گوشی که تابع هوای نفس است، شنوای حق نمی‌شود

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: طبق آیات قرآن کریم بیشتر ما مردم سخنان حق را می شنویم اما به آن عمل نمی کنیم چراکه تابع هوای نفس هستیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و در خصوص انسان شناسی از دیدگاه قرآن، گفت: تمام زندگی ما تابع انتخاب های ما است که اگر طبق دستورات قرآن باشد به سعادت می رسیم در غیر این صورت دچار شقاوت می شویم.

وی افزود: طبق آیات قرآن کریم بیشتر ما مردم سخنان حق را می شنویم اما به آن عمل نمی کنیم چراکه تابع هوای نفس هستیم، مقام عبودیت و پرستش که نیاز فطرت بشر است برخلاف هوای نفس بوده و سر در ملکوت انسان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه عبودیت و پرستش در قرآن کریم به دو خط تقسیم می شود، عنوان کرد: یک خط پرستش الله است. خداوند در سوره زخرف آیه ۶۴ می فرماید «بدون تردید الله همان حقیقت جامع کمالات پروردگار من و شما است او را بپرستید»، طراط مستقیم پرستش الله است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: خط دوم پرستش غیرخدا است، خداوند در سوره انبیا آیه ۶۵ و ۶۶ می فرماید «آیا غیر از خدا کسی را می پرستید که هیچ منفعت و سودی به شما نمی رساند»، طبق این دو آیه قرآن کریم شما باید کسی را که بپرستید که منفعتی به شما برساند و ضرری را از شما دفع کند.

وی با تاکید بر اینه جریان حق الله و جریان باطل غیر خدا است، ابراز کرد: از نظر قرآن طاغوت به هر جریانی اطلاق می شود که به غیر خدا منتهی شود، سردمداران کفر و شرک مصادیق غیر خدا هستند، بدترین انسان ها از نظر خداوند کسانی هستند که طاغوت را پرستش می کنند. بنی عباس و بنی امیه سردمداران کفر و شرک بودند. عبادت و بندگی فقط سجده کردن نیست کسی که حاکم زورگویی را در مسیر غیرالهی اطاعت کند او را بندگی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه انسان با دوری از طاغوت در مسیر پرستش الهی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید کسانی که از طاغوت اجتناب کردند و به سوی خدا سیر کردند برای آنها بشارت است. یکی از معبودهای انحرافی طاغوت است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: حضرت ابراهیم(ع) با سه گروه از غیر خدا پرستان مواجه شدند یکی از آنها ستاره پرستان، ماه و خورشید پرستان بودند گروه دیگر موجودات بی جان را می پرستیدند و گروه دیگری هم دانشمندان خود را معبود قرار داده بودند. امام صادق(ع) درباره این دانشمندان فرمودند که آنها حلال خدا را حرام و حرام الهی را حلال اعلام کردند و سبب شدند که معصیت الهی گسترش پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشرکان گاهی هوای نفس خود را معبود قرار می دهند که بدترین معبود است چرا که جمع بین حق و باطل است که می تواند ما را در مسیر نماز و روزه قرار دهد اما سبب شود که به برخی دستورات الهی ایمان بیاوریم و برخی را منکر شویم. همین امر بیش از هر چیزی سبب بیچارگی ما می‌شود.

کد خبر 1754443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha