نقش‌آفرینی زنان در عرصه حکمرانی نیاز به تجمیع آراء نخبگانی دارد

مجتهدزاده، با اشاره به اهمیت حضور زنان در جامعه به ویژه گستره حکمرانی گفت: نیاز به تجمیع آرا در حوزه نخبگانی داریم تا همه قائل به نقش‌آفرینی زنان در عرصه حکمرانی باشند.

به گزارش خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان: نخستین جشنواره تجلیل از حکمرانان زن، صبح امروز دوشنبه 18دی ماه در محل مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و تنی چند از دیگر مسوولان و همچنین مشاوران امور بانوان در نهادهای مختلف برگزار شد.

«مریم مجتهدزاده» در این جشنواره با بیان اینکه مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی کاری نوآورانه و ضروری بود، گفت: اساسا انقلاب ما یک نوآوری بود، مدلی که نَه به غرب و نَه به شرق وابسته بود، انسان‌هایی که در این حوزه رشد کردند هرکدام ذیل این مدل رشد کردند. 

معاون بنیاد حفظ و نشر آثار و مشارکت‌های زنان در دفاع مقدس گفت: مدلی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای نوع مدیریت ارائه کردند بسیار قابل توجه است، ایشان در بخشی از بیانات خود فرمودند که «قاسم سلیمانی یک راه، یک مدرسه انسان سازی است»، بر این اساس بسیاری از صفات در وجود فردی که در محیط نظامی بود متبلور شد و او با همه اقشار ارتباط برقرار می‌کند تا جایی که به سردار دلها شناخته می‌شود و مدل خوبی از یک حکمران را ارائه می‌کند، سردار فردی مخلص و پرتلاش بود و همه صفات یک آسمان را به کمال رساند لذا ما از چنین مدلی برخوردار هستیم ضمن اینکه از سوی دیگر نوع حکمرانی که امام (ره) و رهبری داشتند و دارند را در اختیار داریم که این نشان دهنده نشر فرهنگ دینی است. 

معاون بنیاد حفظ و نشر آثار و مشارکت‌های زنان در دفاع مقدس ادامه داد: مردم لبنان می‌گویند خوشا به سعادت شما که جایی نفس می‌کشید که مقام معظم رهبری در آن تنفس می‌کنند، ما در حوزه مدیریتی نمونه ای خوبی داریم که دیگر نیاز به تعاریفی که غربی ها ارائه می‌کنند نداریم، حال در حوزه زنان چه طور می‌توانیم حکمرانی زنان را جا بیندازیم، این سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود، متاسفانه وحدت نظر در مورد بحث حکمرانی زنان نداریم، مراجع ما نظرات متفاوت در مورد مدیریت زمان دارند، همچنین مردان ما در جامعه نظرات متفاوتی دارد، این علل مختلفی دارد از جمله علل فرهنگی و اجتماعی که ناشی از نگاه های جنسیت زده ای است که به توانایی زنان ما قائل نیستن. 

وی گفت: در دوران هشت ساله جنگ شاهد بروز و ظهور زنان شجاع و توانمندی بودیم اما کجا باید این تاثیرگذاری ها و حضور دیده شود؟ از سوی دیگر درست است که آمار متعددی از حضور زنان در عرصه های مختلف داریم اما آیا شرایط فعلی، حق زنان توانمند و قابل ماست؟ قطعا مدرسه حکمرانی شهید بهشتی یکی از مهمترین کارهایی که می‌کند فعالیت در این حوزه یعنی نمایاندن این زنان توانمند است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم ادامه داد: ما نیاز به تجمیع آرا در حوزه نخبگانی داریم تا همه قائل به نقش‌آفرینی زنان در عرصه حکمرانی باشند، عرصه دیگری که باید توجه کنیم حکمرانی است، ما انقلاب کردیم تا جامعه اسلامی ایجاد شود و مردم را به حیات طیبه الهی برسانیم، حال ما به عنوان یک مسوول باید در این راستا زمینه سازی کنیم.

وی گفت: باید کاری کنیم قوانینی که در هر دولت برای تصمیم ساز بودن زنان به عنوان حکمران تصویب می شود ادامه یابد و این زنان بتوانند در برنامه ریزی ها دخالت داشته باشند، همین که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در هیات دولت حضور دارد بسیار تاثیرگذار است و این حضور باید در عرصه ها و جلسات دیگر نیز محقق شود. 

مجتهدزاده گفت: ذیل قوانینی که در هر دولت تصویب می‌شود باید به این نکته توجه شود که نظام از ما چه می‌خواهد، به فرموده مقام معظم رهبری هنوز دولت اسلامی شکل نگرفته است، در حوزه زنان ستاد ملی زن و خانواده ایجاد می‌شود تا تصمیم سازی ها صورت گرفته و در هیات دولت زمان طولانی در این عرصه سپری نشود؛ اما سوال آن است که دولت بعدی چه قدر به این مسائل مقید است و آن را ادامه می‌دهد؟ اگر این مسائل حل نشود ما عقب گرد خواهیم داشت. بسیاری از قوانین مصوب شده است و باید همه افراد در این عرصه فعالیت داشته باشند. 

در ادامه دکتر «پوران ولویون»، با بیان اینکه به عنوان یک قاضی به مدت چهل سال است که به چالش های حوزه زنان و خانواده آشنا هستم، گفت: در این مجال با توجه به اینکه اسم این مدرسه شهید بهشتی است چند نکته را مطرح می کنم، چرا که شهید بهشتی معمار حکمرانی قضایی در جمهوری اسلامی بوده و از شخصیت هایی بودند که دشمن اجازه نداد بمانند و شناخته شوند. 

قاضی دیوان عالی کشور ادامه داد: قوه قضاییه موظف است که عدل و انصاف را گسترش دهد، چالش های حقوقی زنان فراوان است، اما مستند من قانون اساسی است که 177 اصل دارد، اصل 156 قانون اساسی قوه قضائیه را معرفی می‌کند و در مورد کارکرد و وظایف آن صحبت کرده و میگوید: این قوه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی است، می‌گوید این قوه مسوول تحقق بخشیدن به عدالت است. 

وی تصریح کرد: باید مطالبه کنیم، من خودم به عنوان یکی از اعضای دستگاه قضایی همواره مطالبه کردم که نقش حیاتی دستگاه قضایی چیست؟ برای مثال در جامعه رگه‌های بی عدالتی در حوزه زنان و خانواده را می‌بینیم، اما باید استقرار عدالت را در همه مسائل و نه فقط حوزه خانواده از قوه قضائیه بخواهیم و مطالبه کنیم. 

دکتر ولویون افزود: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که (دستگاه قضایی باید اقتدار داشته باشد)، لذا از مولفه‌های اجرای عدالت، ارتقای دستگاه عدالت است. اخیرا نیز مقام معظم رهبری تاکید بر احیای حقوق عامه داشتند. چیزی که ایشان به درستی فرمودند این بود که امنیت روانی مردم در حوزه عامه است. حال سوال آن است که آیا اکنون برای مثال در حوزه فضای مجازی امنیت داریم؟ آیا در این عرصه امنیت حیثیتی وجود دارد یا به راحتی با آبروی افراد بازی می‌شود. از کارهای مهم دستگاه قضایی احقاق حقوق عامه است.

وی گفت: مبارزه با فساد مساله مهم بعدی است که بر عهده دستگاه قضایی است، واقعیت این است که  قدرت و سیاست خود به خود فساد می‌آورد لذا باید همراه با علم و تقوا و خداترسی باشد، بنابراین قوه قضاییه باید بستر ایجاد فساد را از طریق پیشگیری از وقوع جرم کمرنگ کند.

ولویون تصریح کرد: از مسائل دیگر اصلاح و تربیت مجرمان است که بر عهده قوه قضائیه است و در نهایت ارتقای اعتماد عمومی است که متاسفانه اکنون نداریم، اعتماد باید به گونه ای باشد که مردم بتوانند تظلم خواهی کنند. مطمئن باشید که عمل به قانون اجرای عدالت را به همراه دارد. 
 

کد خبر 1743350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha