احیای فعالیت‌های مسجد محور رویکرد کانون‌های مساجد

احیای فعالیت های مسجد محور مهم ترین رویکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد بوده و تقویت فعالیت کانون‌ها بستر مقابله با آسیب‌های اجتماعی و ترویج و نهادینه سازی ارزش‌های دینی و اسلامی است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| مساجد به عنوان مراکزی مهم برای انعکاس فرهنگ و هنر دینی در جوامع اسلامی شناخته شده‌ و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نقش مهمی در حفظ و گسترش ارزش‌های فرهنگی و هنری دارند.

این کانون‌ها می‌توانند به عنوان مکان‌هایی برای آموزش، ترویج و حفظ هنرهای محلی و سنتی عمل کرده و از این طریق، به حفظ هویت فرهنگی جامعه کمک کنند.

در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، افراد می‌توانند با آموختن و تجربه کردن هنرهای مختلف، روحیه و عقاید دینی خود را تقویت کنند.

فضایی برای تبادل فرهنگی

این مکان‌ها به فضایی برای تبادل فرهنگی و هنری بین افراد از مختلف اقوام، قومیت‌ها و فرهنگ‌ها تبدیل شده و در تقویت انسجام اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

همچنین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌توانند به عنوان مراکز آموزشی برای نخبگان و علاقمندان به هنر فعالیت کرده و به توسعه استعدادهای هنری در جامعه کمک کنند.

کانون های مساجد می‌توانند به عنوان سرای هنر و فرهنگ در جامعه شناخته شوند و در پیشرفت و توسعه هنر و فرهنگ این جوامع نقش اساسی داشته باشند.

اهمیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در حفظ زبان، ادبیات، موسیقی و دیگر عناصر فرهنگی و هنری مرتبط با دین و اسلام بسیار است.

سرای هنر و فرهنگ

این اماکن می‌توانند به عنوان سرای هنر و فرهنگ در جامعه شناخته شوند و در پیشرفت و توسعه هنر و فرهنگ این جوامع نقش اساسی داشته باشند.

ترویج هنر و فرهنگ از طریق کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌تواند به تربیت فرهنگی و هنری نسل جوان کمک کند و زمینه‌ساز ظهور استعدادهای جدید هنری باشد.

احیای فعالیت‌های مسجد محور رویکرد کانون‌های مساجد

در نهایت، ایجاد و توسعه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌تواند به تقویت ارتباط انسانی و فرهنگی میان افراد جامعه کمک کرده و به توسعه همبستگی و همکاری در جامعه کمک کند.

به مناسبت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به سراغ مدیر یکی از کانون های فعال استان فارس که طی چند سال گذشته نیز به عنوان کانون برتر رویداد ملی فهما معرفی شده رفتیم تا در مورد نقش و اهمیت بسزای کانون های فرهنگی هنری مساجد و برنامه های این کانون در راستای بزرگداشت سالروز کانون های مساجد به سخن بنشینیم.

رویش انقلاب اسلامی

مدیر کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» کازرون ضمن تبریک سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با شعار «کانون های مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی» اظهار داشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد در حقیقت یکی از رویش های انقلاب اسلامی است.

هدفمندی و انسجام از مهم‌ترین ویژگی‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بوده که دستاوردها و موفقیت‌های فراوانی را در تمام حوزه ها به ارمغان آورده است.

مردمی بودن مهمترین ویژگی کانون ها

محمدجعفر شفیعی، مردمی‌بودن هدفمندی و انسجام را از مهم‌ترین ویژگی‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست که دستاوردها و موفقیت‌های فراوانی را در تمام حوزه ها به ارمغان آورده و آنچه بر شکوه و زیبایی این مجموعه افزوده است، حضور هزاران نوجوان و جوان متعهد و کارآمد است.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام‌خمینی(ره) مساجد جایگاه واقعی خود را پیدا کردند، افزود: مساجد در همه زمینه‌های مختلف عبادی، سیاسی، فرهنگی، هنری و آموزشی نقش‌آفرینی کرده به طوری‌که در آغاز دوران دفاع مقدس یکی از کانون‌های تجمع نیروهای انقلابی و نیروهای رزمنده برای اعزام به جبهه‌های نبردها مساجد بودند.

احیای فعالیت های مسجد محور رویکرد کانون ها

مدیر کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» کازرون احیای فعالیت های مسجد محور را مهم ترین رویکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد دانست و خاطر نشان کرد: امروز تقویت فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بستر مقابله با آسیب‌های اجتماعی و ترویج و نهادینه سازی ارزش‌های دینی و اسلامی است.

احیای فعالیت‌های مسجد محور رویکرد کانون‌های مساجد

وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد بهترین جایی هستند که می توانند برای جذب نوجوانان و جوانان برنامه داشته باشند، اظهار کرد: این مقوله یک ظرفیت استثنایی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است تا بتواند از این شبکه بزرگ اجتماعی برای پیشرفت اهداف فرهنگی کشور استفاده بهینه کند.

ترویج فرهنگ غنی اسلامی

این فعال فرهنگی هم افزایی و وحدت بین دستگاه‌های فرهنگی را بستری مناسب برای حرکت جامعه به سمت توسعه و پیشرفت بیان کرد و یادآور شد: امروز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در واقع یکی از فراگیرترین، مؤثرترین و کارآمدترین مراکز فرهنگی سازمان‌یافته تلقی می‌شوند تا جایی‌که این کانون‌ها توانسته‌اند در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ غنی اسلامی نقش بسزایی ایفا کنند.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در واقع یکی از فراگیرترین، مؤثرترین و کارآمدترین مراکز فرهنگی سازمان‌یافته تلقی می‌شوند.شفیعی به برنامه های این کانون فرهنگی هنری به مناسبت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اشاره کرد و  نصب بنر و پلاکارد در مسجد، حضور گسترده اعضای کانون در نماز جمعه، اجرای محفل قرآنی در راستای طرح مسجد پایگاه قرآن در آستانه ماه مبارک رمضان را از جمله این برنامه ها دانست.

وی همچنین اجرای گروه سرود و نمایش، تولید و انتشار کلیپ فعالیت‌های کانون، برپایی ایستگاه صلواتی، برگزاری مسابقه کتابخوانی، برگزاری مسابقات ورزشی، توزیع بسته معیشتی و همچنین تجلیل از برگزیدگان مسابقات فرهنگی هنری کانون و اهالی مسجد را از دیگر فعالیت‌های اجرایی این کانون همزمان با مناسبت سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد برشمرد.

کد خبر 1753953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha