امام خمینی (ره) فقه شیعه را از فقه جواهری به «فتح الفتوحات» رساند/تعبیر لطیف و بلند آیت الله جوادی آملی نسبت به نامه امام(ره) به گورباچف

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج ضمن تاکید بر اینکه روحیه فداکاری، ایثار، نثار و شهادت را مسجد می‌تواند به جامعه بیاموزد، گفت: مسجد جای تبیین و محل بیان احکام و حکم دین است.

حجت الاسلام «سید علی چام زاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: بین همه علمای شیعه اگر بخواهیم به سیر زندگانی فقهای شیعه نگاه کنیم، می‌بینیم که بسیاری از علما و فقها تک بعدی بودند، اما آنچه توانست جامع الابعاد و جامع الاطراف در برهان، عرفان و در قرآن باشد، حضرت امام خمینی (ره) بود.

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج گفت: حتماً با شخصیت صدرالمطلعین یا ملاصدرا آشنایی دارید که بسیاری در وصف ایشان گفته‌اند، شایسته است ملاصدرا می‌گوید «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ عقلکُمْ، یعنی عقل شما را با اسفار اربعه کامل کردم».

وی ادامه داد: گرچه مرحوم ملاصدرا در بعد برهان و عرفان این چهار سیر و مرحله را سیر کردند، ولی حضرت امام خمینی(ره) برهان و عرفان را به محضر قرآن آوردند و سپس انقلاب تشکیل دادند، لذا گفته‌اند که در سیر و سفر اولی که سیر «معرفت الی الحق» است انسان به سمت خدا هجرت می‌کند تا معرفت پیدا کند و در سفر دوم و در سیر «من الحق الی الحق» در سیر «اسما الحسنی» خداوند سبحان که می‌خواهد به همه علوم بار یابد، در سیر سوم که «من الحق الی الخلق» است باز می‌گردد تا مردم را آگاه کند و خداوند را به خلق بشناساند و در سیر و مرحله چهارم هم در سیر «من الخلق الی الخلق بالحق»، یعنی با همراهی مردم و در مصاحبت با حق، می‌خواهد مردم را به خدا برساند.

حجت الاسلام چام زاده افزود: علما و فقهای ایران و شیعه تنها در بعد فقه اصغر، یعنی فقه جواهری موفق بودند، اما امام خمینی (ره) توانست فقه شیعه را از فقه جواهری مرحوم نجفی اصفهانی به فقه اکبر یا همان ولایت فقیه، حکومت و زعامت جامعه اسلامی بود، به «فتح الفتوحات» مرحوم ابن عربی برساند، یعنی با فقه جواهری در ایران انقلابی برپا و ایران را زنده کرد، با فقه اکبر و فتوحات جهان را بیدار کرد که این کار تنها از حضرت امام(ره) ساتح و صادر شد.

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) در همین چهار مرحله و سیر عرفانی، قرآنی و برهانی در چهار منطقه هم انقلاب کرد، یادآور شد: در منطقه نخست خطاب امام (ره) به مخاطبان ایرانی بود و فرمود «همه ایرانی نشین، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، هر کس که صدای استغاثه و نصرت‌خواهی او به گوش برسد، همه باید قیام و اقدام کنند».

وی بیان کرد: در منطقه دوم که منطقه مسلمان نشین بود اعم از ایرانی و غیر ایرانی، فرمود «هر مسلمانی باید مقاومت و استقامت کند»، در منطقه سوم زمین و سرزمین موحد نشین اعم از مسلمان و سایر ادیان و مکاتب توحیدی و در منطقه چهارم منطقه اعرارنشین و زاغه نشین بود که فرمود «هر انسان آزاد اندیشی که حریت طلب است، باید اقرار به ظلم، جور و ستم نکند، بلکه قیام، اقدام و انقلاب برای استقلال و اقتدار ملت انجام دهد».

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج خاطرنشان کرد: پیام امام (ره) به همین چهار منطقه بود و هر چهار منطقه را هم بیدار کرد، ولی بر اساس همین سیر فکری که داشتند، در نامه تاریخی، جهانی و جاودانی به «گورباچف» گویا به صورت ایما و اشاره به او گفت «تو امروز فرعون عصر و من موسی قرن»؛ یعنی پیام و پیامدی که نامه موسی کلیم به فرعون داشت، همان را امام (ره) در نامه ای که به گورباچف نوشت، به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: چون بعد از قطعنامه ۵۹۸ ایران وارد مرحله بازسازی شد، گورباچف گمان می‌کرد که نامه امام(ره) به عنوان مثال تبادلات تجاری و امثال آن است، ولی فهمید که این گونه نیست، می‌گویند که گورباچف پاسخ‌هایی برای هیئت اعزامی ایرانی نیز آماده کرد.

حجت الاسلام چام زاده خاطرنشان کرد: امام (ره) نیز می‌دانست که چه کسی را به عنوان مسئول هیئت اعزامی ایران انتخاب کند و در این راستا حضرت آیت الله جوادی آملی را به این سفر اعزام کرد و در یک تعبیر لطیف و بلندی که ایشان نسبت به نامه حضرت امام(ره) به گورباچف داشت گفت «من نامه امام را به گورباچف تسلیم نکردم و تحویل ندادم، بلکه تعلیم دادم».

این مبلغ امور دینی خاطرنشان کرد: امام (ره) در این نامه گورباچف را دعوت به توحید کرد و در پایان نامه خود جمله زیبایی که حضرت موسی به فرعون نوشت «وسلام علی من تبع الهدی» نگفت «والسلام علیکم و رحمه الله»، یعنی تو شایسته و لایق سلام نیستی، البته اگر پیام ما را بشنوی، باور کنی، عمل کنی، تابع هدایت هستی.

وی ادامه داد: در این آیه‌ای که تلاوت می‌کنم خدای سبحان به موسی کلیم الله که امام راحل انقلاب خود را نیز از همین آیه گرفتند فرمود «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَیٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» فرمود «انبیا یک هدف ابتدایی داشتند، یک هدف میانی و یک هدف غایی و نهایی»، بسیاری گمان می‌کنند که هدف قرآن و اسلام ایجاد قسط و عدالت است و بارها آیه لیقوم الناس بالقسط سوره حدید را می‌خوانند، در حالی که قیام ملت به قسط، اجرا و استقرار عدالت در جامعه، هدف میانی بوده و حتی هدف پایانی هم نیست.
حجت الاسلام چام زاده اظهار کرد: هدف نهایی و غایی همین «أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» است، زیرا جامعه را نورانی کردن، هدف نهایی اسلام، شریعت و امام راحل عظیم الشان بود که این پیام را از جد خود که وارث حقیقی ایشان بود، از امام حسین علیه السلام دریافت کردند، چون به همه پیام‌های امام حسین علیه السلام که در کربلا نگاه می‌کنیم، این پیام‌ها را نیز امام راحل داشتند.
امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج با اشاره روایتی از تاریخ مبنی بر اینکه حکومت پهلوی قبل از پیروزی انقلاب یک راهپیمایی ۴۰۰ هزار نفری برای حمایت از قانون اساسی خود داشتند، اما به نتیجه نرسید، افزود: اما چهار راهپیمایی در «تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، اربعین حسینی و ۲۸ صفر» که هر چهار راهپیمایی خونین بود و همین چهار راهپیمایی زمینه و بستر پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را فراهم کرد، یعنی قیام و انقلاب امام خمینی (ره) مدیون نهضت امام حسین (ع) بود.
وی ادامه داد: همان طور که به امام حسین (ع) گفتند در شام شورش برپا شده، در یمن ناامنی، در عراق بلوا و در ... حرکت نکنید، گفت «اگر هیچ ملجا و ماوایی برای من نباشد، ولی من می روم» امام(ره) نیز از کشتی به کشتی، از ساحل به ساحل، از کشور به کشور، از ایران به عراق، از عراق به کویت، از کویت به پاریس و ... حرکت کردند، چون رسالت حضرت امام خمینی (ره) رسالت حسینی بود و اعتقاد داشت باید جامعه را از جهل علمی و جهالت عملی احیا و ایقاذ کرد.
حجت الاسلام چام زاده یادآور شد: اگر جامعه‌ای دچار جهل علمی شود، برخی عالم، برخی صالح، برخی طالع می شوند، زیرا امام (ره) فرمود «وظیفه ما جهل روبی و جهالت زدایی است» چون این افزایش و کاهش در بعد علمی و عملی، یعنی جهل و جهالت داخلی جامعه اسلامی باعث فرسایش جامعه خواهد شد و همچنان که اگر امروز رگه‌هایی از این موضوع وجود دارد، تبعات آن را نیز در جامعه مشاهده می‌کنیم.
این مبلغ امور دینی در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امام خمینی (ره) فرمود «اگر می‌خواهید جامعه را نورانی کنید، راز آن این است که مردم را به ایام الله تذکره و یادآوری کنید»، ادامه داد: دهه فجر و ۲۲ بهمن را ایام الله می‌دانیم که این‌ها در بعد علت‌های محدثه انقلاب اسلامی و علت‌های مبقیه هم بعد از آن جنگ تحمیلی از ایام الله بود، ۹ دی سال ۱۳۸۸ که روز بصیرت ملت ایران به شمار می‌رود نیز از ایام الله است.
وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز در روز تشییع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از آن به عنوان ایام الله یاد کرد و زمانی می‌توان ایام الله را حفظ کرد که «لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»، یعنی دعوت به این نیست که شما صبر داشته باشید و شکر کنید، هم صبار برنداشته‌ها و شکور بر داشته‌ها می گویند.
حجت الاسلام چام زاده با اشاره به آیه ۲۶ سوره انفال «وَ اذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فَآواکُمْ وَ أَیَّدَکُمْ بِنَصْرِهِ وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ»، اظهار کرد: راه تداوم و استمرار انقلاب این است که «جهاد تبیین» در دستور کار قرار گیرد.
امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج گفت: عده‌ای در اوایل انقلاب به حضرت امام (ره) می‌گفتند که انقلاب یعنی جنگ، انقلاب منهای زیارت، مسجد، دعا، نیایش و مناجات است که حضرت امام(ره) فرمود « دعا قرآن ساعد است، چه کسی گفت انقلاب منهای مسجد است؟؟!!».
وی به طرح سوالی مبنی بر اینکه به چه دلیل به محراب مسجد گفتند محراب؟، ادامه داد: محراب، محراب اسم مکان، یعنی محل حرب، محل جنگ و نبرد است و تا زمانی که انسان در انقلاب نبرد درونی پیروز نشود، در جهاد با نفس که از خودش نمی گذرد تا وارد جبهه جنگ شده و شهید شود، مسجدها بودند که مجاهدها را پروراندند و شهدا را به جبهه و خط مقدم در برابر دشمن فرستادند.
حجت الاسلام چام زاده ضمن تاکید بر اینکه روحیه فداکاری، ایثار، نثار و شهادت را مسجد می‌تواند به جامعه بیاموزد، گفت: در همین مسجد وقتی ما در محراب می‌ایستیم، رو به قبله می‌ایستیم حضرت ابراهیم علیه السلام وقتی دیوارهای کعبه را بالا می‌بردند فرمود «کعبه خانه آزادی و آزادگی است» که ما در مسجد رو به خانه آزادی و آزادگی نماز می‌خوانیم. یعنی انسان مسجد نشین و اهل جماعت و جمعه که البته مسجد تنها جای جماعت و جمعه نشین هم نیست، فرمود «إجلس فی الدهلیز، واقض حَوائِج النّاس»، مسجد جای تبیین و محل بیان احکام و حکم دین است.
این مبلغ امور دینی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن فرمود «همین مسجد رو به خانه آزادی است»، یعنی روحیه حریت و ایستادگی را به جامعه می‌آموزد، اظهار کرد: «در همین مسجد انسان‌های آزاده را شما بار می‌آورید که از دین، ناموس، شرف، حریت و از ملیت خود دفاع می‌کنند، باید هم دفاع کنند، چون امت، امت واحده هستند، نفس واحده، مبدا واحد، معاد واحد، نبی واحد و کتاب واحد است و جایی برای نفوذ و بروز هیچ گونه اختلاف، تشتت و دعیتی نیست.
وی گفت: زندگی که بین مدرس و مسجد است، یعنی آموختن که تعلیم کتاب است و مسجد که تزکیه امروز است، آن وقت زندگی ثمربخش، شیرین، شهادت آفرین بوده و روحیه حریت را به جامعه القا می کند.
کد خبر 1747740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha