توجه حضرت ام‌البنین(س) به ادب و شجاعت در تربیت فرزند

حجت الاسلام شاکری گفت: حضرت ام البنین(س) در تربیت فرزندان خود چند نکته از جمله «ادب آموزی، قرآن و اهتمام بخشیدن به نماز، شجاعت» را سرلوحه کار خود قرار داده بودند که زنان و مادران امروزی نیز می توانند از این الگو بهره ببرند.

حجت الاسلام محمد شاکری-امام جمعه فردوس- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها اظهار داشت: حقیقتا ویژگی های زیادی در شخصیت حضرت ام البنین(س) وجود دارد که می تواند برای زنان و مادران معاصر الگو و اسوه باشد.

وی ادامه داد: عالم جلیل القدر زین الدین عاملی، شهید ثانی درباره ایشان می فرماید که ام البنین از بانوان با معرفت و پر فضیلت بود، نسبت به خاندان نبوت، محبت و دلبستگی خالص و شدید داشت و خود را وقف خدمت به آن ها کرده بود، خاندان نبوت نیز برای او جایگاه والایی قائل بودند و به او احترام ویژه می گذاشتند.

حجت الاسلام شاکری در ادامه گفت: ادب نسبت به خاندان نبوت و مخصوصاً فرزندان حضرت فاطمه (س) و شجاعت ایشان همراه با درایت و فصاحت و بلاغت در کلام و همسر داری و خانه داری و رسیدگی به تربیت فرزندان از دیگر خصوصیات حضرت ام البنین(س) بود که ثمره تمام این فضیلت ها در وجود فرزندانش عون و جعفر و عبدالله و حضرت ابوالفضل (ع) آشکار و نمایان گشت.

امام جمعه فردوس عنوان کرد: قرآن کریم در سوره اعراف می فرماید که «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لَا یَخْرُجُ إِلَّا نَکِدًا کَذَٰلِکَ نُصَرِّفُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ؛ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻴﺎﻫﺶ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ، ﻭ زمینی ﻛﻪ ﻧﺎﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ، ﺟﺰ ﮔﻴﺎهی ﺍﻧﺪﻙ ﻭ بی ﺳﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻳﺪ و ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﮔﺮﻭهی ﻛﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ [ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ] ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ.»

وی ادامه داد: بر اساس این آیه شریفه، اولین شرط رویش گیاه و گل زیبا و به ثمر رسیدن آن، زمین و بستر مناسب است و اگر از شخصیت و فضائل باب الحوائج (ع) و برادرانش صحبت می کنیم باید بدانیم که مهمترین عنصر تربیت ایشان، وجود مادری با شخصیت و سرشار از فضائل است.

حجت الاسلام شاکری با بیان اینکه حضرت ام البنین(س) چند نکته را در تربیت فرزندان مورد اهتمام قرار می دادند، افزود: ادب آموزی نسبت به پدر و خاندان نبوت و برخورداری فرزندان از صفات محسنه ای همچون ایثار و مقدم کردن دیگران بر خود، همراه با تعلیم قرآن و اهتمام بخشیدن به نماز و عبادت و البته شجاع پرورش دادن فرزندان از جمله مهمترین نکاتی بود که سرلوحه تربیت فرزندان برای حضرت ام البنین سلام الله علیها قرار گرفته بود.

امام جمعه فردوس عنوان کرد: زنان و مادران شهدای ما به خوبی از حضرت ام البنین سلام الله علیها الگو برداری کردند چرا که با صبر و ایثار و تحمل مصیبت ها و مقاومتشان و حضورشان در جبهه ها و کمکشان در پشت جبهه جنگ، چهره دیگری از زن را به جهانیان نشان دادند به گونه ای که همسران و مادران شهدای ما برای سایر بانوان جبهه مقاومت الگو گشتند.

وی ادامه داد: بنابراین زنان و مادران چند نکته را باید سرلوحه کارشان قرار دهند اولا به نقش مهمی که بانوان می توانند در اجتماع ایفا کنند، توجه داشته باشند و دشمن به خوبی پی به جایگاه خطیر آن ها برده است، لذا برای تخریب این جایگاه دست به هر کاری میزند، پس باید مراقب باشند.

حجت الاسلام شاکری افزود: دوما توجه به نقش مهم مادری و تربیت فرزندان و اهمیت آن در شرایط فعلی داشته باشند و فرزندان، در کنار تعلیم علوم مختلف به آداب اجتماعی و معاشرتی و برخورداری از اخلاق اسلامی ، همراه با محبت و دوستی به اهل‌بیت سلام الله علیها نیاز مبرم دارند و برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی باید فرزندان شجاعی که برخاسته از اعتماد به نفس بالا باشد را تربیت نمایند.

امام جمعه فردوس در پایان گفت: شخصیت بخشی و مسئولیت دادن به فرزندان، لازمه اعتماد بخشی و شجاع شدن آنان است و امیدوارم عنایت حضرت ام البنین سلام الله علیها که گره گشای خوبی هستند، شامل حال همه ما شود.

کد خبر 1741075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha