رشد «اسلام هراسی خشونت آمیز» در سایه جریان راست افراطی کانادا

جنبش راست افراطی کانادا مدت‌هاست که در رویدادهای ناشی از نفرت عیله مسلمانان دست دارد، اما در سال‌های اخیر «اسلام‌هراسی خشونت‌آمیز» به سطحی نگران‌کننده و بی‌سابقه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «تلگراف»، جنبش راست افراطی کانادا مدت‌هاست که در رویدادهای ناشی از نفرت عیله مسلمانان دست دارد، اما در سال‌های اخیر «اسلام‌هراسی خشونت‌آمیز» به سطحی نگران‌کننده و بی‌سابقه رسیده است.

 گزارش سنا در سال ۲۰۲۳ نشان می دهد که کانادا در کشتار هدفمند مسلمانان با انگیزه اسلام هراسی رتبه اول را در گروه هفت (G۷)، یک سازمان بین‌دولتی متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا آمریکا به اضافه اتحادیه اروپا دارد و اینکه از هر چهار کانادایی یک نفر به مسلمانان اعتماد ندارد.

سناتور «سلما عطاء‌الله جان» در این گزارش نشوته است: اسلام هراسی تبدیل به یک روند سیستماتیک در جامعه کانادا شده است و اعداد و ارقام ارائه شده در زمینه حملات اسلام هراسانه گواه این حقیقت هستند.

وی افزد: کشور ما از آنچه در سراسر جهان رخ می دهد، مستثنی نیست و اسلام هراسی خشونت آمیز مدتی است که در کانادا به شدت افزایش پیدا کرده است.

دکتر «باربارا پری»، محقق کانادایی جنایت‌های افراطی ناشی از نفرت در این باره می‌گوید: افراط‌گرایی راست‌گرایانه چندین دهه است که در کانادا ریشه دوانیده، اما در پنج سال گذشته به شدت فوران کرده است.

به گفته پری، جنبش راست افراطی پدیده جدیدی در کانادا نیست، اما اخیرا ۲۵ تا ۳۵ درصد کانادایی‌ها به طور مداوم نسبت به تغییرات جمعیتی و خطراتی که ادعا می‌کنند از سوی مسلمانان آنها را تهدید می‌کند، واکنش منفی نشان می‌دهند.

«جاسیتن ترودو»، نخست وزیر کانادا مدت‌هاست که خود را به خواب زده و این دیدگاه‌های رادیکال را به‌عنوان یک جنبش حاشیه‌ای رد کرده است، اما این باورها به‌طور فزاینده‌ای در حال عادی شدن هستند و به‌ویژه از زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا شده پیدا کردند.

در سال ۲۰۱۵، قبل از پیروزی ترامپ در انتخابات، حدود ۱۰۰ گروه راست افراطی در کانادا فعال بودند، اما به گفته دکتر پری  در طول دوره رایست جمهوری ترامپ این تعداد به ۳۲۵ گروه رسید و همچنان هم در حال افزایش است.

پری می‌گوید که نادیده گرفتن این افزایش می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به ویِژه زمانی که به مرگبارترین حملات تروریستی کانادا نگاه می‌کنیم  که هر دو توسط ملی‌گرایان سفیدپوست انجام شده‌اند و برنامه‌های اسلام‌هراسی یکسانی داشتند.

این واقعیت تلخ عمیقا با تصویر مترقی و چندفرهنگی که کانادا در صحنه جهانی از خود نشان داده است، تضاد دارد.

ترودو همواره کشورش را به عنوان نمادی از تنوع و شمولیت معرفی کرده و برنامه های خود را برای پذیرایی از نیم میلیون مهاجر در سال ۲۰۲۵ اعلام کرده است، اما در حقیقت او در بازکردن درهای کانادا و از از بین بردن مقاومت ریشه‌دار که به سرعت در داخل مرزهایش در حال افزایش است، سهل‌انگاری کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی دولت کانادا، تعداد جرایم ناشی از نفرت گزارش شده توسط پلیس علیه مسلمانان از سال ۲۰۲۰ تاکنون ۷۱ درصد افزایش یافته است.

با این حال، داده های گزارش شده توسط پلیس باز هم نمی تواند تصویر کاملی از خشونت ضد مسلمانان در کانادا را ترسیم کند.

گزارش عطاء‌الله جان  بیان می کند که تنها ۱ درصد از جرایم ناشی از نفرت اسلام هراسی به پلیس کانادا گزارش می‌شود.

نظرسنجی از افسران پلیس کانادا نیز نشان دهنده نژادپرستی افسارگسیخته و عدم تمایل به جدی گرفتن جنایات با انگیزه نفرت علیه مسلمانان است. بسیاری از افسران پلیس اسلام هراسی را به عنوان یک موضوع سیاسی می بینند تا یک مسئولیت جدی برای اجرای قانون.

عطاء‌الله جان  در گزارش خود نوشته است: وقتی مسلمانان می گویند که نمی خواهند جنایات ناشی از نفرت را به مجریان قانون گزارش کنند، به این دلیل است که احساس می کنند پلیس آنها را جدی نمی گیرد. هزاران نفر به دلیل عدم اقدام پلیس شکایت نمی کنند. این ظلم بزرگی به کشوری است که ما در آن زندگی می کنیم و ادعا می کند با همه ما یکسان رفتار می کند.

این یک زنگ بیدارباش واقعی برای مسلمانانی است که هدف جنایات ناشی از نفرت قرار می گیرند؛ آن‌ها احساس می‌کنند فریب خورده‌اند و اعتمادشان نسبت به دولت کانادا از بین رفته است.

به گفته دکتر پری، همانطور که ما از مسلمانان انتظار داریم تروریسم را محکوم کنند، همه کانادایی ها نیز باید افراط گرایی راست گرایانه به طور جدی محکوم کنند تا دیگر شاهد اسلام هراسی خشونت آمیز در این کشور نباشیم.

کد خبر 1752878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha