توبه از نفاق و عناد با خدا پذیرفته نیست

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: توبه از گناهی نزد خداوند پذیرفته است که بر اساس نفاق و عناد با او نباشد و از سر نادانی و غلبه هوای نفس بوده باشد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در جلسه اخلاقی که در مسجد امیر برگزار شد، گفت: پیش از ورود به ماه رمضان باید خود را آماده کنید و این آمادگی با توبه از گناهان ممکن است.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان مومنان به مهمانی الهی دعوت می شوند، عنوان کرد: اگرچه جسم انسان از این مهمانی بی بهره نمی ماند اما مهمانی اصلی برای روح است، این مهمانی از سنخ معراج پیامبر (ص) است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه در این مهمانی دعوت ما به روح و سیر روحانی ما به قلب است، اظهار کرد: ارتباط برخی با خدا کامل قطع و برخی اندکی برقرار است. قلب مرکز ارتباط با خداوند است که گناه مانع این ارتباط می شود، اولین قدم برای برقراری این ارتباط توبه و بازگشت از گناه است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گناه قطع ارتباط با خداوند و اطاعت از غیر خدا است، ابراز کرد: اگر یاد خداوند در زندگی ما نباشد نابود می‌شویم، اگر می‌خواهید برای رسیدن به خدا تلاش کنید توبه کنید تا داخل در محبت الهی شوید. افسوس فراوان دارد که غیرخدا در زندگی ما کم رنگ تر از دیگران باشد، در حالی که هستی ما از خداوند است.

وی با بیان اینکه توبه کنندگان محبوب خدا می شوند. گفت: امام باقر(ع) می فرمایند محبوب‌ترین بندگان نزد خداوند توبه کنندگان صالح هستند، این لطف بزرگی از ناحیه خداوند است. طبق آیات الهی توبه سه شرط دارد، توبه واقعی نزد خداوند آن است که گناه بر اساس نادانی انجام شده باشد و شخص سریع توبه کند زیرا خداوند توبه هنگام مرگ را نمی پذیرد، توبه برای اهل ایمان است خداوند از کافران و مشرکان توبه را قبول نمی کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه باید از گناه سریع توبه کنید زیرا بر روح و روان شما اثر بد می‌گذارد، ابراز کرد: امام صادق (ع) فرمودند وقتی از انسان گناهی سر می زند یک لکه سیاه در قلب او ایجاد می‌شود اگر توبه و بازگشت نکند تمام قلب او را فرا می گیرد تا جایی که دیگر رستگار نمی شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خود را با استغفار خوشبو کنید که بوی بد گناه از وجود شما برود. اظهار کرد: خداوند همواره منتظر توبه بندگان خود است، خوشنودی خداوند بزرگترین نعمت بهشت است، بر همین اساس خداوند همواره به بندگان خود می فرماید به سوی من بازگردید. توبه کنندگان از گناه خداوند را منتظر خود نگذارید از هم اکنون توبه کنید.

وی با بیان اینکه خداوند می فرماید کسانی که به من پشت کردند اگر بدانند من چقدر منتظر آنها هستم از شوق جان می دادند. گفت: خداوند به هر وسیله و بهانه ای دنبال جذب کردن بندگان خود و سوق دادن آنها به سوی توبه است در حالی که هیچ نیازی به ما ندارد. مراقب باشید که دچار مرگ ناگهانی نشوید در حالی که توبه نکرده باشید.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با بیان اینکه توبه باید سریع باشد چراکه خداوند منتظر شما است. گفت: توبه از گناهی نزد خداوند پذیرفته است که بر اساس نفاق و عناد با او نباشد و از سر نادانی و غلبه هوای نفس بوده باشد.

کد خبر 1747211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha