قالب تئاتر مساجد با استاندارد خاص این مراکز دینی تدوین می‌شود

مدیر مدرسه تئاتر شبستان، گفت: قالب تئاتر مساجد متناسب با استاندارد خاص و ماموریت این مراکز دینی تدوین و ساختار آن فراگیر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «حسین عالم بخش» دوره مهارتی اندیشه‌ای «تئاتر شبستان» ویژه اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان اظهار کرد: تئاتر مسجدی نمونه ای از سبک های نمایشی محسوب می شود که قالب و ساختار تشکیلاتی آن در حال تدوین است.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور افزود: این سبک تئاتر متناسب با ماموریت و نقش مساجد تدوین شده که کانون های فرهنگی و هنری آن را مدیریت و اجرایی می کنند.

وی ادامه داد: بچه های مسجد بر اساس این سبک نمایش تولید و در جامعه عرضه خواهند کرد که موضوعات و رویکرد اجرایی آن در این قالب مشخص شده است.

عالم بخش، انتقال مفاهیم تربیتی و آموزه های اسلامی را مهمترین محور این قالب نمایشی بیان کرد و اذعان داشت: تئاتر مسجدی تنها برای سرگرمی نبوده بلکه مفاهیم مهم زندگی را منتقل می کند.

وی یادآورشد: نمایشی که تنها برای سرگرمی باشد اثر بخش نبوده و قادر به نقش آفرینی موثر و کارآمد نمی باشد.

مدیر مدرسه تئاتر شبستان با اشاره به توانمندی بچه های مسجد در تولید تئاتر کودک و نوجوان، تصریح کرد: چنین محتوایی برای جامعه نیاز بوده و امکان توسعه فرهنگی و خدماتی را فراهم می سازد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات نمایشی کانون های فرهنگی و هنری مساجد امکان پیشرفت و تعالی افراد جامعه و درک حقایق را فراهم می سازد و نباید از نقش و جایگاه آنان غفلت کرد.

رشد و پیشرفت هنرمندان نمایشی مساجد

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در بخشی از سخنان خود به هنرمندانی که از مسجد کار خود را آغاز کرده اند، تصریح کرد: بسیاری از افراد امروز جامعه هم می توانند از این مراکز رشد پیدا کنند.

وی ادامه داد: اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید جایگاه و نقش خود را حفظ کنند و تلاش های خود را کم اهمیت ندانند.

عالم بخش با بیان اینکه زحمت کار فرهنگی و هنری در مسجد زیاد است، گفت: حمایت مالی از این مراکز نمی شود و در مقابل کار زیاد هم می خواهند اما صبر و حوصله و همت بچه های مسجد برای ارائه کارهای هنری مثل نمایش اثرگذاری زیادی دارد.

وی ادامه داد: مخاطب مردمی مهمترین ویژگی تئاتر مسجدی بوده ولی مخاطب گوناگون دارد که کار را سخت می کند و باید همه گروه های سنی و زن و مرد را پوشش دهد.

مدیر مدرسه تئاتر شبستان با بیان اینکه تولید تئاتر در کانون فرهنگی و هنری مساجد به دلیل اینکه مردمی حائز اهمیت است، تصریح کرد: بسیاری از تحولات جامعه متاثر از همین نمایش ها بوده که در دیگر مراکز نمی توان دید.

وی اضافه کرد: مخاطب چنین اثرهای هنری به محتوا عمیق می نگرد و درگیر افکت و وسایل و صوت نمی شود و همین موضو تاثیرگذاری را دو چندان می کند.

لزوم خودکفایی در عرصه تئاتر مساجد

این فرد صاحب نظر در حوزه تئاتر کشور با اشاره به وابستگی گروه ها و نهادهای فرهنگی و هنری به بودجه ها دولتی، گفت: این موضوع چالش جدی برای تداوم فعالیت و رشد گروه های هنری محسوب می شود.

وی ادامه داد: تفکر وابستگی مانع پیشرفت می شود که این موضوع در بخش های مختلف کشور شاهدیم و باید نگرش فکری اصلاح شود.

عالم بخش به فعالان هنری کانون های فرهنگی و هنری مساجد توصیه کرد تا برای درآمدزایی و پیشرفت فعالیت کنند و خود را وابسته به بودجه های دولتی و نهادهای فرهنگی نکنند.

این دوره آموزشی، باهدف مهارت افزایی و توانمندسازی گروه های نمایش کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان به صورت حضوری و مجازی در محل مجتمع صائب در حال برگزاری است.

کد خبر 1743899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha