شهر اسلامی با مرکزیت مسجد جامع معنا می‌یابد/ همه مولفه‌های این شهر در خدمت تمدن است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مرکز شهر اسلامی، مسجد جامع است، گفت: برخی محلات تهران یک میلیون جمعیت دارد اما به سختی می توان یک مسجد در آنجا پیدا کرد؛ در شهر اسلامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در خدمت شکل‌گیری تمدن اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده؛ همراه با اعطای اولین جایزه ملی تمدن صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ بهمن ماه) در تالار حوزه هنری برگزار شد.

آیت الله اراکی در دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده با اشاره به چهار پایه اصلی تمدن اسلامی گفت: اسلام‌شهر یا شهر اسلامی یکی از پایه های اصلی تمدن اسلامی است.

عضو خبرگان رهبری حاکمیت خدا را از دیگر پایه های اصلی تمدن اسلامی برشمرد و افزود: حاکمیت الهی در امامت امام الهی جلوه گر می شود و یا در ولایت الهی؛ بنابراین وقتی حاکمیت الهی برقرار شد و ولایت الهی در جامعه جاری شد، دو نوع رابطه در جامعه به وجود می آورد که همانند تار و پودی ماهیت و هویت جامعه را شکل می دهد.

وی با اشاره به رسالت حضرت محمد (ص) تصریح کرد: پیام انبیا به جوامع بشری این بود که تقوای الهی را پیشه و از من اطاعت کنید و در این میان رسول اکرم(ص) فرمانروایی کل دنیا را بر عهده داشت و ائمه اطهار (ع) اوصیای رسول و امتداد فرمانروایی وی در جامعه بشریت هستند.

آیت الله اراکی با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص ولایت پیامبر گرامی اسلام(ص)، گفت: آیات قرآن می فرماید از همه انبیای الهی پیمان گرفته ایم که پیروان حضرت رسول اکرم (ص) باشند. در حدیث معراج هم داریم که همه انبیا به رسول خدا(ص) اقتدا کردند.

وی با بیان اینکه حضرت محمد (ص) خلیفه کبری خدا است و برای آن آمده که فرمان خدا را در زمین اجرایی کند، افزود: حضرت محمد (ص) آمده است که عدل را بر زمین جاری کند و حکومت حاکمان الهی با هدایت پیامبر گرامی اسلام(ص) محقق می شود.

وی با اشاره به جایگاه امامت در عصر غیبت گفت: در عصر غیبت کبری حاکمیت خدا نمی تواند تعطیل شود. عصر غیبت کبری عصر غیبت امام است نه امامت، بنابراین ولایت الهی نمی تواند تعطیل شود بلکه در زمان غیبت کبری نمایندگان وی امامت جامعه را بر عهده دارند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه فقط خداوند می تواند و حق دارد به انسان ها امر کند چرا که آفرینش و فرمان هر دو از آن خدا است، تصریح کرد: در اندیشه اسلامی و تمدن اسلامی چنین رویکردی را نداریم که بشری بگوید چون من می گویم دیگران باید اطاعت کنند، چنین ادبیاتی در اندیشه اسلامی و تمدنی وجود ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اساس تمدن اسلامی مبتنی بر این است که فرمان از آن خدا است، خاطرنشان کرد: بین انسان هایی که تحت فرمان الهی قرار می گیرند یک پیوند ایجاد می شود که این پیوند تمدن ساز است و آنچه بر اساس جامعه شناسی اسلامی هویت جامعه را می سازد، این است که آن جامعه از چه فرمانی پیروی کند.

وی افزود: دو منبع برای فرمانی که انسان بر اساس آن رفتار خود را انتخاب کند، وجود دارد؛ فرمان هوای نفس و فرمان الهی. این دو گانه در قرآن بسیار تکرار شده است.

آیت الله اراکی تصریح کرد: انسان در رفتارهای فردی و اجتماعی و اختیاری یکی از این دو فرمان تبعیت می کند و این تبعیت هویت ساز می شود و زمانی که جامعه از فرمان الهی تبعیت کند، آن جامعه به سوی تمدن سازی اسلامی حرکت می کند.

وی امام را منبع فرمان های الهی برشمرد و گفت: امام جلوه تام از فرمان های الهی است، فرمان هایی که از امام به جامعه صادر می شود به جامعه هویت الهی می دهد؛ بنابراین جامعه الهی تحت حاکمیت امام الهی به وحدت منجر می شود و افراد جامعه الهی که پیروی فرمان الهی را پذیرفته اند از یک جنس هستند و این جامعه دارای هویت خاص می شود و آن هویت، هویت ذکر است که در مقابل هویت غافل و غفلت قرار دارد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه تبعیت از فرمان های غیر الهی بافتی سست و شکننده به وجود می آورد، تصریح کرد: بافت الهی هیچ گاه متلاشی نمی شود. همه اینها منبع قرآنی و برهانی دارد.

وی ادامه داد: هویت رسول هویت ذکر است؛ بنابراین جامعه ای که به دست ایشان پرورش می یابد، جامعه ذکر، نماز، خضوع برای خدا و جامعه در اندیشه دیگران است. این جامعه تحت حاکمیت ولایت الهی شکل می گیرد و شهر را می سازد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه شهر اسلامی باید متناسب با جامعه اسلامی تحت حاکمیت ولایت الهی باشد، خاطرنشان کرد: در شهر اسلامی باید تولید، تلاش، کار، خدمت، خضوع برای خدا و ایثار وجود داشته باشد.

وی معماری شهری و کالبد شهری متناسب با شهر اسلامی را از دیگر لازمه های شکل گیری جامعه اسلامی برشمرد و گفت: باید ساختمان ها و مهندسی شهرها با این نوع از نگاه سازگار باشد. شهر الهی و اسلامی شهری است که مرکز آن مسجد جامع باشد و ذیل آن مجموعه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند.

آیت الله اراکی نماز جمعه را نماد همبستگی امت برشمرد و گفت: نماز جمعه و نماز جماعت به واسطه آنکه به صورت دسته جمعی و گروهی برگزار می شود، در آفرینش و تداوم هویت اجتماعی اسلامی نقش دارد.

وی در ادامه با انتقاد از کمبود مسجد در برخی محلات تهران گفت: برخی محلات تهران یک میلیون جمعیت دارد اما به سختی می توان یک مسجد در آنجا پیدا کرد که باید به این مسئله به صورت ویژه توجه شود.

عضو خبرگان رهبری نماز جماعت را نمادی از تمرین اطاعت الهی در زندگی فردی و اجتماعی برشمرد و گفت: در شهر اسلامی عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در راستای شکل گیری تمدن اسلامی فعالیت می کند.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به ساخت مسکن از سوی دولت برای مردم و به صورت انبوه گفت: یکی از غلط ترین مسایل این است که دولت می خواهد برای مردم مسکن بسازد در حالی که باید زمینی در اختیار مردم قرار دهد و زمینه ساخت و ساز مسکن برای آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه آپارتمان نشینی جایی در شهر اسلامی ندارد، گفت: خانه ها در شهر اسلامی باید وسیع باشد و محیط زندگی انسان ها به گونه ای باید باشد که رابطه خدا و انسان را تقویت کند.

کد خبر 1748302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha