دختران‌مان را بلد نیستیم/ در تربیت دختر از معجزه محبت غافل نشویم

دکتر ریحانه پزشکی‌راد، دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه خواهران، کارشناس ارشد ارتباطات و دکتری مدیریت، موسسه ای برای آموزش و تربیت دختران تأسیس کرده است. او با بیان روش و مسیری که برای این هدف بزرگ طی کرده از اهمیت و راه و رسم تربیت دختران می‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرارسیدن اول ذی‌القعده، سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) که به روز دختر شناخته می شود با دکتر ریحانه پزشکی‌راد، دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه خواهران، کارشناس ارشد ارتباطات و دکتری مدیریت و موسس موسسه دختران آسمانی درباره راه و رسم دخترداری گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید:

دختران‌مان را بلد نیستیم/ در تربیت دختر از معجزه محبت غافل نشویم

حکایت یک موسسه آسمانی

دوازده ساله بودم که در یک برنامه تفریحی مورد توجه خانم طاهایی واقع شدم و آن دیدار موجب شد تا در مسیری که امروز قرار دارد، قدم بگذارم.از سال ۱۳۷۳ با الهام از آیه «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» نسبت به دختران فامیل احساس مسئولیت می ­کردم. دختران نوجوان و جوان فامیل را به یک میهمانی فرهنگی دعوت کردم. در نقش یک مربی ظاهر شده و تلاش کردم ضمن ایجاد فضای شاد و حلال، کلام اهل بیت(ع) را به آنان منتقل کنم. این برنامه بصورت هفتگی ادامه پیدا کرد و هر هفته برتعداد افراد شرکت کننده اضافه می­ شد تا اینکه، از فضای خیریه موقوفه پدربزرگم برای ادامه کار استفاده کردم و اسم موسسه را دختران آسمان گذاشتم. بعد از مدتی کار را از محیط دخترانه به فضای خانوادگی گسترش دادیم و مجموعه شمیم خانواده آسمانی را در امتداد فعالیت هایی که برای خانواده ها انجام می دادیم، تشکیل دادیم. درحال حاضر کودکان سه تا هفت سال در قالب کلبه بازی، گروه سنی ۷ تا ۱۷ سال در گروه نیلوفران و نیلوفران منتظر تحت پوشش فعالیت های فرهنگی موسسه هستند.

دختران‌مان را بلد نیستیم/ در تربیت دختر از معجزه محبت غافل نشویم

ما بلد نبودیم

ما برای دختران براساس فطرت آنها برنامه ریزی کرده و برنامه داریم. من معتقدم اگر برنامه های تربیتی بر اساس عقل و فطرت باشد، موفق خواهد بود. اینکه به جای پذیرفتن اشتباهات و خطاهای تربیتی، دیگری را متهم کنیم، نتیجه ای نخواهد داشت. اینکه برخی افراد نوجوانان و جوانان جامعه را باور ندارند، خطای بزرگی است. من می گویم دختران جامعه ما بسیار خوب هستند، این ما بودیم که بلد نبودیم با آنها چگونه رفتار کنیم. البته باید حواس ما باشد که اگر غباری روی عقل آنان کشیده شده است، آن را بزداییم و کدورت ها را از قلب آنان پاک کنیم، زیرا امروز دشمن از راه جنگ شناختی وارد شده و به جامعه دختران ما ضربه وارد می کند. جای حق و باطل را عوض کرده و نوجوانان در شناخت حقیقت حق و باطل دچار گمراهی می شوند. وظیفه ماست این مسیر را برای آنان روشن کرده و حقیقت را به آنان نشان دهیم.

دختران امروز، مادران فردا

یکی از مسائل مهم در تربیت دختران هماهنگی والدین و مربیان است. تربیت خانوادگی نقش موثری در تربیت نوجوانان دارد. اینکه هر کم و کاستی را به فضای جامعه، گوشی همراه و ... نسبت بدهیم راه به جایی نخواهیم برد. هدایتگری و نقش خانواده در اینکه دختران به سمت و سوی اشتباه نروند بسیار کارساز و مهم است.

پیشنهاد من این است که برای ایجاد هماهنگی بین تربیت والدین و مدرسه، ثبت نام دختران همراه با آموزش مادران انجام بشود. باید از افراد متعهدی که در این رابطه متخصص هستند کمک گرفته شود. ما باید دقت کنیم که دختران امروز، مادران فردا هستند. به همین منظور در موسسه در بخش نیلوفران منتظر، ثبت نام دختران مشروط به شرکت مادران در جلسات ماهانه آموزشی است.

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص تربیت دختران، مسأله تغذیه است. متاسفانه این مبحث مهم مورد غفلت واقع شده است. مقصود از این موضوع، تغذیه جسم و روح است. زبیده خدایی کتابی دراین رابطه دارد که چگونه شاد زندگی کنیم؟، این سرفصل مهمی برای تغذیه روح دختران است.

 در اسلام توجه ویژه ای به شاد زیستن شده است. اینکه زندگی بر مدار شادی را برای دختران فراهم کنیم موجب جذب آنها به مباحث تربیتی می شود. دور ساختن دختران از انرژی ­های منفی موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. مادران باید محیط خانه را با تمسک به آیات قرآن و معنویات از این انرژی های منفی پاک کنند.

دختران‌مان را بلد نیستیم/ در تربیت دختر از معجزه محبت غافل نشویم

معجزه محبت پدرانه

یکی از مشکلات مهم خانواده ها و جامعه در ارتباط با تربیت دختران، وجود مشکلات در ایجاد روابط عاطفی والدین با دختران است که این مساله تبعات بدی برای دختران ما به جای می گذارد. این اتفاق ناخوشایند به پناه بردن دختران به پناهگاه عاطفی جنس مخالف یا موافق ختم می­شود که نتایج خوبی به دنبال ندارد. برای درمان این مشکل من یک راهکار دارم و آن استفاده از محبت پدرانه است. من معتقدم محبت پدرانه به دختر، معجزه است. من نمونه عینی سراغ دارم که با بازسازی رابطه دختر و پدر، دختر به دامان خانواده بازگشته است.

برای روشن شدن این بحث نکته ای را بیان می کنم. اینکه، ظرف وجودی هر فردی نیاز به دو نوع محبت دارد؛ محبت از جنس موافق  و جنس مخالف. نیاز دختر به محبت جنس مخالف، قبل از ازدواج باید با محبت پدر و سایر محارم اشباع شود. اگر به این نیاز دختران توجه نشود، او به دامان افراد دیگری بیرون از دایره خانواده پناه می برد.

پدرانی که با این عنوان که من همین هستم و به دختران خود محبت نمی کنند، بدانند که محبت آنها داروی نجات فرزند آنهاست. پدران عزیز! محبت کردن به دختر خود را تمرین کنید. دختران خود را نوازش کنید، ببوسید، با آنها وقت بگذرانید، برای آنها هدیه بخرید و ... برای محبت خود به دختران نیت قربت الی الله را کنید و مطمئن باشید که نتیجه این نیت و عمل خیر را در آینده فرزند خود خواهید دید.

نقش مادران در این شکل­‌دهی به این دایره محبت آمیز نقشی محوری است. خانم خانه باید بداند که هر حرفی را نگوید، سخن را به جا و به موقع بیان کند و ارتباطات اعضای خانواده را مدیریت کند. در رفتار خود همه دستورات خانواده را به پدر ارجاع داده و با محبت همسرانه و زنانه به دختر خود شیوه همسرداری را بیاموزد. اگر این شیوه‌­های تربیتی مد نظر مادران و پدران باشد، مانع جدی بر طلاق در آینده خواهد بود.

برای آینده تربیت کنید

یکی از مسایل مهمی که در خصوص تربیت دختران باید به آن دقت کرد، این است که وظیفه ذاتی دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است و از این منظر باید در خصوص تربیت دختران به این وظایف توجه کرد.

پدر و مادر باید هر فرزندی را در نقش خود قرار دهد. دخترباید دختری کند و پسر، پسری. اینکه والدین با افتخار می­گویند، دخترم را مرد تربیت کرده ام یا او مثل مرد است، این یک اشتباه راهبردی است. اینکه پسری را با روحیات زنانه تربیت کنیم، جفا در حق او و تخریب آینده اوست. دختر و پسر باید برای جایگاه آینده خود تربیت شوند. مادران باید دختران خود را برای ازدواج کردن، همسرخوب شدن و مادری آموزش داده و آماده کنند.

آگاهی دادن به والدین برای تربیت دختران و پسران در جایگاه واقعی آنها یک ضرورت است. ضرورتی که باید توسط رسانه ها، مدارس و... تبیین شود. در گذشته تهیه نان خانه به عهده پسر بود. خرید کردن و تهیه ملزومات را به عهده پسر خانواده می گذاشتند و او را مرد تربیت می کردند. برای دختران نیز برنامه هایی داشتند که به او نقش زنانه و مادرانه می دادند. گاهی تحمل سختی های زندگی در کنار محبت لازمه رشد فرزندان است. نباید از این مهم غافل شویم.

معصومه(س)؛ الگویی برای همه اعصار

روز میلاد حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر نامگذاری شده است. کریمه اهل بیت(ع) به عنوان الگوی جامعه دختران ما شناخته می شوند. یکی از نگات مهم در الگوپذیری از این شخصیت والای دینی این است که آن حضرت به همه زمان ها اختصاص دارند. زیرا آنچیزی که در شخصیت، سیره، گفتار و رفتار آن حضرت برای ما تعریف شده است، از اساس و ریشه دین گرفته شده است.

نجابت حضرت معصومه(س) یکی از نکات مهم در الگو پذیری است. هجرتی که برای خدا انجام دادند، نکته تربیتی دارد. دختران ما از امروز که میلاد آن حضرت است با ایشان عهد ببندند که برای رضای خدا هجرت کنند. این هجرت می تواند ترک مجلس گناه باشد. در زندگی آن حضرت مطالعه کرده و از ویژگی های اخلاقی آن حضرت الگو برداری کنند، این را عهد یکساله خود بدانند و به اجرای آن پایبند باشند.

کد خبر 1762555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha