حضرت فاطمه(س)الگوی جامع زنان و مردان مومن جامعه است/بشر جایگاه حقیقی زن را در تعالی و طریقت اسلامی مشاهده کند

معاون قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بحث الگو بودن حضرت فاطمه زهرا (س) مطرح است، گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان انسان کامل، یک الگوی جامع برای زنان مومنه و مردان مومن در جامعه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین «ناصر مصباح نژاد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س)به عنوان یک انسان کامل دارای فضائل و کمال بی شمار و به عنوان میراث معنوی عصمت و طهارت و فضائل پیامبر گرامی اسلام قرآن از وی به عنوان کوثر، یعنی خیر کثیر یاد می‌کند.

معاون قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر خیری و فضیلتی در عالم وجود دارد، از توحید و خداپرستی، عرفان و معنویت، خیر، نیکی و فضائل عالیه انسانی در وجود این شخصیت تجلی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا (س) «ام» هستند که این به معنای کانون خیرات، فضائل و خوبی‌ها است، بنابراین آن حضرت ام المومنین و ام ابیها کانون همه فضائل، خیرات و خوبی‌هایی که در عالم وجود دارد بوده و این‌ها را می‌توان به عنوان شخصیت این بانوی بزرگوار توصیف کرد.

حجت الاسلام مصباح نژاد با اشاره به اینکه بحث الگو بودن حضرت فاطمه زهرا (س) مطرح است، افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان انسان کامل، یک الگوی جامع برای زنان مومنه و مردان مومن در جامعه هستند، همچنان که ائمه معصومین علیهم السلام می‌فرمایند «مادرمان فاطمه برای ما حجت است».

معاون قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما می‌توانیم با مطالعه سیرت این شخصیت ارزشمند و فهیم اصول سبک زندگی ایشان را در حوزه دینداری، عبادت، سیاست و بحث‌های مختلف سبک زندگی به عنوان یک الگوی با ارزش برای سعادت و هدایت جامعه بشری اقتدا کنیم.

وی یادآور شد: امروز موضوع زن یک بحث قابل توجه بوده و در دنیا ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده که جایگاه زن در مکتب اسلام و آموزه‌های دینی ما، جایگاه ارزشمندی است، به گونه‌ای که حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و فاطمه معصومه(س) از زنان پیشرو و پیشتاز در عرصه تعالی کمالات انسانی و الگوهای دینی ما هستند.

حجت الاسلام مصباح نژاد خاطرنشان کرد: هیچ مکتبی به اندازه دین مبین اسلام به زن و ارزش‌های آن بها نداده و این نشان می‌دهد که زن در اسلام دارای جایگاه فاخر و ارزشمندی است.

امام جمعه سابق شهرستان دنا ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)  به همه زنان مومنه و مسلمان، یادآور شد: امروز مکتب اسلام مدعی سعادت جامعه زنان است که «از دامن زن مرد به معراج سعادت و کمالات می‌رسد»، بنابراین نقش زن در سعادت و هدایت جامعه، ویژه و تاثیرگذار است.

وی اظهار کرد: ما به نقش زن به عنوان نقش ویژه مادری اعتقاد داریم و متاسفانه در فرهنگ غربی، زنان را به عنوان یک ابزار برای بهره‌وری، لذت جویی و استفاده ابزاری به آن نگاه می‌کنند که این نشان دهنده تحقیر جایگاه زن در دنیای مادی گرای غرب است.

حجت الاسلام مصباح نژاد تاکید کرد: ولی اسلام نگاهی مقدس به زن دارد و این نگاه عالی و انسانی به زن است که باید برای جامعه بشری همچنین نگاه تبیین شود.

معاون قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این فرصت خوبی است که در زمینه جهاد تبیین ما جایگاه زن در اندیشه‌ها و آموزه‌های دینی را تبیین، معرفی و پاسخگوی سوالات و شبهات در این زمینه باشیم.

وی یادآور شد: در عصر اسلام شخصیت‌های زنی بودند که در محضر پیامبر گرامی اسلام در جنگ‌ها فعالیت‌های دینی در کنار ایشان داشتند و از پیامبر (ص) روایت نقل کرده‌اند که با عنوان دانشمند ما در تاریخ اسلام داریم.

حجت الاسلام مصباح نژاد ادامه داد: ما اعتقاد داریم که غرب به زن و جایگاه آن خیانت کرده و باور و اعتقادی به این شخصیت ندارد، فقط به عنوان نگاه ابزاری جایگاه حقیقی و واقعی زن را باید بشریت امروز در تعالی و طریقت اسلامی مشاهده کند.

این مسئول در پاسخ به سوالی که با توجه به وضعیت امروز بی حجابی چه کاری باید انجام گیرد تا سیره و منش حضرت فاطمه زهرا (س) در جامعه امروزی نهادینه شود، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این افراد ناآگاه هستند، یعنی اگر فلسفه حجاب، کارکردها، فواید و آثار حجاب به لحاظ علمی، روانشناسی، امنیت اخلاقی و اجتماعی برای آنها تبیین کنیم، قطعاً حجاب را انتخاب می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه حجاب دیواری برای صیانت از جایگاه و ارزش زن بوده و هیچ گاه به عنوان محدودیت و موضوعی که منافی با فعالیت و بروز استعداد زنان باشد، نیست، افزود: حجاب حکمی است که از زن صیانت می‌کند تا بتواند به رشد و کمال برسد و به زن بها، شخصیت و احترام می‌دهد و به عنوان یک گوهر ارزشمند از ارزش وجودی وی صیانت و حفاظت می‌کند.

حجت الاسلام مصباح نژاد گفت: ضرورت دارد که ما به درستی با فعالیت های فرهنگی و علمی حجاب را تبیین کنیم و همه دستگاه‌های فرهنگی شامل حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی اثرگذار در زمینه حجاب مسئولیت دارند.

کد خبر 1742296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha