، شعر و هنرهای آوایی برگزار می‌شود.

توکلی با بیان اینکه ستاد امر به معروف اولین جریان‌سازی رسانه‌ای خود را در قالب این جشنواره اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: شعار جشنواره امسال حکمرانی عادلانه است.

وی با اشاره به آغاز به کار جشنواره ملی معروف از امروز، ۱۴ آذرماه، یادآور شد: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی معروف در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. این جشنواره ظرفیتی ایجاد خواهد کرد که قطعاً رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند مسیر جشنواره را تغییر دهند.

توکلی با بیان اینکه هدف جشنواره تولید آثار در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است، یادآور شد: در این راستا نشست‌های تخصصی نیز برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند دستورالعمل جشنواره و نکات مربوط به آن را در پایگاه اطلاع‌رسانی marooffestival.ir مشاهده کنند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در دومین جشنواره ملی معروف هر بخش از جشنواره به نخستین جشنواره ملی و بین المللی در نوع خود تبدیل شود یعنی شاهد برگزاری اولین جشنواره فیلم معروف در سال آتی باشیم.

کد خبر 1737330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha