کانون‌های مساجد زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی باشند

دریایی گفت: نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان نگین و قلب تپنده پایگاه اجتماعی مسلمین می‌تواند زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را با بستر فراهم شده جامعه اسلامی مهیا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان؛ در فرهنگ دینی نام «مسجد» یادآور بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است و مسجد جایگاهی برای سجده، اوج عبادت و بندگی انسان برای پروردگار است که عروج انسان از خاک به افلاک را میسر می‌کند.

امروزه مساجد با داشتن غنای فرهنگی و معنوی زمینه ساز بروز و ظهوو فعالیتهای دینی، قرآنی، اجتماعی هستند که در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اثرگذارند.

استان کردستان با داشتن ۲ هزار و ۳۰۰ مسجد یکی از استانهای فرهنگی و معنوی است که بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و دینی این استان در دل مساجد شکل می گیرد.

وجود قریب به ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان کردستان زمینه‌ساز ارتقای فعالیتهای مسجدی در استان شده و در مناسبتهای مختلف ایام سال این کانون ها با حضور جوانان پویا و فعال برنامه‌های متنوعی را در مساجد اجرا می‌کنند که البته بیشتر این برنامه‌ها بر محور محافل انس با قرآن می‌چرخد.

اهمیت مساجد به اندازه‌ای است که در تقویم ایران اسلامی دهه‌ای به نام دهه تکریم مساجد و ۱۸ اسفند نیز به نام سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ذکر شده است.

خبرگزاری شبستان به منظور اهمیت جایگاهمساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گفت‌وگویی با «علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان» انجام داده که ذر ذیل می‌خوانیم.

۱-کانون های مساجد بر احیای فرهنگ و هنر مسجدی و جذب نسل جوان و نوجوان به مسجد از این طریق چه تاثیری دارند؟

کانون های فرهنگی – هنری مساجد به عنوان پایگاه هایی مردم محور نقش موثری را در تبیین رویدادهای مشارکت آفرین و انسان ساز در راه ترویج و تبلیغ فرهنگ دینی دارند و میعادگاهی موثری برای نسل جوان و نوجوان جویای نام و مستعد در رشد و شکوفایی فرهنگ اسلامی – ایرانی است.

کانون های فرهنگی – هنری مساجد نوعی قرارگاه اجتماعی بچه های مسجد است که هم درس آموزه های مبین اسلام را در خود دارد و هم بعد از کانون گرم خانواده و مدرسه، جایگاه موثری در تعلیم و تربیت با ابزار فرهنگ و هنر را به دنبال دارد،لذا احیا فرهنگ مسجد توسط تشکل هایی پویا با جوهری از خلاقیت و ابتکار عمل و رفتاری جهادی و خدمت محور به تعالی اندیشه و تلالو اخلاق و معنویت به عنوان شاخصی بی‌بدیل از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به دنبال دارد.

۲- نقش کانون های مساجد در تحقق عدالت فرهنگی به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک؛ چیست؟

مفهوم عدالت فرهنگی به معنای عادلانه یا ناعادلانه خواندن کنش‌ها، سیاست ها، توزیع کالاهای فرهنگی و به طور کل، نظام فرهنگی، مفهومی به غایت پیچیده است که کشف چیستی آن و تعیین معیارها و شاخص‌هایش متوقف بر پرسش‌های اساسی معرفت شناختی است؛ با این اوصاف نقش کانون های فرهنگی – هنری مساجد در تحقق عدالت فرهنگی به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک به دلیل کوچک سازی دولت و واگذاری امور تصدی گری حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به مردم در قالب مراکز و مجامع فرهنگی – هنری ویژه و کارکرد خاصی را دارا است.

بحمدالله به همت دولت مقتدر و مردم مدار ایران قوی و تاکید ویژه رییس محترم جمهوری اسلامی و وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار فرصت اجرای طرح ملی تکام توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد شهری و روستایی ،ظرفیت عظیمی برای حمایت دولت از رویدادهای مشارکت آفرین توسط این کانون ها صورت گرفته که موید آن شکوفایی ساختاری این تشکل ها توسط دولت به عنوان ناظر،هادی و حامی آنها است.

۳- به نقش‌آفرینی کانون‌ها در نهضت بازگشت به مساجد و توصیه‌هایی که به کانون ها در این باره وجود دارد اشاره بفرمایید.

نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان نگین و قلب تپنده پایگاه اجتماعی مسلمین می تواند زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را با بستر فراهم شده جامعه اسلامی فراهم نماید و نباید فراموش کنیم که انقلاب اسلامی در ایران از متن مساجد شکل گرفته و نیز شهدا تربیت شده مساجد هستند. نهضت بازگشت به مساجد به معنای خالی بودن صحن مساجد از مردم نمازگزار نیست بلکه به معنای بازگشت مردم برای بهره مندی از کارکرد اجتماعی،فرهنگی و سیاسی این مکان عبادی است.قطعا توصیه های راهگشا برای فعالیت مستمر و موثر کانون های فرهنگی ،هنری مساجد در ترویج قسط و عدالت توسط مردم و برای مردم است و نفس جامعه نبوی در لوای رفتار علوی و بهره مندی از ظرفیت عظیم سیره انبیا و ائمه اطهار(ع) در عصر حاضر جهت نیل به تمدن اسلامی و تحقق گفتمان مهدویت است.

در کردستان باید محور اقدام،تقریب مذاهب اسلامی،تکریم سرمایه های اجتماعی،ارتقاء وضعیت معیشت محله محور و گام نهادن در مسیر توسعه زندگی قرآنی باشد و این مهم جز با هم افزایی و تبادل و تعامل آرا در بستر فعالیتها شکل نخواهد گرفت.

۴- کانون‌های فرهنگی مساجد در تحقق مسجدی مطالبات رهبری همچون «هر مسجد یک پایگاه قرآن»، «مسجد برقرار» و «مسجد تراز»  چه نقشی دارند، و میزان توفیقات کسب شده در استان کردستان در این زمینه در چه حدی است؟

واژه «طراز» یا «تراز» در  فرهنگ لغت به معنای «قاعده، قانون، روش، طرز، ‌رتبه، قسم، نوع، هم‌شأن، هم‌پایه و هم‌سطح» است.  مسجد طراز اسلامی عنوانی است که نخستین بار مقام معظم رهبری در پیامی که به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز(۱۸ مهماه ۸۹) دادند، خواستار رسیدن به چنین مسجدی شده‌اند. منظور از مسجد طراز اسلامی، رسیدن به مسجدی براساس قاعده و روش صدر اسلام است که مخنصات آن کانون قرار گرفتن مساجد در حوزه تعلیم و تربیت،عبادت،فعالیتهای سیاسی،دادخواهی و قضاوت،تعاون اجتماعی،دفاع از حرم و حریت و وحدت است.

حال نقش کانون های فرهنگی – هنری مساجد در تحقق مسجد طراز در دو روش تحول آفرین و بنیادین است: روش اقناع افکار عمومی و تربیت حلقه های میانی موثر مسجد محور و دیگری روش مدیریت واحد در مساجد با محوریت کانون ها با روش شورایی است.

نقش کانون ها در تحقق «هر مسجد یک پایگاه قرآن » نیز تحقق منویات مقام معظم رهبری است که باید همه مساجد به پایگاههای رواج تلاوت و استماع قرآن و ارائه تفسیر آیاتِ قرائت‌شده تبدیل شوند.

مسجد برقرار مسجدی است که در طی روز برقرار است. به عبارتی درب این مساجد برای استفاده‌ی مردم از تمامی فضای آن از قبل از نمازظهر تا ساعاتی بعد از نماز عشا باز است.

 هدفِ ما «برقرار شدن مساجد» و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در این زمینه و در دسترس بودن امکانات مسجد برای مردم است.

 سعی ما این است که تعداد مساجد برقرار را در استان کردستان افزایش دهیم وهمچنین به ساعات باز بودن درب مساجد بیافزاییم. بطوریکه، درب این مساجد «از زمان برگزاری نماز جماعتِ صبح تا پایان شب» باز باشد و مردم استفاده‌ی بیشتری از شبستان و سایر امکانات مسجد داشته باشند.

کد خبر 1753754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha