از بهترین کارهای مرحوم علامه معرفت پرورش افراد صاحب‌نظر و آشنا به تفسیر است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه از بهترین کارهای مرحوم علامه معرفت پرورش افراد صاحب‌نظر و آشنا به تفسیر است گفت: طبق اسناد، روایات ساختگی در شیعه کمتر است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله رضا استادی در آئین رونمایی از تفسیر «الاثری الجامع» تالیف آیت‌الله محمدهادی معرفت در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تحلیل اقسام مختلف روش تفسیر، این اثر را مجموعه‌ای مهم برشمرد و اظهار داشت:محکمات در این مجموعه زیاد است اما سوالاتی هم وجود دارد که لازم است مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: من سالها قبل در قم و مشهد و نجف خدمت ایشان رسیدم و در همه این مناطق شاگردان و آثار علمی زیادی داشتند لذا نباید چنین شخصیت‌هایی فراموش شوند.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌ و خدمت این اثر آن است که روایات را دسته‌بندی کرده، در حالی که این کار قبلا انجام نشده بود و روایات تفسیری شیعه و سنی در هم بیان شده بود.

آیت الله استادی تصریح کرد:در این کتاب تقریبا ۱۳ یا ۱۴ دسته روایت با بیان خوبی مطرح شده است و گزنده نیز نیست، تمامی این روایات در این کتاب به نحو زیرکانه دسته‌بندی شده است.

وی خاطرنشان کرد:  اینکه گفته شده است روایات تفسیری اهل سنت زیاد و روایات اهل بیت(ع) کم است مقصر آنان یعنی اهل سنت هستند زیرا با وجود علی(ع) دلیلی برای سخن راندن آنان نبوده است؛ آنها باید ساکت می‌شدند ولی وقتی نشدند روایات جعلی هم زیاد شد.

وی ادامه داد:به عقیده بنده تفسیر کل قرآن با روایات ممکن نیست، چرا که ما بیش از ۶ هزار آیه داریم در حالی که همه روایات اهل بیت(ع) بیش از ۵ هزار روایت نیست و این همه تقصیر خود آنان است زیرا شخصیت‌تراشی در گذشته رواج زیادی داشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:از نگاه آنان، مردم فقیه و مفسر لازم داشتند ولی نباید حضرت امیر(ع) و ائمه این کار را انجام بدهد، لذا عمر و زید و بکر و اصحاب دیگر باید باشند از این رو شخصیت درست کردند تا اهل بیت(ع) را منزوی کنند.

وی افزود:از این اقسام دو دسته برای تفسیر خوب است و بقیه مردود است، آن چیزی که به درد می‌خورد آن است که سند داشته باشد و سند خوبی هم داشته باشد یا روایات با قرآن مطابقت کند.

آیت الله استادی اظهار داشت:روایات تفسیری چند دسته هستند، دسته نخست روایات منسوب به پیامبر(ص) و ائمه که مرسل هستند و البته بسیاری از مسندها هم مرسل هستند.

وی بیان کرد: دسته دوم نیز روایات ساختگی است که به فراوانی در اهل سنت وجود دارد ولی در شیعه کمتر است.

این استاد حوزه عنوان کرد:دسته سوم یکسری روایات مخالف قرآن، عقل و سنت قطعی است، لذا در این کتاب به همین دلایل رد شده‌اند همچنین برخی روایات معارض با سایر روایات است یا برخی هم مخالف شان و جایگاه انبیاء و عصمت ایشان است و در مواردی نویسنده با تندی با برخی مفسران مانند فخررازی مواجه شده است.

وی گفت: در این اثرف خدمت بزرگی در تعیین تکلیف روایات صورت گرفته و این تفسیر قرص و محکم سخن شیعه را بیان کرده است و در عین حال هم تلاش بر رویکرد تقریبی داشته است.

این استاد حوزه تصریح کرد:یکی از بهترین کارهای مرحوم علامه معرفت و مؤسسه تمهید، پرورش افراد صاحب‌نظر و آشنا به تفسیر است؛ امروز ما شاگردانی از ایشان داریم که می‌توانند به مصر و الازهر بروند و مناظره بکنند و این دستاورد کمی نیست و رهبر انقلاب هم به این نوع کارها عنایت ویژه دارند.

کد خبر 1744928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha