نگاه متفاوت به مقاومت زنان در نمایش «انوا» | مسجد موجب تقویت اعتماد عمومی به تئاتر شد

محسنی کیاسری گفت: قشر مسجدی پیش تر نسبت به تئاتر و نمایش گارد بسته داشتند اما با ورود مساجد به حوزه تئاتر و نمایش شاهدیم که نمازگزاران برای مشاهده تئاتر ها پیش قدم می شوند. فرزندان شان را در کلاس های آموزش تئاتر نام نویسی می کنند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ نخستین جشنواره ملی «تئاتر شبستان به همت معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد  کشور جهت بسط و گسترش فعالیت های گوناگون هنـرهای نمایشی در مساجد کشـور در پنج محور اصلی شامل «قصص قـرآن»، «احادیث، روایات و آموزه های اخلاقی»، «نماز، جوان و جامعه»، «دین، تکنولوژی و دنیای امروز» و «ایثار و مقاومت» برگزار شد.

بخش های اصلی جشنواره عبارتند از: بخش عمومی، کودک و نوجوان، تئاتر کاغذی، تئاتر خلاق و بخش مهر که ویژه بانوان است و موضوعات مورد تاکید جشنواره نیز حول محور «توجه جدی به میراث گرانقدر دینی و ملی کشور»، «تولید آثار نمایشی مبتنی بر ویژگی های دینی، فرهنگی، اقلیمی و بومی»، «تلاش برای شناساندن چهره واقعی فرهنگ ایران اسلامی به سایر فرهنگ ها»، «انعکاس ارزش های متعالی تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و موضوع مسجد و نسبت آن با «عدالت و فساد ستیزی»، «هویت ایرانی و اسلامی»، «اقتصاد و کار آفرینی»، «مسئولیت پذیری اجتماعی»، «خانواده محوری و سبک زندگی (امید و نشاط اجتماعی) »، «اخلاق و معنویت»، «ایثار، شـهادت و مقاومـت» تعریف شده است.  

به اذعان دبیرخانه این جشنواره ۲۳۰اثر از سراسر کشور دریافت شد. هیات انتخاب و بازبینی جشنواره تئاتر شبستان متشکل از حسین شوندی، محسن سلیمانی، محراب محمدزاده، ساغر لطفی‌نژاد و زهرا سادات موسوی پناه با بررسی آثار رسیده ۲۸ نمایش را در چهار بخش تئاتر کاغذی، کودک و نوجوان، عمومی و مهر (خواهران) برای حضور در مرحله کشوری انتخاب کردند، در این بین نمایش «مجنون» به نویسندگی و کارگردانی علی ربیحاوی پور از کانون فرهنگی هنری شهدای شهبند مسجد امام حسن مجتبی (ع) ساری در بخش عمومی و نمایش «انوا» به نویسندگی حسین ذوالفقاری و کارگردانی سحر محسنی کیاسری از کانون فرهنگی هنری شهدای شهبند مسجد امام حسن مجتبی(ع) ساری در بخش مهر ویژه خواهران از مازندران به مرحله کشوری این جشنواره راه یافتند. از این رو  برآن شدیم با سحر محسنی کیاسری کارگردان نمایش «انوا» از کانون فرهنگی هنری شهدای شهبند مسجد امام حسن مجتبی(ع) ساری راه یافته به بخش مهر ویژه خواهران این جشنواره به گفتگو نشستیم که از نظرتان می گذرد.

خودتان را معرفی کنید و از سوابق هنری تان بفرمایید.

سحر محسنی کیاسری متولد ۱۳۷۰دارای کارشناسی معماری و دانش آموخته تئاتر هستم. فعالیت های هنری را از سال ۱۳۸۹با طراحی صحنه، لباس، پوستر و بروشور آغاز نمودم. از سال ۱۳۹۱وارد عرصه بازیگری شدم. از سال ۱۳۹۴به عرصه کارگردانی تئاتر ورود پیدا کردم.


تاکنون در جشنوارهایی هم حائز رتبه برتر شده اید؟

اولین تجربه کارگردانی ام در جشنواره فتح خرمشهر موفق به کسب رتبه دوم کارگردانی اول طراحی لباس، چهار تقدیر بازیگری و راهیابی به بخش طرح و ایده شدم.

دومین تجربه کارگردانی ام در جشنواره تئاتر بچه های مسجد موفق به کسب رتبه برتر کارگردانی، رتبه دوم بازیگری و کاندیدای طراحی صحنه و لباس شد.

در جشنواره سردار با کار خیابانی «باوان» جایزه بازیگری دریافت نمودم، در جشنواره ملی تیرنگ به با میزبانی مازندران موفق به دریافت جایزه دوم کارگردانی و جایزه اول موسیقی نمایش شدم.

در جشنواره مقاومت با کار «پرسه در نیاز» موفق به دریافت جایزه کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه و لباس شدم و در بخش طرح و ایده جایزه گرفتم وبه واسطه این جشنواره اولین حضور در جشنواره فجر را سال گذشته تجربه کردم.


از کجا با جشنواره تئاتر شبستان آشنا شده اید و چه مدتی طول کشید کاری برای جشنواره ارسال کنید؟

سال ۱۴۰۰در مازندران یکی از داوران تئاتر بچه های مسجد بودم و در ادامه با تداوم همکاری با فعالان حوزه تئاتر مسجد با فراخوان جشنواره تئاتر شبستان آشنا شدم و کاری برای این جشنواره ارائه دادم. چرا که همیشه دغدغه مقاومت بانوان را داشتم و در سایر آثاری که تاکنون تولید کردم مشهود است. بخش مهر تئاتر شبستان نیز یک فرصت برای معرفی نقش بانوان در حوزه های مختلف بشمار می رود از این رو نمایش «انوا» را برای دبیرخانه این جشنواره مسجدی ارسال نمودم.

سه هفته از شروع انتخاب متن تا ارسال اثر برای تولید نمایش «انوا» کار کردیم و اکنون نیز برای اجرا در مساجد منتخب تهران، تمرین ادامه دارد.


نمایش «انوا» بر اساس چه داستان و ایده ای شکل گرفته است؟

داستان «انوا» برگرفته از حقیقت تلخ زندگی «نادیا مراد» دختر ایزدی است که بعد از حمله داعش به سرزمین شان در لحظه انتخاب قرار می گیرد بدین صورت یا باید خودش را بکشد که بعد از او داعش خانواده اش را خواهد کشت یا اینکه باید به نکاح ۴۰داعشی درآید. داستان غم انگیزی که یک دختر در این انتخاب قرار گیرد که به لطف خدا بعد از مدتی موفق به فرار می شود و اکنون این بانو دارنده جایزه صلح جهانی نوبل هستند.

این نمایش تلاش دارد مقاومت بانوان را معرفی کند نظیر نادیا که بعد از فرار منزوی نشد و تلاش کرد بجنگد که زمینه برگشت بانوانی که به نکاح داعشیان درآمدند و صاحب فرزندانی شدند به قبیله ایزدی ها فراهم شود.

نگاه متفاوت به مقاومت زنان در نمایش «انوا» | مسجد موجب تقویت اعتماد عمومی به تئاتر شد

نگاه متفاوت به مقاومت زنان در نمایش «انوا» | مسجد موجب تقویت اعتماد عمومی به تئاتر شد


 

تاکنون چند تئاتر تولید داشته اید و آیا اینکه تمامی کارهایتان مسجدی است؟

از سال ۱۳۹۴تا کنون تئاتر های عروسی خون، مجلس نامه آرش، هوستیک مین، پرسه درنیاز، آختن، باوان و انوا را کارگردانی و بازیگری داشتم.

علاقه مند تولید تئاتر های مسجدی هستم و مسجد که مکان اجتماع امت اسلامی است می تواند بستری برای تولید و اکران تئاترهای فاخر جهت حضور در دیگر عرصه ها باشد.

بیشتر از چه سوژه هایی برای تولید تئاتر بهره می گیرید؟  

مقاومت، بوم مازندران، حماسه هزار سنگر آمل، ایثار و شهادت از جمله سوژه های مورد علاقه ام برای تولید تئاتر هستند.

تفاوت تئاتر بچه‌های مسجد با دیگر تئاترهای کشور چیست؟

نمایش باید برای والدین که در نمازگزاران مساجد هستند جا بیفتد تا با آگاهی کامل برای حضور فرزندانشان در فضاهای نمایشی زمینه ساز باشند. تئاتر مسجد زمینه فکری والدین را آماده کرده و این خانواده ها اکنون بدون سوءضن به فعالیت گروه های نمایشی اجازه می دهند فرزندانشان در تئاتر بازی کنند. یعنی حضور تئاتری ها در فضای معنوی مسجد موجب جلب اعتماد والدین شده است که این نگاه بسیار ارزشمند است.

در استان مازندران مانند بسیاری از استان‌های کشور، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نمایشی زیادی با مشخصه بومی و محلی وجود دارد که مورد غفلت قرارگرفته است آیا برای تولید تئاتر متناسب با بوم این خطه از شمل کشور برنامه ای دارید؟

تولید تئاتر بومی نیز علاقه مندی هایم است، مسائل بوم مازندران سوژه های ناب و بکری دارد که هنرمندان بیشماری به آن پرداختند. اما جای کار بسیار دارد.

آیا تئاتر مسجدی می تواند به تئاتر ملی هویت ببخشد؟  

قطعا تئاتر مسجدی می تواند به تئاتر ملی هویت ببخشد، قشر مسجدی پیش تر نسبت به تئاتر و نمایش گارد بسته داشتند اما با ورود مساجد به حوزه تئاتر و نمایش شاهدیم که نمازگزاران برای مشاهده تئاتر ها پیش قدم می شوند. فرزندان شان را در کلاس های آموزش تئاتر نام نویسی می کنند.

چه انتظاری از کانون های فرهنگی هنری مساجد برای تقویت رشته هنری تئاتر در سنگر مسجد دارید؟  

مسئله مالی و فضای تمرین دغدغه های گروه های نمایشی است که باید برای رفع این دغدغه ها کانون های مساجد ورود کنند  . همچنین استفاده از ابزار تشویق می تواند مسیر تداوم فعالیت در عرصه تئاتر مسجدی را برای بچه های مساجد فراهم کند که باید مورد توجه باشد.

آیا برای انتخاب بازیگر و تربیت هنرمند متعهد به سراغ بچه های مسجد رفته اید؟  

از سال ۱۳۹۷که اولین بار با تئاتر بچه های مسجدآشنا شدم از بین مسجدی ها که اخلاق مدار و هنرمند هستند اما کمتر با گروه های نمایش آشناهستند بازیگر انتخاب نمودم.

برای تقویت تئاتر مسجدی چه پیشنهادی دارید؟  

باید زمینه فعالیت کارگردانان مطرح تئاتر جهت تقویت تئاتر مسجد در کانون های فرهنگی هنری مساجداستان فراهم شود. تا مسجدی های هنرمند و علاقه مند به تئاتر بتوانند در سنگر مسجدبا هزینه های کمتری نمایش تولید کنند.

کد خبر 1750761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha