عدالت فرهنگی خروجی کانون‌های مسجدی

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه کانون‌های مساجد می‌توانند عدالت فرهنگی را به ویژه در مناطق روستایی عملی کنند، گفت: این کانون‌ها گسترش فرهنگ اصیل ایرانی _ اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تراشیون، سخنران مذهبی و مشاوره حوزه خانواده در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت و اهمیت فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: خوشبختانه، مساجد یکی از گسترده ترین شبکه های فرهنگی، اجتماعی  و دینی در کشور هستند و حُسن کانون های فرهنگی و هنری مساجد هم در این است که در کنار مساجد شکل می گیرند و موجب می شوند فعالیت های فرهنگی در نقاط مختلف کشور اعم از روستاها، شهرهای کوچک و نقاط  محروم و دور افتاده ایجاد شوند که این خود کمکی در جهت گسترش  امکانات و فعالیت های فرهنگی در سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: نکته سوم این است که خوراک فرهنگی یکی از خوراک های مورد نیاز همه افراد جامعه است. به فرمایش مقام معظم رهبری مساله فرهنگ، همانند هواست که انسان به آن نیاز دارد و لذا بایستی همه نقاط کشور دسترسی به امکانات فرهنگی داشته باشند و کانون های فرهنگی هنری مساجد قطعا می تواند در این زمینه پیشتازی باشند.

حجت الاسلام تراشیون در ادامه افزود: وجود کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند زمینه و بستری برای گرایش نسل جدید جامعه به مساجد را فراهم کند، در واقع یک رابطه مستقیم بین مسجد و جوان وجود دارد. مسجد به عنوان یک قطب دینی و فرهنگی در جامعه محسوب  می شود و می تواند همه نیازهای افراد جامعه در ابعاد مختلف را پاسخ دهد.

این سخنران مذهبی ادامه داد: لذا یکی از ابعاد نیاز افراد جامعه، مباحث فرهنگی است، وقتی کانون های فرهنگی هنری در کنار مساجد شکل می گیرند در واقع به این بخش از نیازهای مردم پاسخ و بخشی از جامعه را به سمت برنامه های خود سوق می‌دهند و با توجه به اینکه خاستگاه کانون فرهنگی هنری مسجد است لذا فعالیت آن زمینه ای برای گرایش بیشتر نسل نو به مساجد می شود.

حجت الاسلام تراشیون با تاکید بر اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد باید گسترش فرهنگ اصیل ایرانی _ اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند، تأکید کرد: توصیه ما این است که کانون های فرهنگی هنری مساجد بر اساس برنامه های بالادستی خود عمل کنند. اولین نکته این است که گسترش فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند، دوم اینکه مراقب باشند برنامه های طراحی شده آنها زوایه ای با مباحث دینی و اعتقادی مردم نداشته باشد بلکه عاملی در جهت تقویت باورهای دینی و اعتقادی افراد جامعه باشد.

وی بر استفاده کانون های مساجد از نخبه های مذهبی، علمی و فرهنگی تاکید و خاطرنشان کرد: برای اینکه کانون های مساجد بتوانن  به شکل محلی اصالت کار را حفط کنند و برنامه های بلندمدت و تاثیرگذاری برای اهالی روستا یا محله تهیه و تدوین نمایند، بهتر است که نخبه های مذهبی، علمی و فرهنگی بومی را به کار بگیرند. چون ممکن است افراد غیر بومی، آن دلسوزی و  تعصب لازم را برای انجام کارها نداشته باشند و در بین راه با مشکلاتی مواجهه شوند که در نهایت هم به تعطیلی فعالیت ها بیانجامد. بنابراین نیاز است برای مانایی و ماندگاری کارهای فرهنگی از ظرفیت های بومی آن منطقه، محله و روستای مربوطه استفاده شود.

کد خبر 1753544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha