آغاز دومین رویداد فناوران البرز/ باید سهم‌مان را در پیشرفت علمی انقلاب بپردازیم

دومین رویداد فناوران البرز در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آغاز شد تا پس از دو روز برترین‌های بخش نوآوران و مخترعان در جایزه البرز ۱۴۰۳ مشخص شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، دومین رویداد فناوران البرز همراه با برگزاری فرآیند داوری در بخش فناور جایزه البرز ۱۴۰۲ صبح امروز (چهارشنبه، ۲۷ دی ماه) در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان و اوقاف خیریه در این رویداد با اشاره به ویژگی های خلقت انسان، اظهار کرد: در قرآن به آیات متعدد برمی خوریم که ما را در مقام مقایسه قرار می دهد مثل آنکه آیا شور و شیرین، مرده و زنده، مساوی هستند؟!

حجت‌الاسلام خاموشی: سازمان اوقاف خود را مخاطب اصلی شعار سال مدنظر رهبر معظم  انقلاب می‌داند | خبرگزاری فارس

وی با بیان اینکه خدا ویژگی منحصربفرد در انسان به ودیعه گذاشته است، گفت: برای همین در مقابل اعتراض ملائکه به خلقت آدم، فرمود: من چیزی می دانم که شما نمی دانید.

حجت الاسلام خاموشی افزود: آن ودیعه نمی تواند چیزی جز اطلاعات و معلومات بلند باشد؛ امیرالمومنین(ع) می فرمایند: آیا فکر می کنی جرمی کوچکی؟ تو عالم اکبری؛ آسمان ها و زمین و انسان ها همه آیات الهی هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وجود مقدس پیامبر(ص) درباره علم بسیار سخن گفته اند، تصریح کرد: مثل اینکه فرمودند: از مهد تا لحد علم بجویید. با نگاه به همین توصیه ها است که انقلاب اسلامی در متن خود به پیشرفت علمی نظر دارد و آن را دنبال می کند؛ یعنی طی مسیری که برتر از ما کسی نباشد.

وی تأکید کرد: عوامل برتری جوامع نسبت به یکدیگر بسیارند مهمترین آنها سرمایه انسانی است که سهم ۹۰ درصدی دارد. علم به اندازه ای اهمیت دارد که قرآن برای شهرهای فاقد علم و غیرپیشرو تعبیر قریه و برای شهرهای پیشرو در علم، تعبیر مدینه را به کار می برد.

آغاز دومین رویداد فناوران البرز/ باید سهم‌مان را در پیشرفت علمی انقلاب بپردازیم

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به توصیه های فراوان امامین انقلاب درباره علم و دانش، ابراز کرد: وظیفه نسل دوم و سوم انقلاب، جهاد علمی برای صدرنشینی انقلاب اسلامی است.

وی تأکید کرد: امروز محاسبات علمی ما به قدری قوی است که دنیا باور کرده مرز امنیتی ما مرز خاکی ما نیست، در پزشکی هم می توانیم؛ این جهاد علمی بسیار مهم است تا سهم مان را در صدرنشینی انقلاب بپردازیم. مثل اینکه امروز دانشمندان ما از انرژی برق برای درمان سرطان استفاده می کنند.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه می توان اتفاقاتی را رقم زد که همه بشر متنفع شوند، ابراز کرد: اینها برای ایران و ایرانی افتخارآمیز است ما می توانیم مرزهای دانش را طی کنیم ما در امر دفاعی امنیتی هزینه بسیار نمی کنیم اما با همان هزینه، دشمن را زمین گیر کرده ایم ما می توانیم زمین بازی را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: در اقتصاد دریامبنا به عرصه ساخت های بومی ورود کرده ایم ما مدعی هستیم در ایران می توانیم مزارع مرکب را ایجاد کنیم. باید تولید پروتئین را به سمت دریامحوری ببریم و این شدنی است امروز همه ملزومات این اقتصاد دریامبنا در ایران ساخته می شود و شاخه های متعدد دارد.

خاموشی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان قابلیت ارتباط با مسکن را هم دارد، ابراز کرد: برای ساخت مساکن با مصالح ارزان قیمت دانش بنیان ها به میدان بیایند زنجیره ها فکر کنند ما هم ورود کرده ایم. قریب به ۱۷ شرکت دانش بنیان با ما مرتبط هستند؛ اوقاف برای بهروری صندق حمایت دارد و برای مولدسازی با دولت رایزنی می کنیم. سازمان اوقاف خود را برای همکاری با دانش بنیان ها آماده کرده است.

وی در پایان با اشاره به برکات نیات خیراندیشانه مرحوم البرز واقف بزرگ ترین موقوفه علمی کشور، خاطرنشان کرد: تقریبا بدل کار مرحوم البرز پیدا نمی شود کسی که اموالش را وقف می کند و ساکن مسافرخانه می شود و حتی جسدش را وقف علم می کند.

بنابر این گزارش، مهندس حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد البرز دیگر سخنران این رویداد، بیان کرد: تحول در فرآیند انتخاب فناوران و مخترعان صورت گرفت؛ در سال جاری قریب به ۲۰۰ طرح ارسال شد از این مجموعه ۳۰ طرح نهایی و همسو با شرایط مدنظر انتخاب شدند که در نمایشگاه دوروزه دستاوردهای خود را عرضه می کنند.

آغاز دومین رویداد فناوران البرز/ باید سهم‌مان را در پیشرفت علمی انقلاب بپردازیم

وی ادامه داد: طرح ها در پنج بخش داوری می شوند و فرآیند داوری تا عصر فردا طول می کشد تا برترین های جایزه البرز در این بخش برای معرفی در همایش جایزه البرز در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مشخص شوند.

این گزارش می‌افزاید: دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این رویداد با بیان اینکه در صندوق تلاش بر تعمیق روابط با نوآوران و فناوران است، اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان به مرزهای ایران محدود نمی‌شود و صرفاً هدف جمهوری اسلامی نیست.

وی ادامه داد: خیلی وقت است به ویژه بعد از جنگ درصدد رشد این اقتصاد هستیم اما در سال ۸۷ قانونی برایش نوشتیم که در سال ۸۹ از مجلس بیرون آمد. امروز بعد از ۱۳ ۱۴ سال از گذشت تصویب این قانون همسایگان ما هم متوجه اهمیت اقتصاد دانش بنیان شده‌اند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اشاره به پخش مسابقه «شکوفا» از شبکه یک سیما، اضافه کرد: در هر قسمت از این مسابقه سه چهار کسب و کار دانش بنیان با هم مسابقه می‌دهند، برنده ما روی سکوی تأمین مالی جمعی می‌رود و از مردم پول می‌گیرد تا بعد در موعدی مقرر آن را با سود مشارکت بازگرداند.

وی تصریح کرد: کسب و کارهای پایداری در این مسابقه حضور یافته و مردم هم به آن‌ها اعتماد دارند. برای مثال یکی از شرکت‌ها پنج میلیارد پول نیاز داشت و ظرف ۵۸ دقیقه توسط مردم تأمین شد! این است مشارکت مردم در اقتصاد دانش بنیان و هدف ما در برنامه‌ها همین است یا شرکتی دیگر شب اول مسابقه نیازمند ۱۰ میلیارد تومان بود که ظرف ۳۴۴ دقیقه توسط مردم تأمین شد. هر کسی از هر نقطه ایران می‌تواند با کد سجامی از طریق این مسابقه در کسب و کارهای دانش بنیان سهم داشته باشد.

همچنین اسدی‌فر، معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز در این رویداد بیان کرد: باید بررسی کنیم چطور می توان واقفان را به سمت فناوری جلب و جذب کرد چون هدایت وقف به سمت علم و فناوری اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد فناوری در دل صنایع عظیم، تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان خُرد نیست الان همسایه‌های ما هم کلان کار می‌کنند باید سراغ ایجاد ابرپروژه‌ها برویم.

اسدی‌فر با بیان اینکه در علم نوین صد در صد جامعه نخبه دانسته می‌شود، خاطرنشان کرد: هر کس استعدادی دارد با عمل هوشمند رشد می‌کند نظام آموزشی نخبه صد درصدی را کشف می‌کنند؛ اقتصاد نخبگی یعنی هر مدیری نخبه پرور باشد و بکوشد دانش بنیان‌ها در کشور رشد کنند.

گفتنی است، در پایان افتتاحیه دومین رویداد فناوران، نمایشگاه عرضه محصولات ۳۰ نخبه فناور و شرکت‌های دانش بنیان افتتاح شد که تا فردا (پنجشنبه، ۲۸ دی ماه) ادامه دارد.

کد خبر 1744847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha