فیلم/ درگذشت «برکت الله سلیم»، قاری و حافظ پرآوازه قرآن کریم

برکت الله سلیم، قاری و حافظ پرآوازه و بین المللی افغانستان در سن ۷۳سالگی به دلیل بیماری سرطان، به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خبرگزاری افغانستان (آوا)، «برکت الله سلیم» قاری و حافظ پرآوازه و بین المللی افغانستان روز گذشته (شنبه هفتم بهمن) در سن ۷۳ سالگی و به دلیل بیماری سرطان، درگذشت و به دیار باقی شتافت.

 درگذشت قاری سلیم با واکنش های گسترده‌ای در بین مردم کشور مواجه شده است.

برخی از شاگردان و همکاران قاری سلیم با تأیید فوت او به رسانه ها گفتند: بدبختانه شیخ القرآن و الحدیث استاد قاری برکت الله سلیم که از حدود ۴ سال پیش از بیماری قلب و سرطان رنج می‌برد، در یک بیمارستان در کابل جان سپرد.

دوستداران، شاگردان و همکاران این قاری و حافظ مطرح و شناخته شده کشور، مرگ او را ضایع بزرگی برای کشور می‌دانند.

این در حالی است که در گذشته بسیاری از نشست‌های رسمی و برنامه‌های صبح رادیوها و تلویزیون‌ها و بیشتر رادیوهای محلی در کشور با صدای تلاوت قاری برکت‌الله سلیم آغاز می شدند. او بارها در رقابت‌های جهانی هم شرکت کرده بود که در بسیاری از آن‌ها مقام نخست را نیز از آن خود کرده بود.

به گفتۀ شاگردان قاری برکت الله سلیم، او چندین کتاب‌ شعر و مسایل مربوط به دین نوشته که برخی از آنها چاپ شده و برخی دیگر تا هنوز چاپ نشده اند.

برکت‌الله سلیم در سال ۱۹۵۰ در ولسوالی ده بالای ولایت ننگرهار متولد شد. او در سن پنج سالگی نزد پدرش، گلا جان، به آموختن قرآن پرداخت و در نهایت در نه سالگی حافظ قرآن شد.

برکت‌الله سلیم بعدها در قاهره مصر نزد قاریان بزرگ همچون الحصری، عبدالباسط و الشعیشع آموزش قرائت را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۹ شمسی آن را به پایان رساند.

کد خبر 1746690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha