چرا تحریم انتخابات از نظر فقهی جایز نیست؟!

حجت‌الاسلام ابوطالبی با بیان اینکه طبق نظر فقها عدم مشارکت در انتخابات حرام است و جایز نیست، گفت: عدم مشارکت در انتخابات موجب کم‌پشتوانه شدن نظام اسلامی در ذهن دشمنان شده و آنها را جری‌تر می‌کند.

حجت الاسلام «مهدی ابوطالبی» در گفت وگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه مسأله شرکت در انتخابات از جهات مختلفی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام ما در حقیقت یک نظام اسلامی و شیعی در دنیا است و اساسا به دلیل اسلامی بودن‌اش همواره از سوی دشمنان مورد هجمه قرار گرفته در نتیجه شرکت و عدم شرکت در انتخابات با در نظر گرفتن به شرایط و قواعد سیاسی در عرصه بین‌الملل تاثیرگذار است.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: هرچه قدر مشارکت بیشتر باشد پشتوانه نظام قوی‌تر خواهد شد و هرچه این مشارکت کمتر باشد پشتوانه نظام ضعیف‌تر می‌شود، در نتیجه عدم مشارکت مردم، تضعیف نظام به لحاظ سیاسی محسوب می شود اما هرگز به معنای نظام غیرقانونی یا نامشروع نیست و از نظر سیاسی چنین مفهومی ندارد اما به هر روی در قوت و ضعف نظام اثرگذار است.

وی ادامه داد: بنابراین عدم مشارکت در انتخابات با توجه به آنچه که ذکر شد می تواند نشانه این باشد که تعداد کمی از مردم پشت سَر نظام هستند یا اقلیت نظام را قبول دارند، با توجه به این مساله طبق نظر فقها عدم مشارکت در انتخابات حرام است و جایز نیست.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: مشارکت در انتخابات تاثیر بسزایی در نوع مواجهه با دشمنان دارد؛ دشمنان ما مثل آمریکا و کشورهای غربی در هر قالبی عناد خود را نشان می دهند به ویژه مساله تحریم‌ها؛ تحریم‌های حقوق بشری، منطقه‌ای، موشکی و هسته‌ای و ... که همه این مسائل به دلیل آن است که ما به آیات و احکام و دستورات اسلام عمل می کنیم. 

حجت الاسلام ابوطالبی ادامه داد: ما را تحریم می‌کنند چراکه مدافع حقوق مظلومان فلسطین و غزه بوده‌ایم؛ ما را تحریم موشکی می کنند چراکه می خواهیم خود را تقویت و در برابر دشمن حفظ و از خودمان دفاع کنیم، می گویند: چرا احکام جزایی اسلامی را اجرا می کنید و ... ؛ بنابراین دشمنی کشورهای غربی با ما به دلیل رویکرد نظام ماست که رویکرد اسلامی است.

وی در ادامه گفت: عدم مشارکت در انتخابات موجب کم‌پشتوانه شدن نظام اسلامی در ذهن دشمن شده و آنها را جری‌تر می کند؛ چنانکه در جریان فتنه سال ۸۸، تجربه نشان داد که تحریم‌ها و فشارهای بیشتری به ما وارد فکر کردند چون عده ای به خیابان ها ریخته و راهپیمایی کرده‌اند؛ لذا عدم مشارکت یا مشارکت اندک، باعث جَری شدن دشمن شده و از سوی دیگر منجر به سلطه کشورهای غربی در جامعه اسلامی می شود و این خلاف آیه قرآن است که می فرماید: «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»؛ بنابراین عدم مشارکت تقویت جبهه دشمن بوده و خلاف شرع است.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تأکید کرد: از سوی دیگر رأی دادن هریک از افراد جامعه اثر بسزایی دارد چراکه منجر به حضور تعدادی از افراد در جایگاه مهمی چون مجلس می شود؛ مجلس در مسایل سیاسی، اقتصادی و بین المللی اثرگذار است؛ بنابراین تاثیر حضور پای صندوق های رای مستقیما به زندگی مردم می‌رسد، ضمن اینکه حتی بر کشورهای اسلامی نیز اثرگذار است؛ بنابراین اگر فردی در مورد مسکن، اشتغال، دارو و درمان، زمین و ...  که هرکدام به تنهایی بر زندگی مردم تاثیر گذار هستند مطالبه ای داشته باشد باید بداند که رای او چه قدر اهمیت دارد.

حجت الاسلام ابوطابی ادامه داد: شرعا اگر رأی منِ نوعی بتواند ولو یک آدم مناسب را وارد مجلس کند و این شخص بتواند گامی در راستای حل مشکلات جامعه بردارد، قطعا حضور و مشارکت من در انتخابات ضروری است و اگر شرکت نکنم مرتکب گناه شده ام؛ چه اینکه عدم مشارکت من ممکن است منجر به ورود افراد ناصالح به مجلس شود و اگر چنین شود من هم در این انتخاب غیراصلح شریک بوده ام.

وی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات یک واجب شرعی است، به نقش مساجد در این عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون مسجد بهترین پایگاه و مرکز برای روشنگری است؛ می‌توان با برگزاری جلسات مختلف پرسش و پاسخ و کرسی های آزاداندیشی به بسیاری از پرسش‌های مردم و جوانان پاسخ گفت؛ حضور کارشناسان و پاسخ آنان به سوالات، بیش از پیش مشخص می کند که حضور مردم چه قدر از نظر شرعی اهمیت دارد به ویژه برای افرادی که اهل مسجد هستند.
 

کد خبر 1752019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha