در بحران‌های سیاسی و اقتصادی کسب و کارها باید استراتژی بقا داشته باشند

مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت گفت: تحلیل، آنالیز و داشتن هدف و برنامه‌ریزی، برای یک کسب‌وکار، عامل موفقیت حیاتی در زمان بحران است. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، امیر حسین اسدی، در همایش چالش‌ها و فرصت‌های توسعه کسب و کار که در سالن همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و استراتژی برای یک کسب‌وکار، امری حیاتی است ک با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، به صورت جدی باید مدنظر قرار گیرد. 

مدیر کل دفتر خدمات کسب وکار صمت تاکید کرد: کسب‌وکارهایی که هدف و استراتژی خاصی ندارند، به عنوان کسب‌وکارهای "سوپری" مطرح می‌شوند. اکثر این موارد به دلیل عدم داشتن استراتژی و هدف مشخص، با مشکلات روبه‌رو می‌شوند و تنها ۱۰ درصد از این شرکت‌ها موفق به رشد مناسب می‌شوند. 

وی عنوان کرد: یک کسب‌وکار قبل از شروع فعالیت، باید مراحل ایجاد، طفولیت، رشد، بلوغ، تکامل، ثبات و حتی سقوط را در نظر بگیرد. در حالی که برخی از کسب‌وکارها به بلوغ نمی‌رسند چون هدف و استراتژی معینی ندارند. 

وی تصریح کرد: کسب‌وکارها باید به مسائل سیاسی و اتفاقات جاری در جهان توجه داشته باشند و تأثیر این اتفاقات بر کسب‌وکار خود را تحلیل نمایند. به عنوان مثال، تغییرات در سیاست و اقتصاد جهان، قیمت دلار و تحریم‌ها می‌تواند تأثیر گذار باشند. کسب‌وکارهای موفق باید توانایی تحلیل سیاسی و اقتصادی داشته باشند تا بتوانند با پیش‌بینی این تغییرات، برنامه‌ریزی مناسب برای کسب‌وکار خود داشته باشند. 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، در مواجهه با حمله روسیه به اوکراین، برخی از کالاها ممکن است با کمبود مواجه شوند. اما مسئولان می‌توانستند با پیش‌بینی این مسئله و تحلیل اطلاعات، بهبود در مدیریت مشکلات کمبود را ایجاد کنند. 

اسدی افزود: مسائل اقتصادی باید به دقت پیش‌بینی شوند و زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری تعیین شود. هر تصمیم زودتر یا دیرتر می‌تواند تأثیرات مهمی در موفقیت یا شکست کسب‌وکار داشته باشد. 

وی بیان کرد: یک سازمان یادگیرنده باید قابلیت تغییر و تحول را داشته باشد. مدیران و پرسنل سازمان باید آمادگی داشته باشند که با تغییرات نیازمند بهبود و یادگیری مستمر باشند. 

مدیر کل دفتر خدمات کسب وکار وزارت صمت گفت: از بررسی ۳۴۵۰ کسب‌وکار متوجه شدیم که تنها ۱۰درصد آنها توانسته‌اند به رشد مناسب دست یابند، زیرا بیشتر آن‌ها بلوغ کافی نرسیده و برنامه‌ریزی نداشتند. 

در بحران‌های سیاسی و اقتصادی کسب و کارها باید استراتژی بقا داشته باشند

سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد تولید چالش اصلی سال آینده کشور 

 مرتضی کرباسی، مدیر عامل شرکت تولیدی پزشکی ورید و عضو اتاق بازرگانی نیز در این مراسم گفت: در بخش صنعت و تجارت، تحلیل چالش‌ها و فرصت‌ها مهم است و باید برنامه‌ریزی‌های مناسب برای سال آینده انجام شود. 

وی ادامه داد: اینکه امروز کجا هستیم و چه آماری داریم، برای برنامه‌ریزی آینده بسیار حیاتی است. متأسفانه، در برنامه توسعه هفتم، گرید بندی آیتم‌ها انجام نشد و نمی‌دانستیم چه استان‌هایی در چه وضعیتی قرار دارند. 

این فعال حوزه تجارت تأکید کرد: برای تحلیل اقتصاد جامعه، نیازمند دسترسی به اطلاعات و آمارهای دقیق هستیم. اقتصاد کشور بیشتر به دولت وابسته است و تحلیل اقتصاد خصوصی به اندازه کافی انجام نمی‌شود. 

کرباسی بیان کرد: یکی از چالش‌ها و فرصت‌ها در سال آینده، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد تولید است. اگر مولد سازی به صورت صحیح انجام شود، می‌تواند بهره‌وری اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد. 

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات فعلی کشور، سرمایه‌گذاری در بخش مولد تولید سازمان‌ها یکی از راهکارهای موفقیت و توسعه می‌تواند باشد. 

مشاوره صحیح، لازمه رشد در کسب وکار

فاطمه شریعتی، مدیرعامل مرکز توسعه کسب و کار راهین تدبیر نیز در این مراسم اظهار کرد: این مرکز به توانمندسازی کسب‌وکارها از طریق مشاوره‌های حقوقی، مالی و کسب‌وکار می‌پردازد تا بتواند بهترین شرایط رشد را برای آن‌ها فراهم آورد. 

 وی افزود: همایش‌ "چالش‌ها و فرصت‌های توسعه کسب و کار" که با حضور بیش ‌از ۲۰۰ نفر از مدیران و فعالین حوزه‌های مختلف صنعت و بازرگانی و با هدف ارتقاء کسب‌وکارها و برنامه‌ریزی برای آینده برگزار شده نمونه‌ای از اقدامات و آموزش‌های گروهی است که مشابه آن، برنامه‌های دیگری نیز در آینده در دستور کار این مجموعه قرار خواهد گرفت. 

 پایان پیام/

کد خبر 1745361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha