حضرت فاطمه (س) در همه حرکت‌ها همگام با پیامبر و امام علی(ع) بودند/ زن شیعه و مسلمان در الگوسازی سرآمد است

استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه امروز در دین مبین اسلام و جهان تشیع باید نقش الگوها پررنگ شود، گفت: زن شیعه و مسلمان در الگوسازی سرآمد است.

«سید قدرت الله موسوی ارشد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) ام ابیها، گوهر آفرینش هستیم که پیامبر گرامی اسلام فرمود « فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی ‏فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی» خشنودی خدا در خوشنودی فاطمه و غضب خدا در غضب فاطمه زهرا است».

استاد فقه و اصول دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی یاسوج گفت: اگر ما یک مقایسه‌ای با زن قبل و بعد از اسلام داشته باشیم که آیه‌ 58 سوره نحل در قرآن می‌فرماید « وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِٱلۡأُنثَیٰ ظَلَّ وَجۡهُهُۥ مُسۡوَدّٗا وَهُوَ کَظِیمٞ، هرگاه به یکی از آنها بشارت می‌دادند که تو صاحب یک دختر شدی، چهره وی خشمگین و برافروخته می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین جامعه پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید «ریحانه ثمیتها فاطمه، گل خوشبویی که من آن را فاطمه نامیدم».

موسوی ارشد ادامه داد: قرآن می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً، هر کس که ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، چه زن و چه مرد باشد، ما حیات طیبه را به او بشارت می‌دهیم» و این نشان می دهد در جای جای آیات قرآن تبعیض جنسیتی منسوخ شده است.

استاد دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی یاسوج بیان کرد: اگر نامی از علی(ع)  هست، نام از حضرت فاطمه (س) وجود دارد، اگر نام از عیسی بوده نام از حضرت مریم(س) مطرح است، اگر نام از پیامبر(ص) وجود دارد، نام از خدیجه (س) و حضرت فاطمه زهرا (س)مطرح است؛ ضمن اینکه یک سوره از قرآن کریم به نام حضرت مریم مزین شده است

وی تاکید کرد: زن قبل از اسلام یک آلت ابزاری در خانواده، اجتماع و حتی از همه حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی محروم بود، ضمن اینکه زن قبل از اسلام ارث نمی‌برد و حتی نفقه هم نمی‌شد ولی اسلام مالکیت و حقوق سیاسی و اقتصادی آن را محترم شمرد.

موسوی ارشد افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) در همه حرکت‌ها همگام با پیامبر گرامی اسلام و امام علی علیه السلام بودند و وقتی بعد از فوت حضرت خدیجه(س) و حضرت ابوطالب کارشکنی‌ها، هتک حرمت‌ها و بی‌احترامی‌ها نسبت به پیامبر(ص) افزایش پیدا می‌کند، حضرت فاطمه زهرا (س) وارد کارزار شد و از امامت و نبوت حمایت کرد و پیامبر (ص) به وی «ام ابیها» لقب داد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد جریان فدک بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) یک مطالبه ارثی و ملکی نیست، بلکه یک مطالبه سیاسی برای تضییع حق امامت بود که در طول تاریخ باید زنده و جاودان باشد که حق امامت و ولایت غصب شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه امروز در دین مبین اسلام و جهان تشیع باید نقش الگوها پررنگ شود، گفت: زن شیعه و مسلمان در الگوسازی سرآمد بوده و حضرت زینب سلام الله علیها در بحبوحه حادثه عاشورا وقتی در شهر شام برای وی غذا می‌آورند ولی آن حضرت مطالبه چادر دارند، ما الگویی مثل حضرت زینب(س)، فاطمه زهرا (س) و حضرت مریم(س) را داریم.

موسوی ارشد یادآور شد: اگر کتاب حجاب و عفاف شهید مطهری را مطالعه کنیم، زن قبل از اسلام و زن ایرانی مقید به حجاب و با ویژگی‌هایی که سختگیرتر بود، می شد ولی اسلام حجاب را معتدل کرد، نه حالت افراط قبل از اسلام که در جوامعی مثل ایران حجاب سختگیرانه‌تر بود ولی اسلام به آن اعتدال داد.

استاد دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی یاسوج با اشاره به آیه 30 سوره نور که می‌فرماید « قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِکَ أَزْکَیٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» به زنان ما می‌فرماید که اگر حجاب را رعایت کنید دو فایده مهم برای شما دارد یکی یعرفن و دوم ولایعضین»، ادامه داد: «یعرفن» یعنی شما به خوبی شناخته می‌شوید و یعضین یعنی کسانی که می‌خواهند از زن استفاده ابزاری داشته باشند، نمی‌توانند شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

وی ضمن تاکید بر اینکه امروزه استفاده از چادر بهترین و کامل‌ترین شکل حجاب در جامعه اسلامی است، تاکید کرد: این حجاب محدودیت نبوده، بلکه راه رشد و ترقی جامعه را در اجتماع توام با مردان همراه با مصونیت فراهم می‌کند، ضمن اینکه قرآن می‌فرماید «اگر حجاب را رعایت کنید مورد آزار و اذیت افراد بلهوس قرار نمی‌گیرید».

کد خبر 1742546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha