باید با ابزار هنر اربعین را به تجربه ماندگار تبدیل کنیم

اسماعیلی گفت: تمام مظاهر و زیبایی‌های یک زندگی در شأن و تراز جامعه اسلامی را در ایام اربعین حسینی تجربه کردیم و باید با ابزار هنر، این تجربه را به تجربه ماندگار و همیشگی تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نهمین جایزه اربعین که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، گفت: حضرت زینب سلام الله علیها جهاد تبیین خود را بعد از شهادت برادر عزیزشان و شهادت اصحاب و یاران امام شروع کردند. در مجلس یزید و شام در کنار امام سجاد علیه السلام آن نقش بی بدیل و ماندگار را در معرفی اهداف قیام و مظلومیت شهدای کربلا بر زبان آوردند.

وی با اشاره به اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی و مسیر تمدن سازی نوین اسلامی، مفاهیم اصیل مکتب امام حسین علیه السلام مجدداً بازنمایی شد، گفت:‌ سالهای دشوار حضور تروریست‌های در عراق و سوریه مانع زیارت نشد. خطرات زیادی در آن سالها مردم را تهدید می‌کرد. در همان ایام، فرزندان مکتب امام(ره) از ایران و عراق و پاکستان و افغانستان و لبنان با عشق، لقب مدافعین حرم حضرت زینب را به خودشان اختصاص دادند. انقلاب اسلامی تمام این تهدیدات را با نام امام حسین(ع) پشت سر گذاشت. اینجاست که زبان فرهنگ و هنر، مهمترین عامل برای انتقال تمام زیبایی‌های این سفر تمدن ساز است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه بایستی تمام عوامل هنری را به کار بگیریم تا لحظات ماندگار این اتفاق بی نظیر را روایت کنیم، گفت: حالا که تمام دنیای استکبار تصمیم به سانسور و نادیده گرفتن این اتفاق گرفتند، باید با تمام وجود به صحنه بیاییم. کجای دنیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ ده ها میلیون عاشق با پذیرایی و مهمان نوازی برادران و خواهران عراقی به زیارت اباعبدالله علیه السلام می‌روند. اینها همگی توسط جریان مردمی صورت می‌گیرد. اینها چیزی جز عشق و علاقه و محبت و عاطفه و حماسه نیست.

وی افزود: همان طور که اشاره شد، رسانه‌های دست پرورده امپریالیسم سعی دارند تمام این زیبایی‌ها را تحریف کنند و ما باید با استفاده از زبان رسای هنر، فرهنگ و رسانه بتوانیم مبلغ این حرکت جهانی باشیم. بنابراین از دست اندرکاران برنامه تشکر می‌کنم که مجاهدانه وارد عمل شدند. آثار این دوره از جشنواره رشد صد در صدی داشته است و بایستی گسترش داد و بخش‌های دیگر را هم اضافه کنند. در حوزه فیلم، دوستانم در فارابی برای این جشنواره فیلم سینمایی آماده کردند. ما بایستی از تمام امکانات هنری‌مان استفاده کنیم. از سمفونی‌ها استفاده کنیم. در هر ماه سمفونی‌هایی با مضامین دینی داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: رقم زدن رویدادهای هنری با این لشکر میلیونی دلدادگان مکتب عاشورا شدنی است. ما زیارت اربعین را وسیله‌ای برای دستیابی به تمدن سازی نوین اسلامی می‌دانیم. تمام مظاهر و زیبایی‌های یک زندگی در شأن و تراز جامعه اسلامی را در این ایام همگی تجربه کردیم و باید با ابزار هنر این تجربه را به تجربه ماندگار و همیشگی تبدیل کنیم.

باید با ابزار هنر اربعین را به تجربه ماندگار تبدیل کنیم

بنابراین گزارش؛ شرکت‌کنندگان در نهمین دوره این جایزه، آثار هنری خود را در سه بخش مختلف ادبی، هنری و فضای مجازی با هدف ترویج فرهنگ حسینی و نمایش جلوه‌های دلدادگی به حضرت سیدالشهدا(ع) به دبیرخانه این جایزه ارسال کردند و داوری شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی نیشابوری، دبیر نهمین جایزه جهانی اربعین در این مراسم با تقدیر و تشکر از شرکت‌کنندگان گفت: در سال ۱۴۰۱ مجموع آثار ۴۸۱۸ اثر در پنج رشته به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود و امسال این آمار به ۱۲ هزار و ۱۰۲ اثر رسید که این تفاوت معنادار، نشان دهنده اقبال عمومی و تلاش‌های شکل گرفته در زمینه تبیین اربعین بود.

 وی افزود: در حوزه جغرافیایی کسانی که شرکت کردند از ۲۷ کشور به ۳۸ کشور رسیده است که نشان دهنده رشد کمی و کیفی جایزه جهانی اربعین است.

حجت‌الاسلام نیشابوری بیان کرد: هدف از برگزاری جایزه جهانی اربعین توجه دادن افکار عمومی در اقصی نقاط عالم به فرهنگ عاشورایی و گفتمان کربلایی و شعار صبر و مقاومت و استقامتی است که تبلور آن در غزه صفحه‌ای افتخارآمیز از رویارویی جبهه مستضعفین در مقابل جبهه استکبار دارد. 

در این مراسم از افراد اول تا سوم در شش رشته عکس، فیلم، فعالان فضای مجازی، شعر، کتاب، خاطره و مقاله و سفرنامه نویسی قدردانی و جوایزی به آنان اهدا می‌شود.

رونمایی از پوستر دهمین دوره این جایزه و برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب و شایسته قدردانی از برنامه‌های جانبی این مراسم خواهد بود.

همچنین، ارتباط مستقیم رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور، ایرانیان مقیم و دوستداران انقلاب اسلامی همزمان به صورت مجازی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این جایزه به نشانی «intelarbaeen.com» انجام می‌شود.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی با بهره‌برداری از ظرفیت ارزشمند راهپیمایی میلیونی اربعین، جایزه جهانی اربعین را در سال ۱۳۹۳ پایه‌گذاری کرد که با توجه به استقبال گسترده عاشقان امام حسین (ع) از اقصی نقاط جهان، تاکنون ۸ دوره آن با موفقیت برگزار شده است.

کد خبر 1746486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha