ماجرای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بر مردمی سازی فرهنگ و هنر از دریچه کانون‌های مسجد تاکید کرده و تربیت نسل متعهد به دین و وظیفه را رسالت اصلی این نهادهای مسجدی معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، در راستای مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه‌ی مقابله با تهاجم فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرده بود و به جهت احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد، هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در اسفندماه سال ۱۳۷۱ بر طبق مصوبه‌ی ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در راستای گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری ، اجتماعی، علمی و غیره، همگانی و عمومی نمودن تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و تحقق آزادی مناسبتهای فرهنگی مردمی، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان و حفظ و ترویج فرهنگ بسیجی، ارائه و عرضه فعالیت های فرهنگی، هنری بر اساس موازین و ضوابط اسلامی و ایجاد جاذبه های فرهنگی هنری و کانون های پرتحرک و فعال مذهبی، اجتماعی و مردمی در مقابله با تهاجم فرهنگی مبتذل استکبار و کفر جهانی فعالیت خود را در کشور و به دنبال آن در استان زنجان آغاز کردند.

براساس اهداف تعریف شده، این مراکز در راستای بهره برداری از ظرفیت مساجد و نیروی انسانی حاضر در مساجد برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان راه اندازی شده است؛ در همین راستا نگاهی به برخی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان شده است تا بررسی گردد تا چه اندازه به اهداف تعریف شده خود دست پیدا کرده اند.

ماجرای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

در استان زنجان ۳۸۶ باب کانون فرهنگی هنری مساجد عمومی و ۲۵ باب کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران تاسیس شده است که ۵۸ درصد این کانون ها در مناطق روستایی و ۴۲ درصد در مناطق شهری راه اندازی شده است.

در آستانه ۱۸ اسفند، سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان پای صحبت تعدادی از مدیران مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان نشست.

کانون‌های مساجد، بستر مردمی سازی فرهنگ و هنر را فراهم کرده اند

ناصر گیوه ای، مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری کمیل مسجد امام علی(ع) با تبریک سالروز تاسیس کانون های مساجد، این مراکز را بستر خوبی برای برگزاری فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد عنوان کرد و گفت: برگزاری برنامه های جذاب در مساجد زمینه جذب جوانان و نوجوانان را فراهم می سازد.

ماجرای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

وی حمایت مادی از کانون های مساجد را امری اثرگذار در رونق بخشیدن به برنامه‌های کانونی عنوان کرد و افزود: سامانه فهما که در راستای انعکاس برنامه های کانونی راه اندازی شده است نیز توانسته بسار رقابت سالم در بین اعضای کانون های مساجد فراهم سازد.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری کمیل، به برخی از برنامه های کانون کمیل در طول سال اشاره کرد و افزود: در دیداری که مدیران مسئول کانون های مساجد زنجان اخیرا با استاندار داشتند برخی از مشکلات کانون های مساجد مطرح شد که امیدواریم به این مشکلات نیز رسیدگی شود.

گیوه ای کانون های مساجد را یکی از مراکز در صف مقابله با هجمه فرهنگی و جنگ نرم دشمن عنوان کرد و گفت: برگزاری نشست های بصیرتی در مساجد ویژه اعضای کانون های مساجد این توانایی را در اعضا ایجاد می کند تا از این هجمه ها مصون بمانند.

ماجرای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

کانون‌های تخصصی خواهران، بستر مناسبی برای یادآوری جایگاه زنان در تحقق تمدن اسلامی است

زهرا ذوالقدر، مدیر کانون فرهنگی هنری تخصصی ولایت نیز در سخنانی با تبریک سالروز ۱۸ اسفند، تاسیس کانون‌های تخصصی خواهران را گامی موثر در تربیت دختران در تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: فعالیت در حوزه خواهران یکی از دغدغه‌های فعالان فرهنگی در مساجد بود که با تاسیس این کانون‌ها زمینه برای فعالیت بیشتر و کارهای تربیتی ویژه دختران در مسجد فراهم شد.

ذوالقدر به تلاش دشمن در راستای به انحراف کشیدن جوانان ما بالاخص دختران در برهه کنونی اشاره کرد و گفت: خانواده و دختران هدف اول دشمن در جنگ نرم است و موضوع حجاب و عفاف را در پیش گرفته است تا با ترویج بی بند و باری، زمینه سست کردن بنیان خانواده‌ها را فراهم سازد؛ از اینرو تشکیل کانون‌های تخصصی خواهران در این برهه از زمان امری واجب و ضروری بود.

ماجرای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

این فعال فرهنگی به نقش بانوان در خانواده و تربیت فرزندان در تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به فرموده امام راحل« از دامن زن، مرد به معراج می رود» و همین موضوع نشان از اهمیت جایگاه زن در تربیت دارد؛ اگر دختران ما در مساجد تربیت شوند، بی شک فرزندان متعهد و مسجدی تربیت خواهند کرد.

به گفته مدیرکانون فرهنگی هنری تخصصی ولایت، ایجاد کانون‌های تخصصی خواهران می‌تواند بستری فراهم سازد تا دختران ما با فراغت در مساجد حاضر شوند و در کنار فعالیت های تربیت، برنامه های فرهنگی و هنری انجام دهند.

وی با بیان اینکه دختران ما باید حضرت فاطمه زهرا(س) را الگوی خود در زندگی قرار دهند، خاطرنشان کرد: لازم است تا در مساجد جایگاه واقعی زن از دیدگاه اسلام و اثرگذاری این قشر در تحقق تمدن اسلامی را به دختران خود یادآور شویم.

تجهیزات سخت افزاری کانون های مساجد نیازمند به روزرسانی است

سید سعید فتاحی، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری احرار روستای نصیرآباد شهرستان خرمدره نیز ضمن تبریک ۱۸ اسفن خواستار همراهی بیشتر متولیان فرهنگی با کانون های مساجد شد و گفت: متاسفانه مقوله فرهنگ در کشور ما مغفول مانده است و دستگاه های فرهنگی علیرغم تلاشی که برای رسیدگی به موضوعات فرهنگی بالاخص در روستاها دارند، آنطور که باید و شاید موفق نبودند.

ماجرای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

وی با یادآوری اینکه کانون های مساجد بستر خوبی برای تحقق عدالت فرهنگ در مناطق روستایی است، گفت: برگزاری کلاس های متعدد قرآنی، فرهنگی، هنری، آموزشی و اعتقادی در کانون های مساجد توانسته است زمینه حضور بیشتر جوانان و نوجوانان را در مساجد فراهم سازند.

فتاحی با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده ها با اطمینان خاطر فرزندان خود را برای حضور در برنامه های مسجد و کانون تشویق می کنند، یادآور شد: برنامه های تابستانی در این کانون رونق بیشتری دارد و بسیاری از دانش آموزان سعی می کنند، اوقات فراغت خود را در مسجد و با شرکت در برنامه های کانون سپری کنند.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری احرار با اشاره به اینکه امکانات بسیاری از کانون های مساجد از سنوات گذشته به روزرسانی نشده است، خواستار همراهی دستگاه های فرهنگی در شهرستان ها برای کمک به تامین تجهیزات سخت افزاری کانون شد.

زمینه الگودهی صحیح به دختران و بانوان در کانون‌های تخصصی خواهران فراهم است

مدیرکانون فرهنگی هنری تخصصی آل یاسین نیز در سخنانی با اشاره به اینکه مخاطبان ما در این کانون دختران نوجوان و جوان است، گفت: در کنار مباحث تربیتی، بصیرت افزایی اعضای کانون در خصوص مسائل روز و پاسخگویی به سوالات آنان پیرامون مسائل سیاسی در دستور کار ما مربیان و متولیان کانون است.

سکینه محمدی به جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اسلام جایگاه ارزشمندی را برای زنان قائل است، زنان عهده‌دار نقش تربیتی جامعه بوده و این زنان هستند که مسئولیت مهم تربیت افراد جامعه را بر دوش دارند از اینرو مادرانی که تربیت یافته فرهنگ اصیل اسلام هستند می توانند فرزندانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند.

ماجرای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

وی با یادآوری اینکه راه اندازی کانون های تخصصی خواهران زمینه برای حضور مستمر دختران در مساجد را فراهم می سازد، اضافه کرد: از زمان تاسیس کانون فرهنگی هنری آل یاسین در منطقه پایین کوه زنجان فعالیت های تربیتی و اعتقادی بر روی دختران این منطقه انجام می شد ولی تاسیس کانون تخصصی می تواند بر اثرگذاری بیشتر و آموزش های تخصصی موثر باشد.

محمدی با تاکید بر اینکه دشمن تلاش می کند تا از طریق زنان و دختران بر روی بنیان های خانواده اثرگذار باشد و با معرف الگوی غربی، آنان را از فرهنگ اصیل اسلام دور سازد، افزود: لازم است تا از طریق مساجد و دعوت از دختران برای حضور در برنامه های آموزشی و تربیتی، دشمن را در این جنگ نرم، ناکام کنیم.

وی در ادامه به برخی از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه را یادآور شد و گفت: باید توجه داشت که برای پیشگیری و مقابله با این گونه آسیب‌ها باید به بحث تقویت نهاد خانواده که پیش نیاز تحکیم و سلامت جامعه می‌باشد عنایت بیشتری داشت که در اینجا نیز زنان به عنوان اصلی ترین رکن خانواده و جامعه نقش مهمی بر دوش دارند. از این‌رو هر چه در مسیر آگاهی بخش و الگودهی صحیح به زن تلاش شود به نوعی تلاش در سالم سازی جامعه می‌باشد که این بستر در کانون های تخصصی خواهران فراهم است.

تربیت جوانان متعهد به دین و جامعه، رسالت اصلی کانون های مساجد است

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری قمربنی هاشم روستای دوتپه شهرستان خدابنده نیز ضمن تبریک ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: با توجه به ظرفیت و منابعی که در اختیار کانون های مساجد قرار گرفته است، این مراکز موفق عمل کردند، در کانون قمر بنی هاشم نیز با همکاری و مشارکت اعضای کانون توانسته ایم به هدف گذاری مورد نظر دست پیدا کنیم.

جواد محمدی ادامه داد: فعالیت های انجام شده در کانون های فرهنگی و هنری مساجد بخشی مربوط به برنامه های ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و بخشی مربوط به ظرفیت ها و اقتضائات محله، روستاها و شهرها است ولی برنامه هایی که در طرح فهما پیش بینی شده است به گونه ای می باشد که قابلیت اجرا در تمام کانون ها، با هر شرایطی را دارد.

ماجرای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

محمدی با یادآوری اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد زمینه جذب جوانان به مساجد را فراهم می کنند، گفت: با مقایسه مساجدی که در آن کانون فرهنگی و هنری مساجد فعال است با سایر مساجد می توان به حضور جوانان و نوجوانان در این مساجد پی برد.

به گفته مدیر مسئول کانون قمر بنی هاشم، در دوره زمانی پیچیده ای قرار گرفته ایم، هجمه های فرهنگی دشمنان و دسترسی آسان به فضاهای مجازی و عدم پاسخ به بسیاری از سوالات جوانان و شبهه های موجود، موجب شده است تا جوانان در برابر این هجمه آسیب پذیر باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با وجود این هجمه ها جذب حتی یک جوان به مسجد نیز کار بزرگی است ولی لازم است سیاست گذاران و متولیان مساجد به این واقعیت انکارناپذیر توجه کنند که حضور جوانان در حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) کافی نیست، بلکه باید برنامه ریزی شود تا پرسش های جوانان نسبت به مقوله دین و نگرش های موجود پاسخ داده شود چرا که متاسفانه معرفت دینی در جامعه ما متزلزل شده است.

کد خبر 1753744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha