شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاهی شدن می‌تواند پاسخگوی تحولات باشد

مقام معظم رهبری در حوزۀ سیاست فرهنگی بحثی دربارۀ موازنۀ فرهنگی دارند. هم باید فرصت‌ها را بشناسیم و هم تهدیدها را مهار کنیم. اگر به مسیری که از ابتدای پیروزی انقلاب طی کرده‌ایم بنگریم، می‌بینیم که به توازن و تعادل در حوزۀ فرهنگ توجه نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، همایش چیستی و چرایی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت سی و نهمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در سالن شهید مدرّس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاهی شدن می‌تواند پاسخگوی تحولات باشد

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» گفت: اگر کسی خسته شده است، به آن‌ها می‌گوییم به پشت سر نگاه کنید که چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته‌ایم و چه پیشرفت‌هایی داشتیم. اما وقتی کسی غرّه شود، به او می‌گوییم به مسیر آینده نگاه کند که چه چالش‌هایی پیشِ‌رو داریم که باید حلشان کنیم. این دو موازنه است که همواره ما را در مسیری درست و محکم نگاه می‌دارد که نه خسته و نه غرّه شویم.
وی افزود: مقام معظم رهبری در حوزۀ سیاست فرهنگی بحثی دربارۀ موازنۀ فرهنگی دارند. هم باید فرصت‌ها را بشناسیم و هم تهدیدها را مهار کنیم. اگر به مسیری که از ابتدای پیروزی انقلاب طی کرده‌ایم بنگریم، می‌بینیم که به توازن و تعادل در حوزۀ فرهنگ توجه نکرده‌ایم.گام‌به‌گام که از انقلاب فاصله گرفتیم، جنبۀ اقدامات سلبی بر اقدامات ایجابی در حوزۀ فرهنگ غلبه کرد. این یکی از دلایل مهم مشکلات امروز ما است.


دکتر قالیباف ادامه داد: اکنون شورای عالی امنیت کشور وظیفۀ حفاظت از تمامیت ارضی کشور را دارد و نگذارد کشور تجزیه شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم داریم. این شورا هم وظیفه دارد نگذارد تجزیۀ اجتماعی رخ دهد.
وی گفت: امروز که قرار نیست کردستان و سیستان و بلوچستان از ما جدا شود. هرگز این اتفاق نمی‌افتد. اما اگر از داخل و خارج ذهن هشت میلیون جوان را از ما دور کردند و هرچه خواستند در ذهن آن‌ها قرار دادند، باید بپذیریم این تعداد از ما تجزیه شده‌اند. لذا اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌نشینیم، نباید اجازه دهیم این تجزیه اتفاق بیفتد.اگر یک تکۀ فیزیکی از خاک کشور را می‌گرفتند، خون می‌دادیم تا آن تکه به سرزمین ما بازگردد. اما وقتی ذهن فردی از ما جدا شود، متأسفانه کاری نمی‌کنیم.


رئیس مجلس اظهار کرد: در دورۀ مسئولیتم در ناجا، زمان دولت آقای خاتمی، چند بند تعریف کردیم که گفتیم حل می‌کنیم. به من گفتند همه را بگذار کنار، فقط یک بند را حل کنید. گفتند برو فرهنگ بستن کمربند را حل کن و بعد دربارۀ بقیۀ بندها صحبت کنیم؛ شش ماه هم فرصت دارید.
نایب رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: من گفتم این موضوع را هفتادروزه حل می‌کنم و نشان می‌دهم بالای ۷۵درصد مردم کمربند خواهند بست. فقط خواهشم این است که مصاحبه‌ای دربارۀ این موضوع نکنید.


دکتر قالیباف افزود: ۴۵ روز بعد نامه نوشتم که آماده‌ام برای ارائۀ گزارش و ارزیابی وضعیت بستن کمربند در جامعه. همۀ شما دیدید که مردم کمربند بستند و این فرهنگ جا افتاد.
دکتر قالیباف گفت: ما با فرهنگ انقلاب اسلامی، تهدید و فرصت نداریم. هرچه داریم فرصت است، اما دو دستۀ فرصت باریسک و بدون‌ریسک داریم. آنجاکه جهش و تحول اتفاق می‌افتد، حتماً باید فرصت‌های باریسک را انتخاب کنند. فرصت‌های بدون‌ریسک برای مدیریت و اداره است. برای تحول نیست. شهید سلیمانی همواره می‌گفت فرصت‌های ما در دل تهدیدات قرار دارد. اما متأسفانه گاهی به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که متأسفانه فرصت‌ها نیز به تهدید تبدیل می‌شوند.
دکتر قالیباف بیان کرد: استراتژی یعنی اقدام، استراتژی چیزی نیست که بنویسیم و بگذاریم روی طاقچه. استراتژی باید به ما تاکتیک یا تکنیک بدهد. باید روش و ابزار بدهد. استراتژی باید به ما هدف بدهد، روش بدهد، و ابزار بدهد. وگرنه در میدان کاری پیش نمی‌رود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاهی شدن می‌تواند پاسخگوی تحولات باشد

دکتر طهرانچی:

شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاهی شدن می‌تواند پاسخگوی تحولات باشد

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علم و فرهنگ به همراه اقتصاد سه رکن اقتدار ملت‌ها و دولت است، در امر حکمرانی در بخشی با سیاست‌گذاری و در بخش دیگر به قانون‌گذاری برخورد می‌کنیم. در مسیر سیاست‌گذاری، سیاست کلان و سیاست اجرایی مسیر قانون‌گذاری را تبیین می‌کند؛ اما سیاست‌گذاری نگاهش به آینده جامعه است.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه ما چقدر بتوانیم آینده را ببینیم و چقدر ساخت کنشگر آینده باشیم مهم است، ادامه داد: نوع سیاست‌گذاری در محیط شفاف، محیط غبارآلود و در محیط تاریک به ساخت آینده نسبت داده می‌شود. سیاست‌گذاری در محیط شفاف وقتی است که شما تنها کنشگر فعال در این عرصه باشید و پدیده زمان در متن تحولات نباشد. همچنین باید قطعیت نسبت به همه عناصر تشکیل‌دهنده آینده و سیر تحولاتش را داشته باشیم. اسنادی که در سطح راهبرد، راه‌کنش و راهکار پایین می‌آید، برای سیاست‌گذاران در محیط شفاف لازم است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وقتی سیاست‌گذاران با محیط غبارآلود برخورد می‌کنند، دچار عدم قطعیت می‌شوند، یادآور شد: تنها اتفاقی که در اینجا رخ می‌دهد این است که شما بر اساس میزان سناریوهای محتمل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کنید؛ اما وقتی‌که شما به محیط تاریک برخورد می‌کنید، تنها شما کنشگر این آینده نخواهید بود و دیگران نیز در این ساختار مؤثر هستند.


وی با بیان اینکه خلبان‌ها در دید کم پرواز نمی‌کنند؛ اما نمی‌توان در دید کم حکمرانی نکرد، اظهار کرد: وقتی‌که شناخت نسبت به محیط کافی نیست، محیط به ما دیکته می‌کند که نوع نگرشمان را عوض کنیم. در نوع نگرش راهبرد و هدف است؛ اما بر اساس واقعیت‌های مکانی و لحظه‌ای سیاست‌گذاران به مسائل نگاه می‌کنید.
دکتر طهرانچی با اشاره به آیه ۳۹ سوره نور، ادامه داد: از شناخت پدیده‌های طبیعی برای شناخت پدیده‌های انسانی می‌توان استفاده کرد. برای مباحث جامعه‌شناسی و رفتارشناسی از پدیده‌شناسی می‌توانیم بهره ببریم. زمانی‌که زمان درون پدیده می‌آید، عدم قطعیت بالا می‌برد.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امور علمی و فرهنگی امروز انسان‌مدار، بزرگ‌مقیاس، چندوجهی و پیچیده است، اظهار کرد: این امر برای شورا کافی بود؛ اما دو امر دیگر ازجمله اثرات محیطی فرامرزی و تغییرات محیطی سریع به آن گره‌خورده است. امروزه معنای محیط دور و نزدیک عوض شده است.


وی ادامه داد: در حوزه علم بین کشف پدیده و به‌کارگیری آن فاصله نزدیک شده است و شرکت‌های فراملیتی در حوزه دانش پیشتاز شده‌اند. زمان فاصله ایده تا پدیده دیگر فاصله بلندی نیست؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی تعاملی داشته باشیم. برنامه‌ریزی تعاملی معطوف به درک واقعیت‌ها برای خلق آینده است. این برنامه‌‎ریزی تعاملی مبتنی‌‎بر اثرات بازتابی است و در اینجا نمی‌شود سند از ابتدا تا انتها باشد، زیرا راهکارها را باید در اثرات بازتابی تبیین کرد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه مدیریت کلان عرصه علم و فرهنگ از دیدگاه استاتیک به دینامیک در حال عبور است، عنوان کرد: در حال حاضر دنیا متحول شده است و تغییرات اجازه برنامه‌ریزی استاتیک نمی‌دهد؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از شورای استاتیک به شورای دینامیک، به عبارتی باید از شورا به قرارگاه عبور کند و پاسخی به تحولات باشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاهی شدن می‌تواند پاسخگوی تحولات باشد

برگزاری میزگرد چیستی و چرایی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی

بنابراین گزارش، در ابتدای این همایش میزگردی با عنوان چیستی و چرایی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی برپا شد و دکتر مسعود فیاضی، قائم مقام دبیر شورا و رئیس مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این میزگرد گفت: اصطلاح قرارگاهی شدن اصطلاح نظامی است حال باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که قرارگاه چیست و چطور می‌تواند به وظیفه خود عمل کند.
وی ادامه داد: باید بررسی تطبیقی از قرارگاه داشته باشیم تا به الگوی مناسبی دست پیدا کنیم. در این مسیر رصد برنامه ریزی و ارزیابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


قائم مقام دبیر شورا و رئیس مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی  درباره ساختار قرارگاه بیان کرد:‌ قرارگاه از طرفی با فرمانده و از سوی دیگر با میدان در ارتباط است بنابراین طراحی و برنامه ریزی علملیاتی و احدهای عملیات باید در دستور کار باشد. بر این اساس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه است در این قرارگاه ستادهایی برای عملیات ویژه تعریف شده است که می‌توانند با مرکز در ارتباط باشند، بنابراین با این رویکرد می توان قرارگاه علم و فرهنگ را با نگاه تطبیقی شکل داد و به الگوی عملیاتی رسید.



در ادامه این میزگرد دکتر رجبعلی برزویی دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری از قرارگاه بیان کرد: برای قرارگاه شدن باید مقبولیت و مشروعیت داشت که خوشبختانه ستاد علم و فناوری مقبولیت و مشروعیت دارد و باید این رویکرد ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد:‌ در این مسیر ستاد علم و فناوری باید موضوعات علم و فناوری، تفویض امور به کارشناسان، ایجاد نیروی کارشناسی، همکاری با اندیشکده های برجسته، کلان نگری به موضوعات خرد، فعالیت پیوسته و بلندمدت و تاثیر ناپذیر از نوسانات اجتماعی باید در اولویت باشد. پرداختن به زنجیره علم و فناوری، فرهنگ سازمانی جهادی، تعامل گسترده با دستگاه‌های زیربط و تقویت بنیه کارشناسی قوی از دبیر تا کارشناسان نیز در اولویت قرار گیرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاهی شدن می‌تواند پاسخگوی تحولات باشد



دکتر محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این میزگرد بیان کرد: قرارگاه را باید برای حل مسائل بزرگ، پیچیده و سخت ایجاد کرد و قرارگاه برآمده از فرهنگ ایرانی اسلامی است. در شرایط سخت در دفاع مقدس تجربه آن را داریم.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز با مسائل پیچیده مواجهیم و برای آنها به کمک یک دستگاه نمی‌توان به نتیجه مورد انتظار دست یافت و به توانمندی‌های مختلف نیاز داریم، همراه سازی این تخصص‌ها کار ویژه قرارگاه است.
دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این مسیر باید طراحی، اجرا و نظارت دنبال شود در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر سه حوزه پیشرو بوده‌ایم و برای طراحی فناوری نرم استفاده می‌کنیم تا دستگاه های اصلی موظف شوند که با نظام دانایی کشور همراه شوند.


دکتر حاجیلویی ادامه داد: خوشبختانه شورا در فصل تحولی خود تا میدان مسائل پیش رفته است در این زمینه باید اقتضائات میدان را بدانیم و با مجموعه‌های مردمی در ارتباط باشیم البته اجرایی سازی بدون تامین منابع اتفاق نمی‌افتد، لازم است که شورا با سازمان برنامه و بودجه ارتباط پویا داشته باشد. نقشه عملیاتی بدون بودجه راه به جایی نمی برد البته در تدوین برنامه هفته توسعه ارتباط خوبی ایجاد شده است که امیدواریم در بودجه سالانه ادامه پیدا کنند.
وی بیان کرد: در نظارت دچار عقب ماندگی هستیم، البته تاسیس مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام راهبردی بود و این آسودگی خاطر را می‌دهد که هدف غایی تامین می شود.

کد خبر 1738332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha