گفتمان برتر حوزه زنان و خانواده متعلق به اسلام است

محمدبیگی، با اشاره به جایگاه و ارزش زن در شاکله دین مبین اسلام گفت: گفتمان برتر حوزه زنان و خانواده متعلق به اسلام بوده و پرچم‌دار آن جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان: نخستین جشنواره تجلیل از حکمرانان زن، صبح امروز دوشنبه ۱۸دی ماه در محل مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و تنی چند از دیگر مسوولان و همچنین مشاوران امور بانوان در نهادهای مختلف برگزار شد.

«فاطمه محمدبیگی» در این جشنواره طی سخنان اظهار کرد: ابتدای انقلاب اسلامی، وقتی امام راحل از زنان صحبت می‌کنند زنان آن قدر از سخنان ایشان به وجد می‌آیند که در همه عرصه های انقلاب حضور یافته و فاطمه وار و سمیه وار به میدان می آیند، تا جایی که امام (ره) فرمودند که اگر شما زنان نبودید انقلاب پیروز نمیشد. 

عضو کمیته اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: جالب است که تا همین سال ۱۴۰۰ درهای دانشگاه دفاع ملی به روی زنان بسته بود، بسیار تلاش شد تا دستوری از ستاد کل نیروهای مسلح داده شود تا بالاخره دانشگاه دفاع ملی بانوان را به عرصه بیاورد. 

وی که دانشجوی دوره اعتبارنامه عالی حکمرانی در مدرسه عالی شهید بهشتی است، افزود: شروع حضور بانوان از این مدرسه را به فال نیک میگیریم، تا بانوان بتوانند در حوزه حکمرانی خانواده محور، مشکلات جامعه خواهران را در کنار برادران حل کنند. 

نماینده مردم قزوین، آبیک در مجلس یازدهم ادامه داد: تا ۷۰ سال آینده بر طبق تحقیقات آینده‌پژوهی، کشورهایی می‌توانند آینده جهان را در دست بگیرند که در حوزه اجتماعی تفوق داشته باشند. مگر می‌شود که نیکی از جامعه را از حکمرانی حذف کنیم و بعد ادعا کنیم که حکمرانی شبکه ای، علوی، عادلانه داریم. 

وی که به نمایندگی از دانشجویان مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی سخن می‌گفت، ادامه داد: اگر هویت زن را به عنوان فردی که دارای ولایت اجتماعی است بپذیریم و به آن توجه کنیم، می‌توانیم مساله هویت اش را به گونه ای بالا بیاوریم که زمینه ساز شکل گیری خانواده‌ای خوشبخت در جامعه باشیم.

محمدبیگی در پایان اظهار کرد: گفتمان برتر حوزه زنان و خانواده متعلق به اسلام بوده و پرچم دار آن جمهوری اسلامی است، با این حال اینکه تاکنون نتوانستیم در این عرصه آنچنان که شایسته است فعالیت کنیم ناشی از عدم توجه به این ظرفیت ها است.

در ادامه «زینب اختری»، با اشاره به حادثه تروریستی کرمان و محکوم کردن این عمل ددمنشانه اظهار کرد: ثابت شد که دشمن همچنان ناجوانمردانه دارد می جنگد و آرامش و وحدت ملی ما را نشانه گرفته است؛ امیدواریم شاهد حذف نام و نشان اسرائیل از روی زمین باشیم آن هم از برکت خونی که در این اتفاقات فجیع جاری شد. 

مدیر کل زنان و خانواده وزارت کشور گفت: سوال آن است که ما اکنون کجا قرار داریم و کدام قسمت از نظم جهانی را هدف قرار دادیم؟ نظام بین الملل تلاش می‌کند خود را نفر اول قرار دهد، اما پس از سالها شخصیتی چون امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۴ زیرساخت‌های فکری آنها را زیر سوال برده و اعتباری برای هیچ کدام از این نظام های لیبرال غربی قائل نمی شود. 

وی ادامه داد: امام راحل ایدئولوژی اسلام را مطرح کرد که ذیل آن اکنون ما مدعی نظم نوین جهانی جدیدی شدیم به این معنا که گفتمان انقلاب به دنبال آن است که نه تنها غرب را از مرکز به حاشیه براند بلکه می خواهد پیرامون زدایی کرده و به آن، ایده یکدلی و انسجام روانی و تربیتی را برای انسان ها قایل شود؛ اکنون نیز با همه مسائل و تعارضات در عصر ماشینی، جمهوری اسلامی این رعب را در دل غرب انداخته و صدای تزلزل غرب در جهان پیچیده است، ما در چنین فضایی است که از حکمرانی و به ویژه حکمرانی بانوان صحبت میکنیم  وجایگاه بالایی را برای زنان قائلیم و معتقدیم باید از این ظرفیت بالقوه به درستی استفاده شو؛ ما در این جایگاه بالا و فتح الفتوحی که نزدیک است می‌خواهیم ظرفیت بالقوه‌ای که تاکنون به درستی از آن استفاده نشده را احصا کنیم.

اختری افزود: وقتی نگاه اسلام به زن را در کلام امام خمینی و مقام معظم رهبری بررسی می‌کنیم، چرخش های تحول آفرینی را باید در نگاه خودمان داشته باشیم، حتی در ادبیات غرب و بین‌الملل که حرف از حق زن و آزادی او به میان می آید باز هم جایگاه زنان مورد توجه نبوده و نگاه به آنها به مثابه قشر آسیب پذیر است در حالی که در سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، زنان به عنوان پیشران معرفی می شود.

وی با بیان اینکه نگاه اسلام به جنسیت زن کارکرد ثانوی است و در مسیر اصلی بشر معنایی نمی یابد، خاطر نشان کرد: البته این نگاه کارکرد دارد اما مسئولیت مشترک بین زن و مرد، مسئولیت حضور در جامعه و فهم دردهایی است که در اجتماع وجود دارد، زن و مرد در نگاه اسلام نگاه مکملی دارند. از یک زاویه نگاه مرد است که مساله را مطرح می‌کند و از زاویه دیگر زن همان مساله را بررسی می کند.

اختری افزود: اکنون با چند چالش مواجهیم، نخستین چالش ضعف در منزلت و هویت بخشی برای زنان و دختران است که با وجود همه تلاش‌ها همچنان با این مساله مواجهیم اما هنوز به منظومه هویتی دختران و بانوان نرسیدیم.؛ بحث کمبود آگاهی والدین و متربیان را شاهد هستیم، ما امر تربیت را از خانواده گرفته و به یک دستگاه واگذار کردیم و تعلیم به تربیت اضافه شد و کسانی که خود متولی امر تربیت بودند بعضا نیاز به تربیت دارند تا به همین بحث هویت بخشی به دختران ما کمک کنند. 

وی گفت: مساله دیگر احساس نارضایتی نسبی بانوان و دختران نسبت به حقوق و مسئولیت‌هایشان است و علت این مساله آن است که تبیین درستی انجام نشده و بعضا اجحاف‌هایی وجود دارد، از سوی دیگر به دلیل ضعف قوانین مدنی با احساس نارضایتی مواجهیم. چالش دیگر این است که با وجود داشتن ظرفیت فراوان و علم و آگاهی داشتن نسبت به این ظرفیت، چالش مشارکت ناکافی دختران و بانوان را در پیشرفت کشور داشتیم، توانمند های حوزه های فردی و اجتماعی بانوان به کشور شناسانده نشده است. 

اختری افزود: چالش چهارم کاهش کارکرد خانواده در جامعه است، البته این مساله چالشی است که در نگاه بین المللی و فردگرایی که ایجاد شده دیده می‌شود، وقتی مساله ازدواج مطرح می شود شاهد اتفاقت و پرونده های قضایی مختلفی هستیم که به دلیل عدم آموزش بعد از ازدواج رخ می دهد، متعاقب این مسائل کاهش فرزند آوری را شاهد هستیم و نگرش ارزشمندی که در اسلام در مورد فرزند وجود دارد اکنون مورد توجه نیست و جایگاهی که اسلام به مادر داده و بهشت را زیر پای مادر قرار داده است کمرنگ شده و البته که مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای فرزنداوری از چالش های دیگر در این حوزه است. 
 

کد خبر 1743356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha