اجرای برنامه های تربیتی در بین دستگاه های متولی امور مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها

به گفته اسلامی، در راستای تقویت بُعد تربیتی دانش آموزان و دانشجویان، برنامه‌های مشترک فی مابین فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان و ستاد کانون های مساجد زنجان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، محسن اسلامی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان امروز ۱۳ دی ماه در کارگروه مشترک دستگاه های متولی مسجد، مدرسه و دانشگاه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و سید رضی موسوی با اشاره به برگزاری سی امین اجلاس سراسری نماز در زنجان اظهار کرد: کانون های مساجد یکی از اعضای اصلی اجلاس نماز است و با توجه به شعار این دوره از اجلاسیه با عنوان« نماز نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه» توجه به این سه مجموعه تاثیرگذار در امر تربیت نسل نو امری مهم تلقی می شود.

محسن اسلامی با یادآوری اینکه استان زنجان به عنوان استان مجری فعالیت های مشترک مبتنی بر اجلاس نماز انتخاب شده است، تصریح کرد: با مشارکت آموزش و پرورش، دانشگاه های استان و کانون های فرهنگی هنری مساجد می توان طرح جامع و قابل اجرا در این مراکز طراحی و اجرا کرد.

وی به اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه در روزهای یکشنبه هر هفته در مدارس استان زنجان اشاره کرد و گفت: کانون های مساجد با کمبود مربی تربیتی و آموزشی مواجه است که انتظار می رود از ظرفیت دانشجویان استفاده شود.

اسلامی به اکران فیلم در مناطق محروم استان از طریق سینما سیار در مساجد اشاره کرد و گفت: ستاد کانون های مساجد استان از ظرفیت لازم برای اکران فیلم در مدارس برخوردار است و با همکاری آموزش و پرورش می تواند زمینه استفاده تمام دانش آموزان از فیلم های روز را به صورت نیم بها فراهم کند.

وی با یادآوری اینکه می توان از نقشه مهندسی فرهنگی برای ارتباط بیشتر دانش آموزان با مساجد استفاده کرد و گفت: در نوزدهمین پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نماز به پیوند مسجد و مدرسه با محوریت امام جماعت تاکید شده است.

توجه به پیوند مسجد و مدرسه در نقشه مهندسی فرهنگی

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بر ضرورت عدالت فرهنگی در تمام مناطق و برای همه اقشار جامعه اشاره کرد و یادآور شد: سینما سیار ظرفیت خوبی است که تمام مردم بالاخص در مناطق محروم از امکانات فرهنگی برخوردار شوند.

امراله حسنی به تجهیز کتابخانه ها مخصوصا در مناطق روستایی نیز اشاره کرد و گفت: در دانشگاه ها نیز می توانیم با انجمن های دانشجویی کارهای فرهنگی مشترک اجرا کنیم و از ظرفیت کانون های مساجد به عنوان گسترده ترین شبکه اجتماعی بهره مند شویم.

وی با اشاره به اینکه در نقشه مهندسی فرهنگی برش استانی نیز به موضوع پیوند مسجد و مدرسه اشاره شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه برای حضور روحانی در مدارس، ایجاد خانه های قرآنی واجرای برنامه های فرهنگی هنری و آموزشی در مناطق کم برخورداردر نقشه مهندسی فرهنگی پیش بینی شده است و ضمانت اجرایی دارد.

طرح عهدواره به رنگ قنوت در ۴۰ مدرسه زنجان اجرا شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز با بیان اینکه در سند تحول بنیادین نیز مباحث مربوط به ارتباط مسجد و مدرسه بیان شده است، خاطرنشان کرد: در برخی از مدارس استان زنجان بستر برای اکران فیلم در قالب سینما سیار فراهم است و می توانیم در راستای توانمندسازی دانش آموزان و خانواده ها فیلم های آموزشی اکران کنیم.

علی اسماعیلی به اجرای طرح عهدواره به رنگ قنوت در ۴۰ مدرسه استان زنجان از سری برنامه های سی امین اجلاس سراسری نماز اشاره کرد و یادآور شد: این طرح برای ۲۰ هزار دانش آموز زنجانی با حضور اساتید حوزه تخصصی نماز قم برگزار شد.

وی به اجرای طرح «برپا» ویژه دانش آموزان سمپاد نیز اشاره کرد و گفت: در این طرح دانش آموزان در اردوهای سه روزه در دانشگاه مستقر می شوند و مباحث تربیتی و آموزشی برای این دانش آموزان اجرا می گردد که مشابه این طرح را می توانیم برای سایر دانش آموزان نیز اجرا کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان بر مستمربودن برنامه های آموزشی و تربیتی برای دانش آموزان تاکید کرد و گفت: اجرای این برنامه ها بالاخص در مدارس آسیب پذیر یک امر مهم است.

راهکارهای عملی پیوند مسجد ودانشگاه از بعُد تربیتی مورد توجه باشد

رئیس شورای سیاستگذار ائمه جمعه استان و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های استان نیز در سخنانی بر ضرورت تعیین هدف در اجرای طرح و برنامه تاکید کرد و گفت: بعد از تعین هدف و وظایف هر یک از دستگاه های متولی، می توان نقشه راه ترسیم کرد.

حجت الاسلام علی قره داغی با اشاره به اینکه برای ارتباط بین مسجد و دانشگاه از بُعد تربیتی باید راهکار تعریف کرد، گفت: یکی از مواردی که می توان به ارتباط روحانی با دانشجو یا دانش آموز منجر شود روحانی مسجد است که برگزاری آیین های اعتکاف در مساجد این زمینه را فراهم می سازد.

وی ادامه داد: اردوهای سه روزه برای دانشجویان در مسجد دانشگاه برگزار می شود و دانشجویان علاوه بر استفاده از امکانات تفریحی دانشگاه از برنامه های فرهنگی و اعتقادی نیز استفاده می کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان با یادآوری اینکه می توان مشابه این اردو را برای دانش آموزان نیز اجرا کرد، گفت: می توان در این اردوها حلقه های تربیتی ایجاد و از مبلغین نیز برای ارائه مباحث تربیتی به دانش آموزان بهره گرفت.

در پایان این جلسه مقرر گردید در قالب طرحی مشترک ما بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد کانون های مساجد استان، آموزش و پرورش زنجان و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و نهاد رهبری در دانشگاه های استان زنجان، فیلم های تربیتی و آموزشی از طریق سینما سیار در مدارس نواحی یک و دو اکران و با همکاری دانشگاه های استان اردوهای سه روزه برای دانش آموزان با ایجاد حلقه های تربیتی تشکل شود.

کد خبر 1742419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha