مهم‌ترین عامل ابزار ساز برای تلاوت عالی، موضوع تقلید است

دبیر مجمع قاریان ممتاز نوجوان کشور گفت: مهم‌ترین عامل ابزار ساز برای تلاوت عالی، موضوع تقلید است و در این باره نیاز به آموزش داریم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان؛ علی محرابی در خصوص برگزاری دبیر جشنواره تلاوت‌های تقلیدی قرآن کریم سراسر کشور رد برنامه زنده افق  اظهار داشت:این جشنواره برای نخستین بار به شکل فعلی برگزار می‌شود؛ آن چه تاکنون در مسابقات قرآنی روال بوده این است که فرزندان و بزرگترها ابتدا آموزش می‌دیدند تا سپس در مسابقات رتبه‌ای را کسب کنند.

وی بیان کرد:اما در این جشنواره طرحی را اجرا می‌کنیم تا با برگزاری جشنواره و مسابقات، عده‌ای از استعدادهای تلاوت شناسایی شوند و پس از شناسایی نیز تحت آموزش‌های جدی و متنوع‌تری در طول سال قرا بگیرند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های تقلیدی قرآن کریم سراسر کشورعنوان کرد:در این جا هدف و محوریت، آموزش بوده و صرفا کسب رتبه و مسابقه نیست.

وی با اشاره به تمدید مهلت ثبت نام در جشنواره تلاوت‌های تقلیدی قرآن کریم تا هفتم بهمن‌ماه تصریح کرد:بنا بر درخواست بسیاری از اساتید فعال در حوزه نوجوانان، مهلت ثبت نام تمدید شد.

محرابی خاطرنشان کرد:تاکنون 3500 نفر در این مسابقات ثبت نام کرده‌اند و برآورد می‌شود این رقم به طور قابل توجهی افزایش یابد.

وی گفت:در حال حاضر تنها روی موضوع تقلید متمرکز هستیم، زیرا مهم ترین عامل ابزار ساز برای تلاوت عالی، موضوع تقلید است و در این باره نیاز به آموزش داریم.

دبیر مجمع قاریان ممتاز نوجوان کشور افزود: باید تلاشی صورت بگیرد که آن چه را که قاری قرآن نیاز دارد از آن برای خوب قرآن خواندن استفاده نماید.

وی بیان کرد:در تقلید جامعیت وجود دارد و نوجوانان و علاقه مندان بسیاری از مسائل را به طور مستقیم یاد می‌گیرند؛ موضوع تقلید، مقوله‌ای مهم در آموزش بوده و مهم‌ترین اصل در آموزش قرآن کریم تقلید است.

محرابی عنوان کرد:در مسابقات تقلیدی خوانی،از هشت تن از قاریان مشهور مصری که تقلید از آن‌ها پیشرفت خوبی دارد و استانداردهای لازم و جامعیت را دارند، بهره می‌گیریم که شامل عبدالباسط و محمد صدیق منشاوی و مصطفی اسماعیل و استاد شحات انور و ... است.

وی تصریح کرد:ما به سراغ سبک‌های اصلی و استانداردهای بالایی رفته‌ایم و برای ما در هر لحظه آموزش و پیشرفت اصل است، در این باره باید فضایی ایجاد شود که هر کس در این مسابقات شرکت کند آموزش بیشتری ببیند که در این مسیر دامنه را گسترش دادیم.

دبیر جشنواره تلاوت‌های تقلیدی قرآن کریم ادامه داد:در جهت ثبت نام علاقه‌مندان نیز سامانه قرآن ایران ویژه سازمان اوقاف و امور قرآنی اعلام شده است ویژه است.

وی در خصوص مجمع قاریان ممتاز کشور نیز اظهار داشت:این مجموعه نوپا در عید سعید غدیر تشکیل شده است؛ در این راستا افرادی که به صورت حضوری در مسابقات راه پیدا کنند می توانند عضو مجمع شوند.

محرابی خاطرنشان کرد:برای کسانی که عضو مجموعه می‌شوند نیز یک سری برنامه‌ها و امتیازاتی از جمله آموزش‌های جدی و متنوع قائل می‌شویم و حتی با مربیان این عزیزان ارتباط می‌گیریم و دوره هایی را برای آنها و توسط بهترین اساتید برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه گفت:افرادی که علاقه‌مند به شرکت در مسابقات هستند می‌توانند در تارنمای قرآن ایران، توضیحات و مراحل ثبت نام را ببینند و با ارسال صوت تلاوت به مدت یک دقیقه و سی ثانیه و شامل دو فراز از تلاوت در این مسابقات شر کت نمایند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های تقلیدی قرآن کریم افزود: قضاوت و داوری آثار در چند مرحله انجام می‌شود و در هر بازه یک عده‌ای انتخاب می‌شوند.

وی بیان کرد: 350 نفر از استان‌های مختلف در زمینه قرائت آموزش‌های راهبردی را دیده‌اند، این مجموعه سه سالی است در زمینه آموزش، قانون‌مند شده است و هر کس می‌داند در چه سطحی قرار دارند.

محرابی عنوان کرد: در این دوره‌ها، نوجوانان از کلاس‌های کارگاهی استفاده می‌کنند و افراد به تناسب نیاز آموزشی و سطح در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

وی در مورد بازه سنی مسابقات نیز تصریح کرد: در سال جاری مسابقات ویژه سنین 12 تا 17 و 17 تا 22 سال ویژه پسران برگزار می‌شود، همچنین از سال آینده برای حافظان و بانوان برنامه داریم.

دبیر جشنواره تلاوت‌های تقلیدی قرآن کریم اظهار داشت:در تلاش هستیم نقاط قوت و ضعیف مسابقات امسال را بشناسیم و سال آینده آن را توسعه دهیم، سازمان اوقاف نگاه ویژه‌ای به نوجوانان و قاریان نوجوان دارد و جایزه نفر اول تقلیدی دو برابر نفر اول اوقاف کشور است.

وی گفت: در این مسابقات رتبه نخست 150 میلیون تومان جایزه را از آن خود می‌کند و رتبه دوم نیز 140 میلیون تومان و نفر سوم 130 میلیون تومان و نفر چهارم نیز 120 میلیون تومان و نفر پنجم نیز 110میلیون تومان و نفر ششم نیز 100 میلیون تومان را از آن خود می‌کنند.

محرابی افزود:ما برنامه‌های مختلفی را برای نوجوانان داریم که ضبط دوره کامل ترتیل نوجوانان و اعزام بچه‌های خوش خوان به شهرها و کشورهای مختلف و اردوهای آموزشی بخشی از آن است.

وی تصریح کرد:یکی از آسیب‌ها در آموزش قرائت این است که وقتی تلاوت به گوش می رسد اول مقام لحنی را می شویم و توجهی به معنای واژه‌ها نشود، در حالی که در کنار آموزش صوت و لحن به مفاهیم نیز توجه شود.

کد خبر 1745373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha