وظایف جوان منتظر/جوانان نقش کلیدی در دولت جوان امام مهدی(عج)دارند

معاون فرهنگ، پژوهش و آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت:جوانان نقش کلیدی در دولت جوان امام مهدی دارند، شایسته است برای ظهور زمینه‌سازی کنند و مهم‌ترین زمینه‌سازی هم عمل به وظایف این دوران می‌باشد.

خبرگزاری شبستان؛ گروه دین و اندیشه: روز 11شعبان روز جوان  انتظار و مقاومت است به همین مناسبت گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» معاون فرهنگ، پژوهش و آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

جوان امروز چگونه می توان تضمین کنندة سعادت و هدایت جامعه باشد؟

ایام جوانی رسیدن به مرتفع‌ترین و عالی‌ترین منازل زندگی است. از دیدگاه جوان، مناظر زیبا و چشم‌اندازهای مطبوع و دل‌انگیز بسیار است. روح‌ جوانان لبریز از آمال و آرزو و سرشار از عشق و امید است. ایام جوانی دوران درخشندگی و فروغ زندگی، دوران سرور و شادمانی، ایام قوت و قدرت، زمان نشاط و امید و دوران کار، کوشش، شور و هیجان است

بی‌شک جوانان از مهم‌ترین سرمایه یک جامعه به شمار می‌آیند، چون فطرت و طبیعت پاک جوانان همواره با هیجان و پویایی همراه است و طلایه‌دار کاروان خیر، نیکی و سعادت می‌باشد.

در تمام جوامع بشری جوانان سمبل نشاط و بالندگی هستند و تأثیر جوانان در هر جامعه با تحولات عظیم اجتماعی و فرهنگی رابطة مستقیم دارد؛ از این رو جوانان پیوسته مورد عنایت ویژه فرستادگان الهی و مصلحان بوده‌اند. پیشرفت و تعالی هر جامعه در گرو پیشرفت جوانان آن است. نیروی خستگی ناپذیر و فطرت حقیقت پذیر جوانان، تا زمانی که از مسیر الهی خارج نگشته، تضمین کنندة سعادت و هدایت جامعه است.

جوانان، بازوی قدرتمند دفاع و سازندگی هر جامعه و تأثیرگذارترین افراد در تحولات جامعه‌اند. پس باید تلاش کنیم که این نیرو و استعداد عظیم و ارزشمند در مسیر سعادت و بالندگی به کار گرفته شود.

در قرآن و روایات از این مقطع زیبای زندگی به عنوان «احسن تقویم» یاد شده است و در روایتی این کلام خداوند متعال لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ؛  را به دروان جوانی تفسیر فرموده‌اند.

در انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) نقش جوانان چگونه ترسیم شده است؟

جوانی یکی از نعمت‌های بسیار مهم الهی است؛ زمان توشه‌گیری برای آینده و عصر سرنوشت است. پس باید قبل از فرارسیدن خزان عمر و از دست دادن بهار زندگانی، تلاش نمود. در روایات این دوران را زمینه‌ای برای آینده و سرنوشت بیان فرموده‌اند.

در همه انقلاب‌ها و نهضت‌ها جوانان جایگاه ویژه‌ای دارند. و ارتباطی دو سویه بین قیام‌ها و جوانان است. یعنی هم رهبران قیام‌ها مشتاقند اطرافیان و پیروان جوان داشته باشند و هم جوانان خواستار قیام و انقلابند

از این رو ردپای جوانان در شکل‌گیری همه جریانات دیده می‌شود. بی‌شک در انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) هم نقش جوانان بسیار پررنگ است؛ همان طوری که در ادوار انبیا و اوصیای گذشته این نقش قابل دقت و بررسی است و تاریخ شاهد و گواه مناسبی بر این حقیقت است. از این جهت دو جریان مهم تاریخ اسلام «بعثت و عاشورا» را که زمینه‌ساز و مقدمه ظهور آخرین حجت الهی است.

با توجه به خصلت، مرام و شخصیت جوانان در عصر ظهور، اکثر یاران امام مهدی از این گروه سنی هستند.

لطفا به برخی از ویژگی های جوانان در عصر ظهور اشاره بفرمایید.

برخی از این ویژگی‌ها و خصلت‌ها که سبب حضور عارفانه و عاشقانه جوانان در عصر ظهور می‌باشد، شامل  صفای باطن، زیباگرایی، شجاعت و شهامت، انقلاب درونی و هیجان، نوگرایی است

نداشتن لجاجت همراه با فطرت پاک از خصوصیات منحصر به فرد جوانان است. جوان به جهت فطرت پاک، همواره با پویایی و هیجان به دنبال سعادت و گذشت از رسوم و عقاید تقلیدی است. اگر چه برخی در تعیین مصداق خیر و نیکی و یافتن راه، دچار سردرگمی و اسیر و گرفتار چاه می‌شوند؛ ولی خود این حرکت و تلاش و نداشتن توقف و سکون نشأت گرفته از روحیة حقیقت‌طلبی جوانان است

هنگام ظهور آخرین حجت الهی، جوانان گروه گروه عاشقانه و عارفانه گرداگرد امام زمان(عج) اظهار ارادت می‌کنند؛ زیرا قلب آنها خالی از هر شائبه می‌باشد. تمایلات و آرزوهای رنگارنگ همچنین عقاید، افکار و باورهای درهم تنیده بزرگسالان، مانند قفل‌های سنگین و محکم مانع از حرکت سریع به سوی امام می‌شود. قبل از آنکه آنها از سر عقاید خود برخواسته و قدمی پیش نهند، جوان فرسنگ‌ها راه پیموده است.

خداوند شجاعت و شهامت متعال زیباست و زیبایی را دوست دارد.  یکی از ویژگی‌های خاص جوانان براساس فطرتشان زیباشناسی و زیباطلبی است. برخی روان‌شناسان معتقدند جوانان پیش‌گامان زیبایی بوده و ارزش‌های زیباشناختی را در مرحلة اول اهمیت قرار می‌دهند.  اسلام به این روحیة جوانی توجه تام دارد و برای حفظ و تقویت آن دستوراتی در این زمینه بیان نموده است؛ مسائلی از قبیل حفظ ظاهر، آراستن آن و بهداشت از موارد با اهمیت اسلامی است.

تأمین این نیاز در دوران حکومت امام مهدی به نحو شایسته و تمام محقق می‌گردد؛ زیرا دولت او دولت زیبایی‌هاست. وقتی جوانان می‌بینند دولت زیبایی‌ها در حال شکل گرفتن است، به سوی آن جانانه می‌شتابند.

قدرت و قوت جوانی بر هیچ کس پوشیده و مخفی نیست. توأم شدن این نیرو با هیجان‌طلبی و نشاط، باعث ایجاد نیروی خارق‌العاده‌ای می‌شود که تمام تحولات در همة ادوار تاریخی از آن تأثیر ژرفی پذیرفته است.

این ویژگی مهم و مؤثر سبب شده، تمام جنبش‌های سیاسی ـ اجتماعی، انقلاب‌ها و نهضت‌های خیر و شر، پیوسته این مسئله را رصد کرده و به دنبال جذب این کانون انرژی و تحول‌ساز باشند و اهل‌بیت برای هدایت این ارزش سخنان ارزشمندی بیان داشته‌اند. صادق آل محمد از جوانان می‌خواهد، ارزش این مهم را دریافته و تقوای الهی را در نظر گیرند و از همراهی و تقویت گروه‌های ناحق بپرهیزند.

به همین دلیل اکثر یاران امام مهدی جوان هستند. زیرا حکومت جهانی امام عصرخواهان چنین نیروی عظیم و با ارزشی است. از سوی دیگر، جوانان می‌دانند که نهضت و انقلاب جهانی حضرت صاحب‌الامر نه تنها از این قوا سوء استفاده نمی‌کند، بلکه از آن در جهت گسترش عدل و داد بهره می‌گیرد و حتی این قدرت و نیرو را رشد و جهت می‌دهد.

در دوران جوانی، روح و جسم جوان در پی تحولاتی عمیق و گسترده به طور چشم‌گیری دگرگون می‌شود و روحیات پیچیدة انسانی به طور همه‌جانبه و با شتابی بی‌سابقه، خود را بروز می‌دهند. گویی در بنای عظیم انسان، انفجاری فراگیر تمام ابعاد حیاتی او را در هم فرو می‌ریزد و با دمیدن روح تازه‌ای در کالبدش، همة نیروها را شتابان و پرهیجان تعالی می‌بخشد.

از این رو جوانان با شوق و شور به سوی آن حضرت می‌شتابند و گرداگردش حلقه می‌زنند و پیامش را به گوش جان می‌شنوند.

یکی از صفات بارز جوانان، تجددطلبی و نوگرایی است. آنان با تمام وجود خواستار مطالب و چیزهایی هستند که جدید باشد. تغییر، تحول، جدید بودن و به روز بودن، عشق جوانی است و همین روحیه سبب می‌شود که جوانان سهم بسزایی در حکومت امام مهدی داشته باشند؛ زیرا حکومت امام عصر تغییر و تحول همة جهان است.

وظایف جوان منتظر در دولت جوان امام مهدی(عج) چیست؟

جوانان نقش کلیدی در دولت جوان امام مهدی دارند، شایسته است برای ظهور زمینه‌سازی کنند و مهم‌ترین زمینه‌سازی هم عمل به وظائف این دوران می‌باشد.

مرحوم موسوی اصفهانی در کتاب مکیال المکارم با توجه به آیات و روایات بیش از هشتاد وظیفه برای انسان منتظر بیان نموده است.  ما در این بحث به وظایف اصلی و مهم جوان منتظریعنی معرفت؛ ‌محبت؛ اطاعت و فعالیت می پردازیم

معرفت یکی از مسائل حیاتی و اساسی انسان شناخت، امام عصر است؛ که مایة رشد و تعالی است. امام علی رباره اصل معرفت در هر امری به کمیل می‌فرماید: ای کمیل! هیچ حرکت و فعالیتی نیست، مگر این که در آن نیازمند شناخت و آگاهی هستی. مهدویت نیز معرفت و شناخت می‌طلبد و مهم‌ترین شناخت‌ها در این حوزه عبارت است از شناخت امام (امام شناسی)؛ شناخت حقوق امام (حق شناسی)؛ شناخت آفات و خطرات (آسیب‌شناسی).

دومین وظیفه محبت امام است. محبت تابع معرفت و شناخت است و هرچه شناخت بیشتر شود، محبت شدیدتر خواهد شد. قطعاً محبت ورزیدن به امام مهدی موجب فزونی هدایت می‌شود. کسی که عارف و عاشق به مقام ولایت عصر باشد، سعی در اطاعت او دارد؛ که یکی از مهم‌ترین آثار آن هدایت است.

یکی از زیبایی‌ها و لذت‌های جوانی، گذراندن عمر در اطاعت الهی است که باعث توجه و عنایت ربوبی است. پیامبر مکرم اسلام می‌فرماید: خداوند جوانی را دوست دارد که جوانی خود را در اطاعت خدا سپری کند. باید دانست، اطاعت از ولیِ خدا همانند اطاعت از پروردگار است؛ از این رو سومین وظیفه که بسیار لازم و ضروری است پیروی و اطاعت از امام زمان است محبت ورزیدن بدون پیروی، مانند شعار بدون عمل است که صداقت در آن جایی ندارد.

جنبش جوان و فعالیت او در عرصه مهدویت از وظایف اصلی اوست و نقش جوانان در زمینه‌سازی ظهور بر کسی مخفی نیست. جوانان ایران زمین باید این فرصت را غنیمت شمارند؛ زیرا چه بسا جایگاه جوان ایرانی ممتاز باشد.

ما در فضای امروز که بحث مشارکت و شرکت در انتخابات جوانان و رای اولی ها را داریم باید از این مسئله غافل نشویم که حضور جوانان در  انتخابات اثر گذار می باشد و این تمرینی است در اطلاعات از ولی فقیه تا ان شا الله اطلاعت از امام زمان را آینده داشته باشند چرا که ولی فقیه از مردم مطالبه کرده است که در امر خطیر انتخابات شرکت کنند.

بحث دیگر بحث مقاومت است که باید جوانان دوران غیبت تمرین کند برای دفاع از مظلوم و یاری کردن امام را یاد بگیرد که یکی از الگوها برای ما الان جریان و جبهه مقاومت است که با مقاومت خود روز به روز جریان ظلم ستیزی و جریان استکبار ستیزی را در  جامعه پر رنگ می کنند.

کد خبر 1751007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha