حضرت زهرا (س) بنیانگذار نهضت تبیین ولایت پذیری است

حجت الاسلام سلطانی تهرانی با بیان این که تمامی اقدامات حضرت زهرا(س) تبیینی بوده و آن حضرت بنیانگذار نهضت تبیین ولایت پذیری هستند، گفت: نهضتی که درطول حیات انسان کامل ۲۵۰ساله امتداد داشته و اکنون این نهضت در طول هزارواندی ساله غیبت زمینه ساز ظهور و تحقق دولت کریمه است.

حجت الاسلام مرتضی سلطانی تهرانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد جایگاه حضرت فاطمه (س) در ولایت مداری گفت: یکی از موهبات و نعمات الهی به جامعه بشری عنایت حضرت زهرا(س) به جامعه بشری است. سوره کوثر در قران کریم با ویژگیهای منحصر به فرد خود مشخصا دربیان فضائل وعظمت صدیقه طاهره (س) نازل شده است که در واقع عطیه ای است به انسان کامل. شهید مطهری در کتاب انسان کامل می گوید:"انسان کامل انسانی است که انسانیت او تعادل وتوازن یعنی رشد و کمال دارد که این رشد کمال متعادل و متوازن است چنین انسانی به سمت یک استعداد نرفته و سایر استعدادهایش را معطل نکرده است" . در بخش دیگری از سخنانش شهید مطهری می گوید:" انسان کامل انسانی است که همه ابعاد خود را رشد داده چنین نیست که به سمت معنویات برود و دنیا را رها کند یا به سمت دنیا برود و ازمعنویات غافل شود و یا اگر به خودش پرداخت از جامعه اجتماع غافل نمی شود و یا اگر در اجتماع بود از سرنوشت خود غافل شود".

استاد حوزه و دانشگاه افزود: رسول خدا (ص) حضرت زهرا (س) را موجب شادمانی قلب خود می داند یعنی حضرت زهرا(س) موجب شادمانی قلب انسان کامل است و دربیانی دیگر حضرت زهرا (س) نورچشم خود یعنی انسان کامل معرفی می کند که حکایت از عظمت تحیّر آور حضرت زهرا (س) در بالاترین مراتب انسانی و قلّه انسان کامل دارد .

وی تصریح کرد: لازمه حرکت دراین مسیرتنظیم اندیشه و گفتارو کردار حول منظومه انسان کامل واطاعت محض از خداوند تبارک وتعالی است که نتیجه آن پذیرش ولایت پروردگار و خارج شدن از ظلمت ورسیدن به نور است نوری که بر تمام شئون فردی، خانوادگی و اجتماعی تابیده و گرما می بخشد .

حضرت زهرا(س) در مراتب بالای انسانیت و صعود به مقام انسان کامل دریافتی تام وتمام از مفهوم ولایت دارند

حجت‌الاسلام سلطانی تهرانی اظهار داشت: ولایت مداری یعنی پذیرش ولایت و حاکمیت خداوند متعال واین امرتحت هیچ شرایطی حاصل نمی شود مگر با تبعیت محض از پیامبر معصوم از نسیان وغفلت والگوی تمام ذوب درولایت مطلقه الهی و قرارگرفتن در شهر علم توحید امکان ندارد مگربا ورود ازدروازه آن که قبول ولایت علی بن ابیطالب ع است .

وی با بیان اینکه زندگی سراسر نور حضرت زهراس را دردوبخش بازخوانی می کنیم معرفت و شناخت نسبت به مفهوم ولایت و در مرحله دوم شناخت ومعرفت نسبت به مصداق ولایت می توایم بازخوانی کنیم گفت: حضرت زهرا(س) در مراتب بالای انسانیت و صعود به مقام انسان کامل دریافتی تام وتمام از مفهوم ولایت دارند و با تشخیص درست مصداق منظومه فکری ورفتاری خودرا بر مدار آن تنظیم می کند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) درمقام عصمت در بیان و هدایت بشر در مسیر ولایت الهی دو وظیفه تبیینی دارد ابتدا تبیین برای مردم معاصرخویش و دوم تبیین برای آحاد بشر در طول تاریخ، براین اساس این مفهوم را در اسم زهرا به معنای درخشنده می یابیم درخشندگی آن حضرت، به ذات نیست بلکه در طول تبعیت از خداوند است چراکه او با پذیرش ولایت الهی به نور متصل گردیده است و همانا اتصال به نور یعنی جزیی ازآن شدن. همانگونه که در قران کریم خداوند می فرماید: الله ولی الذین امنو یخرجونهم من الی الظلمات الی النور به همین دلیل حضرت زهراس می شود زهره، زهرا.

حضرت زهرا(س) بنیانگذار نهضت تبیین ولایت پذیری است

وی در مورد جایگاه حضرت زهرا س درمسیر جهاد تبیینِ و مفهوم ولایت پذیری اظهار کرد: تمامی اقدامات آن حضرت تبینی است آن حضرت بنیانگذار نهضت تبیین ولایت پذیری است . نهضتی که درطول حیات انسان کامل ۲۵۰ساله امتداد داشته و اکنون این نهضت در طول هزارواندی ساله غیبت زمینه ساز ظهور و تحقق دولت کریمه است. نهضتی تبیینی که پا به پای نهضت بعثت پیامبر ص وغدیر امیرمومنان امام علی ع راه پیموده و راهگشایی می نماید.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نهضت تبیین حضرت زهرا س در طول ۱۸ سال زندگی الهی خویش و در تمامی مقاطع آن پیوسته درحال جهاد تبیین بوده که هرچه به واقعه غدیر نزدیک تر می شویم ابعاد وسعت این جهاد بیشتر می شود.

از اقدامات حضرت زهرا (س) جهاد تبیینِ ولایت پذیری برای خواص ونخبگان است

وی گفت: از اقدامات حضرت زهرا (س) جهاد تبیینِ ولایت پذیری برای خواص ونخبگان وصحابی رسول الله (ص) است، که آن حضرت با بذل جان خویش دریک نهضت ماندگار آن را تبیین وتثبیت نمودند.ولایت پذیری حضرت زهرا س درابعاد مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی تجلی پیدا می کند. نهایت ادب بندگی دربرابر خداوند تبارک و تعالی و درحرکت در مسیر این ادب اطاعت از رسول خدا ص داشته وذوب درولایت آن حضرت و امیرالمومنین ع بعنوان جانشبن آن حضرت است وبرای تحقق عبادت الهی ولایت پذیری کامل دارند.

حجت الاسلام سلطانی تهرانی اظهار کرد: حضرت زهرا (س) در اقدام و عمل ولایت پذیری را ترسیم می کند و این پذیریش همان مراعات تقوای الهی است.خداوند متعال درقرآن کریم می فرماید :هرکس تقوای الهی را پیشه کند" یجعل له فرقانا" به اوبصیرت تشخیص حق وباطل وسره ازناسره را می دهیم.

وی گفت: تقوا ریشه وآبشخور بصیرت است، در رعایت تقوا است که بصیرت محقق می شود.غفلت ونسیان همان بی تقوایی است و اغاز انحراف و التقاط بوده که موجب سقوط انسان می شود. ریشه بصیرت با حرکت در مسیر توحید ، نبوت و امامت آبیاری گردیده و موتور محرک ولایت پذیری برمدار سه حلقه منظومه اعتقادی توحید،نبوت وامامت است که جامعه ایمانی دربستر آن تحقق یافته وسبک زندگی اسلامی رقم خورده وحیات تمدنی بشر شکل می گیرد.

وی تصریح کرد:حضرت زهرا (س) بعنوان یک عطیه بی بدیل الهی زنده است رمز عظمت آن حضرت ولایت پذیری است که درپرتو آن سیده نساء العالمین بلکه همه انسانهای آزاده عالم در طول حیات بشری است.

کد خبر 1742237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha