قیام فرهنگی با دعا، ابتکار امام سجاد(ع) در عصر خفقان بود

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: در دعای اول صحیفه سجادیه که به موضوع توحید و حمد الهی پرداخته است، ذات، صفات الهی و نیز آفرینش را توصیف می‌کند و مشخص می‌شود که دعاهای این مجموعه عظیم، با قرآن کریم هم‌خوانی دارد؛ لذا به جرات می‌توان گفت که عنوان «اخت القرآن»، برازنده این کتاب ارزشمند است.

اعظم ابوالحسنی عراقی استاد حوزه علمیه خواهران در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان ضمن تبریک میلاد سه بزرگ مردی که در ماه شعبان به دنیا آمده اند و به حسب وظیفه در کربلا حضور یافتند گفت: موالید بزرگوار ماه شعبان در انجام وظایف الهی، همواره همدیگر را یاری می‌کردند و برای رسیدن به اهداف الهی، پیوسته کوشیدند.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام و حضرت ابوالفضل در کربلا برای دفاع از حق و عدالت قیام کردند و امام سجاد علیه‌السلام به عنوان میراث‌دار کربلا، مسئولیت امامت و حفاظت از میراث شهدای کربلا را بر عهده داشتند، افزود: در شرایطی که رهبری دینی، به صورت آشکار میسر نبود و حکومت بنی امیه بر کرسی قدرت نشسته بود و جامعه در نازل‌ترین رتبه دینی و هبوط اعتقادی به سر می‌برد، ایشان به رهبری و ادامه مبارزه برای حق و عدالت پرداختند.

استاد حوزه علمیه خواهران، دوران امام سجاد علیه‌السّلام را دورانی که شدیدترین تقیه بر شیعیان حاکم بود دانست و با تاکید بر اینکه در آن دوران، شیعه به شدت در کربلا سرکوب گردیده بود، گفت: امام سجاد علیه‌السلام در یک میدان وسیع و با حریف قدرتمند سیاسی و ظالم، همآورد شدند و برای تغییر این شرایط، نیاز به یک انقلاب بود که از اصول و اعتقادات مردم آغاز شود و اسلام و قرآن و سنت نبوی را احیاء بخشد.

وی به بررسی روش امام سجاد علیه‌السلام در استفاده از ادعیه و فعالیت‌های فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: ایشان با مهندسی منظومه اندیشه جامعه و تنویر تفکر جامعه، به ارتقاء اندیشه‌ها و ارزش‌های جامعه کمک کرد؛ لذا دعاهای حضرت با نام صحیفه سجادیه، به عنوان یک میراث گران‌بها و ماندگار برای شیعیان به یادگار ماند تا امروز به عنوان یکی از مهمترین آثار امام سجاد علیه‌السلام، در دنیا شناخته شده است.

ابوالحسنی عراقی با بیان اینکه امام با دعاهایشان، آئین سخن گفتن و عرض حوائج به پیشگاه الهی را به ما تعلیم فرمودند، گفت: در حقیقت امام علیه‌السلام با این فرازهای معنوی، ماوراء خواسته‌های دنیوی، مادی و جسمی را آموزش دادند و به انسان‌ها آموختند که فرا مادی و فرا ملیتی و فرا دنیایی بیاندیشند و با اندیشیدن در مسائل روحانی و معنوی، به تقرب الهی دست یابند.

وی افزود: امام سجاد علیه‌السلام با دعاهایشان، توحید باوری را در جامعه‌ای که تحت تأثیر حکومت بنی امیه و بدعت‌های موجود بود، منتشر کردند و آنها را به سوی فهم مبدا و معاد و نیز یاد خدا و یاد مرگ و آخرت هدایت کردند و این‌ها دو راهکار اساسی بود که باعث بیداری فطرت‌ها و ارتقاء انسان‌ها می‌شد.

استاد حوزه علمیه خواهران با طرح این موضوع که توحید، محور و اساس تمام اعتقادات و دین معرفی شده، این مسئله را در فاتحه الکتاب قرآن که با سوره حمد آغاز می‌شود، به خوبی نمایان دانست و گفت: در دعای اول صحیفه که با موضوع توحید و حمد الهی آغاز می‌شود و ذات، اوصاف الهی و آفرینش را توصیف می‌کند نیز، مشخص می‌شود که مضامین دعاهای صحیفه سجادیه، با قرآن کریم هم‌خوانی دارد؛ لذا عنوان «اخت القرآن» برازنده این کتاب ارزشمند است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه امام سجاد علیه‌السّلام به تاسیس مدرسه نوین علمی و فرهنگی مبادرت ورزیدند، تا بدان وسیله به نشر علوم، تربیت افکار و تهذیب اخلاق بپردازند، گفت: امام زین‌العابدین علیه‌السّلام با ابداع روش‌های مدیریتی فرهنگی، رسما به بازسازی و توسعه فرهنگ و ارزش‌های شیعه و زمینه‌سازی اجتماعی و علمی برای امامان بعدی چون امام باقر و امام صادق علیهماالسلام کمک فرمودند و در این مسیر، شاگردانی تربیت کردند که هر کدام، از رجال متفکر و به نام شدند و شریعت و اداب اسلامی را توسعه دادند.

کد خبر 1750297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha