مستندنگاری و رمان، پرزحمت‌ترین بخش داوری جایزه ادبی جلال

گلعلی بابایی گفت: پرزحمت‌ترین بخش داوری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال مستندنگاری و رمان بود که زمان زیادی برای بررسی آنها اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳ دی با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد محقق دبیر اجرایی جایزه جلال و مدیر بخش شعر و ادبیات خانه کتاب و گلعلی بابایی دبیر علمی شانزدهمین جایزه جلال آل احمد در خانه کتاب برگزار شد.

در این نشست «گلعلی بابایی»، دبیر شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال گفت: برای قبول پیشنهاد دبیری علمی زیاد راغب نبودم چون می‌دانستم کاری سخت است اما به نظر من مهمترین موضوع حق الناس است؛ تمامی آثار همه متعلق به افرادی است که باید حقی برای آنها قایل شویم و اینکه باید داوری شوند برای من سخت بود.

گلعلی بابایی با بیان اینکه دبیر علمی جایزه جلال نقشی در انتخاب داوران ندارد، اظهار کرد:  این موضوع مهمی است که باید منعکس شود، داورانی که انتخاب شدند معتقدند حق همه شرکت‌کنندگان باید ادا شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال  بار اصلی تفکیک آثار را برعهده  داشت که کاری دشوار بود، گفت: از ۱۶ آبان با برگزاری داوری بخش نقد ادبی کار را آغاز کردیم که داوری این بخش به دلیل کمتر بودن آثار، در سه جلسه انجام شد، اما پرزحمت‌ترین بخش مستندنگاری و رمان بود که زمان زیادی برای بررسی آنها اختصاص یافت. تمام هم و غم ما این بود که داوری‌ها در موعد مقرر تمام شود تا جایزه در سالروز تولد جلال تمام شود اما طول کشید.

دبیر شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال  آل احمد با اشاره به بخش های مختلف ان جایزه  اظهار کرد: بخش «آرمان فلسطین» در بخش خارج از مسابقه جایزه ادبی جلال آل احمد تعیین شده است که آثاری از سوی دبیرخانه جمع‌آوری شدند و امروز داوری آنها را داریم. بخش جنبی نیز بخش «ویراستاری» است که یکی از اهداف جایزه جلال پاسداشت زبان فارسی است و این مسأله یعنی احترام به زبان فارسی برای جایزه جلال مهم است.

وی درباره کمیت و کیفیت آثار دبیر شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد توضیح داد: در این دوره آثار به لحاظ کمیت قابل توجه بودند، اینکه به لحاظ کیفی و محتوایی چگونه بودند یک نکته ای دارد و در بخش رمان همبشه  یک نقیصه ای داریم که در همه رویدادها خود را نشان می دهد ولی ما یک اثر برگزیده داریم، ممکن است این مشکل را همچنان داشته باشد.

گلعلی بابایی درباره معرفی تقدیری‌ها و برگزیدگان دبیر شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: یکی از شروط ما برای داوران بخش‌های مختلف جایزه جلال آل احمد این بود که حتما برگزیده و تقدیری در همه بخش‌ها داشته باشیم.

کد خبر 1740588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha