زنان زمینه‌ساز ظهور چه ویژگی‌هایی دارند؟/زندگی عفیفانه زنان دوره غیبت را جدی بگیریم

همیز با بیان اینکه از مباحث مهم عصر غیبت امام زمان(عج) مسأله تربیت زنان و نقش‌آفرینی آنان در ظهور است، گفت: باید موقعیت زندگی عفیفانه و حضور امن اجتماعی را برای زنان ایجاد کنیم تا زمینه‌ساز ظهور باشند.

«طاهره همیز»، استاد دانشگاه و مدرس اخلاق خانواده در گفتگو با خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان با بیان اینکه حضور بانوان در کاروان یاران امام زمان(عج) نشان دهنده قدرت و ظرفیت والای بانوان در دوره غیبت کبری و زمینه سازی برای ظهور است، اظهار کرد: ظرفیت بانوان باید برای تربیت یاران امام زمان(عج) در سطوح عالی در نظر گرفته شود. 

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر نقش مهم تربیتی بانوان در جامعه منتظر، بیان کرد: باید به نقش زنان در قامت مربی در دوره غیبت کبری و زمینه سازی ظهور اهمیت داد. زیرا امام خمینی(ره) فرمودند: از دامان زن مرد به معراج می رود. همچنین مقام معظم رهبری می فرمایند: زن مربی خلق شده است.

وی با تأکید بر معرفی و تبیین نقش مهم زنان و دختران در جامعه منتظر، افزود: زنان تاثیر بسزایی در تربیت مردانی با اراده پولادین دارند تا زمین را برای عدالت دوره مهدی موعود(عج) آماده کنند. در روایات ما آمده است که ۵۰ نفر از ۳۱۳ یار امام زمان(عج)، از جامعه بانوان هستند.

همیز در ادامه گفت: آنچه در تفکر لیبرال دموکرات غرب از انسان به تصویر کشیده شده است، یک انسان مودب پایبند به قوانین است که اگر قوانین تعریف شده را رعایت نکند، به عنوان مجرم شناخته می شود، این تفکری است که در کل جهان حاکم است. این راهکاری برای حفظ نظم اجتماعی است. اما باید دید این راهکار بشری از نظر شریعت ما مورد پذیرش است؟ ... اسلام انسانی را تربیت می کند که از درون باتقوا و خوددار باشد.

عوالم تربیتی انسان

همیز با تاکید بر این نکته که باید سه عالم وجود انسان را تربیت کنیم، به نقش زنان در زمینه سازی ظهور حضرت قائم آل محمد(ص) اشاره کرد و گفت: نخستین عالمی که باید انسان در آن تربیت شود، عالم طبیعی است که با پنج حس با طبیعت ارتباط برقرار می کند. این ادراکات پنج گانه بیشترین زمینه برای تربیت از سوی جامعه انسانی را به خود اختصاص داده است. خدمات جامعه پزشکی بر همین محور قرار گرفته است. همه تولیدات بشر برای جسم مادی او است.

این استاد دانشگاه به تشریح نگرش اسلام در این باره اشاره کرد و ادامه داد: این رویکرد مورد پذیرش اسلام نیست بلکه در مواردی محدودیت هایی برای آن قائل می شود، که می توان به روزه ماه رمضان اشاره کرد. همچنین دستوراتی که برای زندگی عبادی آمده است از این منظر قابل توجه است تا این جسم بشری به تعالی برسد.

همیز در ادامه به عالم دوم وجود انسان اشاره کرد و گفت: این عالم که عالم خیال و لایتناهی است در هیچ یک از نحله ها و آیین های دیگر جز اسلام به آن توجه جدی نشده است. این عالم مرکز خلاقیت های مثبت و منفی انسان است و اسلام برای این عالم برنامه ریزی بسیار دقیقی کرده که در آیات قرآن و روایات بیان شده است. برهمین اساس گفته شده است که الاعمال بالنیات، یعنی آنچه از درون انسان برمی خیزد دارای ارزش است.

وی در ادامه تأکید کرد: در مباحث عرفانی اولین گامی که عنوان شده است، ضبط خیال است. یعنی ما بتوانیم خیال خود را به تصرف درآوریم. علم روانشناسی در این بخش بسیار ناکارآمد است و نمی تواند برای این بخش طراحی خاصی داشته باشد. نهایت کاری که علم روانشناسی انجام داده است، پرداختن به مباحثی چون مثبت اندیشی و ... است که آنهم بسیار ناکارآمد است و پاسخگو نیست.

همیز عالم سوم وجود انسان را عالم عقل و حقیقت معرفی و بیان کرد: این بُعد وجودی در اکثر انسان ها فعال نشده است. علم غرب و شرق حرفی برای گفتن در این زمینه ندارد، در حالی که هویت واقعی انسان در این بخش شکل می گیرد و در تعالیم اسلام برای آن برنامه ریزی شده است.

محورهای تربیتی زنان زمینه‌ساز ظهور

وی با تأکید بر اینکه باید بانوان را در این سه عالم تربیت کنیم تا بتوانند نقش موثری در زمینه سازی ظهور داشته باشند، افزود: بانوان باید جامعه را در این سه بخش به بالندگی برسانند.

استاد دانشگاه فرهنگیان در ادامه به راه های موفقیت بانوان در این عرضه اشاره کرد و گفت:  جامعه باید این موقعیت را برای دختران و زنان مهیا کند. آنچه در جامعه جهانی شاهد آن هستیم ناامن سازی جامعه و گسترش بی حیایی بواسطه تبلیغات گسترده است. این جریان شکوفایی استعداد بانوان در مسیر فطری و الهی را تحت تاثیر قرار داده است!

اولویت امام(ره) و انقلاب در حوزه زنان

وی با بیان اینکه امن سازی جامعه برای زنان اولویت ایران پس از انقلاب است، به دیدگاه امام خمینی در این رابطه اشاره و تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب نشریه لوموند در گفتگویی با امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو از ایشان درباره آینده زنان در ایران می پرسد، امام پاسخ هوشمندانه ای می دهند که زنان در همه عرصه ها آزادند اما نمی خواهیم که مانند عروسکی در دست هوسرانان باشند. ایشان همچنین در مصاحبه با اوریانا فالاچی فرموده بودند: ما در جمهوری اسلامی می خواهیم حیا و عفاف را جاری بسازیم و اجازه نمی دهیم گله ای از هوسرانان دنبال زنان راه بیفتند.

همیز تأکید کرد: از منظر امام جامعه باید برای زن امن باشد تا براساس قوانین موجود بتواند به شکوفایی و بالندگی در مقام مربی جامعه دست پیدا کند. زمانی که جامعه ناامن باشد زنان به رشد و تعالی اخلاقی نخواهند رسید.

وی اضافه کرد: چه در دوره جاهلیت که دختران را زنده به گور می کردند و چه اکنون که زنان زیر خروارها پدیده بی عفتی دفن می شوند، در ایران اسلامی به برکت خون شهدا، عرصه زندگی همراه با عفت و حیا برای زنان فراهم شده است. در چنین جامعه ای زنان می توانند برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) نقش آفرینی کنند. باید موقعیت زندگی عفیفانه را برای زنان ایجاد کنیم تا زمینه ساز ظهور باشند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به نقش زنان نخبه جامعه در مقابله با جنگ شناختی و نرم دشمنان، بیان کرد: دشمن برای اینکه جامعه انسانی از حکومت عدل محروم شود، زنان را از نقش اصلی خود که مربی گری جامعه بشری است دور و در دام هوسرانی گرفتار کرده است. دشمن برای رسیدن به هدف خود مبارزات سنگینی را شروع و متاسفانه با جعل نقش زنان بخشی از جامعه بانوان را در پیروی از این طرح همراه کرده است! شعار زن، زندگی، آزادی یکی از همان طرح هایی بود که با اهداف شیطانی طرح ریزی شد.

همیز با تأکید بر اینکه در همه ادوار تاریخی زنان به دنبال امنیت بوده اند، گفت: این نکته مهمی است که زن در  فعالیت­ های اجتماعی و اقتصادی احساس امنیت کنند و زنان نخبه حضور مردان امین را در جامعه پررنگ کرده و شاخصه های مرد امین را برای جامعه بیان کنند.  

این مشاور خانواده و جوانان با بیان اینکه به تناسب شرایط اجتماعی حضور بانوان در عرصه های مختلف گریزناپذیر است، خاطرنشان کرد: زن و مرد فارغ از جنسیت باید برای تعالی جامعه و رشد اجتماع در کنار هم به فعالیت بپردازند. بنابراین زنان نخبه باید برای تربیت مردان از الگوهای اسلامی و انسانی طرح و راهبرد ارائه کنند تا جامعه به تعادلی در حوزه تربیت برسند تا جامعه برای آینده به افق پیش روی خود دست بیابد.

کد خبر 1751147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha